De mensheid na Adam en Eva

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

De mensheid na Adam en Eva

Berichtdoor Sabra » 13 apr 2004 23:27

Naar aanleiding van vraag 1086 wil ik graag een topic openen. De vraag is hoe het kan dat men in het begin van de mensheid zichzelf heeft kunnen reproduceren aangezien alleen Adam en Eva en hun kinderen leefden.

Mogelijke nakomelingen zouden dus moeten voortkomen uit een relatie tussen vader-moeder, broer-zus, vader-dochter, moeder-zoon.

citaat 1 uit een antwoord
Wat voor ons vreemd, ongepast en ook verboden is, het trouwen van bijvoorbeeld broer en zus, kon in de begintijd niet anders. Langzaam breidde het menselijk geslacht zich uit.

citaat 2 uit een antwoord
Als Kaïn op de vlucht gaat is hij immers al volwassen. In die tijd zijn er bij Adam en Eva al meer kinderen geboren. Het kan moeilijk anders dan dat Kaïn met een zuster van hem is getrouwd.

Mijn eerdere stelling wordt dus onderbouwd door de antwoorden die gegeven zijn.

Ik heb echter een totaal andere visie op dit 'probleem'. Er staat geschreven dat God Adam en Eva schiep en dat zij kinderen verwekten. Ik geloof niet dat God in de begintijd incest gebruikte om de mensheid zichzelf te laten reproduceren. God schiep meer mensen dan alleen Adam en Eva, maar omdat zij in de Hof geplaatst waren staat alleen hun verhaal opgetekend.

Ik begrijp niet dat mensen dit kunnen uitleggen met enkel de toepassing van incest, mijn uitleg gaat niet tegen Gods wet noch tegen de bijbel in.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 14 apr 2004 07:52

God kan na verloop van tijd toch ook andere mensen geschapen hebben? Oke, dat staat wel niet in de Bijbel genoemd, maar dat hoeft toch niet te betekeken dat God dat dan ook niet gedaan heeft. Hij heeft zelf gezegd 'Laat Ons mensen maken'.

Tja, in het ergste geval dat God echt alleen Adam en Eva geschapen heeft, dan kan het niet anders dan dat Kaïn met een zus van hem getrouwd is. Maar eerlijk gezegd kan ik me dat niet voorstellen (heb hier eigenlijk nooit echt over nagedacht, over dit "probleem").
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2004 10:04

En Adam noemde zijn vrouw Eva, omdat ze de moeder van alle levenden was...

Lijkt me duidelijk dat God geen andere mensen schiep. Dan zou het begrip Erfzonde trouwens ook niet meer kloppen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 apr 2004 10:13

Dus in het begin hadden familieleden gemeenschap met elkaar? En waar 'klopt' dan de erfzonde niet meer?

Waar staat trouwens het woord erfzonde in de bijbel?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 apr 2004 11:08

Sabra schreef:Dus in het begin hadden familieleden gemeenschap met elkaar? En waar 'klopt' dan de erfzonde niet meer?

Waar staat trouwens het woord erfzonde in de bijbel?
iedereen is in adam gevallen. Een erfenis krijg je niet als het geen vader is. Je kan ook 2 gezinnen hebben waarvan één de dochters en de andere de zonen levert, als degene die de zonen leverde (adam) een verkeerde erfenis naliet, zou iedereen die nalaten. Eva blijft dan ook de moeder aller levenden omdat zij zonen voortbracht. Maar goed dat is wat los gespeculeer.

Of: voor de val was er ook geen zonde, dus mochten ze misschien wel incest hebben? (incest mag niet vanwege de verhoogde kans op ziekte, maar ziekte was er dus ook nog niet)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 14 apr 2004 11:20

@mic schreef:Of: voor de val was er ook geen zonde, dus mochten ze misschien wel incest hebben? (incest mag niet vanwege de verhoogde kans op ziekte, maar ziekte was er dus ook nog niet)

Volgens mij kwamen Kaïn en Abel pas na de zondeval om de hoek kijken. En wie zegt dat incest niet mag vanwege verhoogde kans op ziekte? Dat hebben wij ervan gemaakt. Volgens mij heeft incest meer te maken met een verkeerde relatie tussen familieleden (vader-dochter, oom-nicht etc.).
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Aragorn

Re: De mensheid na Adam en Eva

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 11:21

Sabra schreef:Ik heb echter een totaal andere visie op dit 'probleem'. Er staat geschreven dat God Adam en Eva schiep en dat zij kinderen verwekten. Ik geloof niet dat God in de begintijd incest gebruikte om de mensheid zichzelf te laten reproduceren. God schiep meer mensen dan alleen Adam en Eva, maar omdat zij in de Hof geplaatst waren staat alleen hun verhaal opgetekend.

