4-soorten geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

4-soorten geloof

Berichtdoor Ikke21 » 11 mei 2004 15:28

Voor belijdeniscath moest ik dit leren. Geloven wij dat dit bestaat? En kunnen de 1e 3 geloven uiteindelijk ook het ware zaligmakende geloof worden?

Historisch geloof = Het toestemmen van de waarheid der Heilige Schrift.

Tijd Geloof = Dat is niet alleen het toestemmen van de waarheid, maar neemt deze ook voor een tijd met blijdschap aan.

Wonder Geloof = Het geloven dat God aan of door mij een wonder doet.

Zaligmakend Geloof = Het echte waren geloof, (uitverkorenen)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2004 15:30

Ik heb deze indeling altijd een beetje selectief gevonden, weet niet helemaal wat ik ermee aanmoet eigenlijk.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 11 mei 2004 15:35

*mee eens* ik vindt het typisch iets verzonnen door mensen.
Waar vindt je die soorten geloof bij naam genoemd in de Bijbel?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: 4-soorten geloof

Berichtdoor hijwel » 11 mei 2004 15:44

je kan toestemmen met de geschiedenissen die in de bijbel staan, je kan geloven dat Jezus heeft bestaan. Je kan geloven dat God bestaat, omdat je geloof dat de bijbel waar is. Maar daar heb je niks aan, je moet geloven dat Jezus Christus voor jou persoonlijk is gestorven.

Tijd Geloof = Dat is niet alleen het toestemmen van de waarheid, maar neemt deze ook voor een tijd met blijdschap aan.

ja dat is er, in tijden van verdrukking wijst God er op dat er mensen af zullen vallen. mensen waarbij het God dienen niet uit hun hart komt. Niet echt voor God willen leven, (als het er op aan komt). Daarom ook constant de oproep in de bijbel om te kijken of er echt een verlangen is naar God in je hart.

Je kan geloven dat God grote dingen door jou heen gan doen, dat God grote dingen doet in de natuur. Maar als je Jezus veracht dan heb je er nx aan.

het kinderlijk vertrouwen dat God bij je blijft, dat jezus voor jou gestorven is. Dat God van je houd, en dat je zeker weet dat jij van God houd. (mischien zeg ik iets te veel of te weinig) Maar het gaat er iig om wat precies in jou hart leeft, is het echt of nep.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2004 15:47

hijwel schreef:

je kan toestemmen met de geschiedenissen die in de bijbel staan, je kan geloven dat Jezus heeft bestaan. Je kan geloven dat God bestaat, omdat je geloof dat de bijbel waar is. Maar daar heb je niks aan, je moet geloven dat Jezus Christus voor jou persoonlijk is gestorven.

Toch vind ik dat raar. Want als je niet gelooft dat Jezus voor jou is gestorven geloof je eigenlijk niet de hele bijbel...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 mei 2004 15:49

Yael schreef:*mee eens* ik vindt het typisch iets verzonnen door mensen.
Waar vindt je die soorten geloof bij naam genoemd in de Bijbel?

die termen zijn ook verzonnen door mensen, maar wel op grond van de bijbel.

Denk bijv aan de gelijkenis van de zaaier, van de man die zijn huis boude op het zand. of van de mensen die jezus volgden om zijn wonderen. of orpa die meeging tot de grens van israel.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 mei 2004 16:05

Aragorn schreef:
hijwel schreef:

Toch vind ik dat raar. Want als je niet gelooft dat Jezus voor jou is gestorven geloof je eigenlijk niet de hele bijbel...

klopt helemaal, daar ben ik het volkomen met je eens. je zou natuurlijk kunnen zeggen van: "ow daar staat: Jezus is voor mij gestorven, leuk dan ben ik dus behouden en daarna leef je rustig verder"

Dat is met een 'mooi' een historisch geloof. iets wat niet echt voor jou leeft, maar alleen als waarheid aanneemt met je verstand en wat buiten je hart omgaat.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 11 mei 2004 20:31

Ikke21 schreef:Historisch geloof = Het toestemmen van de waarheid der Heilige Schrift.

Ik vind het typisch dat dat zaligmakend geloof niet verder uitgewerkt is, dan dat er staat 'als je dat hebt dan ben je uitverkoren'. Net als de vorige drie moet je ook dat laatste kunnen toetsen, denk ik.

Maar okee, hoe je dat kunt toetsen weet ik eigenlijk ook niet precies.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 mei 2004 22:59

TheEdge schreef:
Ikke21 schreef:Historisch geloof = Het toestemmen van de waarheid der Heilige Schrift.

Ik vind het typisch dat dat zaligmakend geloof niet verder uitgewerkt is, dan dat er staat 'als je dat hebt dan ben je uitverkoren'. Net als de vorige drie moet je ook dat laatste kunnen toetsen, denk ik.

Maar okee, hoe je dat kunt toetsen weet ik eigenlijk ook niet precies.
zie mijn onderschrift
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 mei 2004 07:44

Nu volgens mij wel enigszins helder is wat er met de vier soorten geloof bedoelt wordt, zou ik graag een stelling willen neerzetten.

Stelling:
Het historisch/historiëel geloof is de grootste vorm van ongeloof.

Toelichting:
Bij het hist. geloof neem je aan dat de Bijbel waar is, maar je laat in je leven zien dat je er geen barst van meent.

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 12 mei 2004 07:47

Ik weet er nog één:

Handboekjesgeloof. Dan weet je precies welke dominee waar staat en hoe groot die gemeente is etc. Wie zit er in welk deputaatschap en hoeveel studenten zijn er geregistreerd aan de Theologische Universiteit.

Over jouw persoonlijk geloof zegt dit dus niks.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 07:56

TheKeimpe schreef:Nu volgens mij wel enigszins helder is wat er met de vier soorten geloof bedoelt wordt, zou ik graag een stelling willen neerzetten.

Stelling:

Toelichting:
Bij het hist. geloof neem je aan dat de Bijbel waar is, maar je laat in je leven zien dat je er geen barst van meent.

Dat is niet waar. Het historisch geloof is gewoon het geloof dat alle dingen die in de Bijbel gebeurd zijn waar zijn.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2004 09:06

TheKeimpe schreef:Nu volgens mij wel enigszins helder is wat er met de vier soorten geloof bedoelt wordt, zou ik graag een stelling willen neerzetten.

Stelling:

Toelichting:

Het historisch geloof alleen is inderdaad ongeloof, maar uiteindelijk kan het ook zaligmakend geloof worden als de Heilige Geest het toepast in ons hart.

Volgens mij zijn de 1e 3 vormen van geloof (historisch, tijd en wonder geloof) allemaal ongeloof, uiteindelijk moeten we allemaal het zaligmakende geloof hebben.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 09:23

Ligt eraan wat je onder ongeloof verstaat. Iedereen gelooft ergens in, maar als je beweert dat het zaligmakend geloof het geloof is, dan is het idd ongeloof.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2004 09:33

Het Weermannetje schreef:Ligt eraan wat je onder ongeloof verstaat. Iedereen gelooft ergens in, maar als je beweert dat het zaligmakend geloof het geloof is, dan is het idd ongeloof.

Met alleen het wonder-tijd-historisch geloof kom je niet in de hemel, dus dan is het ongeloof, die mensen zullen het best allemaal goed bedoelen, maar je kan er geen eeuwigheid tegenover stellen!!
Het zaligmakend is dus het enige ware geloof.

Terug naar “Archief”