Ik begrijp niet dat mensen dit kunnen uitleggen met enkel de toepassing van incest, mijn uitleg gaat niet tegen Gods wet noch tegen de bijbel in.

Waren die andere mensen dan niet in de Hof? En waar dan wel? En wat was dan precies de functie van Adam en Eva, als hun daad wel beslissend was voor het hele menselijke geslacht?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 14 apr 2004 13:13

Misschien dat jullie hier iets aan hebben:

citaat van >FAQonline<

Verschil tussen Genesis 1 en Genesis 2
    Genesis 1 en Genesis 2 zouden 2 verschillende scheppingsverhalen zijn. Genesis hoofdstukken 1 en 2 tot en met vers 4 zou door P geschreven zijn; een priesterschrijver. Genesis 2:5-25 zou door J geschreven zijn; Jahwist. Toch zijn er dingen die aangeven dat Genesis 1 en Genesis 2 niet door 2 verschillende schrijvers geschreven zijn. De Joodse geleerde Cassuto heeft ontdekt dat in Genesis, zowel in hoofdstuk 1 als in hoofdstuk 2, het getal 7 een grote rol speelt. Veel woorden komen 7, 21 of 28 maal voor. Een gereformeerde professor, meneer Aalders, kon ons vertellen dat er naast verschillend woordgebruik (in Genesis 1 wordt God Elohiem genoemd en in hoofdstuk 2 Jahweh) ook heel veel overeenkomstig woordgebruik in de beide hoofdstukken vond. Daarom is het aannemelijk dat Genesis 1 en Genesis 2 een één doorlopende geschiedenis is:

• Genesis 2:5 bijvoorbeeld blikt even terug naar Genesis 1:12: 'want Hij had het nog niet laten regenen op de aarde. Ook was er niemand die de bodem zou kunnen bewerken. Er kwam veel groen op, allerlei zaadgewassen en vruchtbomen. En God zag hoe mooi het was.'
  • Genesis 1 is technisch en Genesis 2 is voor de mens wat duidelijker beschreven.
  • Dat het een doorlopend verhaal is, kunnen we zien door het feit dat Genesis 1 wereldomvattend is en Genesis 2 plaatsgericht (hof van Eden).
  • Betreft de schepping van de mens: we mogen aannemen dat Genesis 1:26 en 27 over de schepping van het mensenras in het algemeen gaat: 'Toen zei God: `laten we mensen maken! Mensen die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken. Zij zullen zeggenschap hebben over de vissen in de zee, over de vogels in de lucht, over de dieren op het land, de tamme en de wilde, de grote en de kleine.' God schiep de mens als het evenbeeld van zichzelf. Hij schiep de mens: man en vrouw.' Genesis 2:7 spreekt over de formering van een speciaal mens die met God wandelde: 'toen vormde God, de Heer, uit het stof van de aardbodem de mens en blies hem de levensadem in de neus. En zo kwam de mens tot leven.
  • Er zit nog een verschil tussen deze 2 teksten: de mensen in het algemeen werden geschapen en Adam werd geformeerd met de handen van God!

Het is logisch dat wij Adam met de mens uit Genesis 1:27 verwarren, omdat de naam Adam van 'ha-adamah' komt, wat 'mens' betekent. Wij zijn van mening dat Genesis 1-2:4 het scheppingsverhaal is en Genesis 2:5-25 een gedetailleerde vorm; over dat speciale koppel die in de paradijselijke tuin rondliepen en met God wandelden. Vandaar dat hun oudste zoon Kaïn zich bij andere mensen vestigde nadat hij zijn jongere broer Abel had vermoord.
..

Terug naar “Archief”