Bijbelstudie [koran]

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 apr 2004 21:01

johannes1 schreef:
Yael schreef:
johannes1 schreef:
Yael schreef:
johannes1 schreef:God is Allah en Allah is God. zijn 1 persoon maar beide groepen spreken het anders uit. het klopt wel wat de koran zegt.
1.1 God moet alle eer ontvangen
1.2 de rechtvaardige
1.3 de Meester van de oordeelsdag
1.4 wij dienen Hem en we zoeken Hem in nood.
1.5 houdt ons op de rechte pad (leidt ons niet in verzoeking)
1.6 ....................

Door dit te zeggen verloochen je Jezus Christus, ja God Drie-enig.

waar verloochen ik Hem dan?

Moslims geloven niet dat Jezus Gods Zoon is die voor onze zonde stierf aan het kruis. Ze erkennen Hem als profeet, maar meer ook niet.
Jezus is de Weg, de Waarheid, en het Leven. Alleen door Hem kunnen we tot de Vader komen. Niet via de weg die de moslims voorschrijven.
Liever de liefde van Jezus dan de koudheid van Allah.

je loopt op de zaken vooruit. ik wil niet gelijk bij hoofdstuk 1 al zeggen dat moslims goed of fout zitten. laten we de hoofdstukken doorlopen met elkaar en hoofdstuk voor hoofdstuk bespreken. en die 5 punten die ik vertaald heb. die zijn overeenkomstig met de bijbel.

Kunnen we ontdekken wat voor leugenaar Mohammed wel niet was... :D Maar jij gelooft toch zelf niet dat de God van de Bijbel, Dezelfde is als Allah? Die indruk kreeg ik. :wink:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Bijbelstudie [koran]

Berichtdoor Boekenlezer » 07 apr 2004 21:13

johannes1 schreef:
koran hoofdstuk 1 schreef:The Opening
In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful.

[1.1] All praise is due to Allah, the Lord of the Worlds.
[1.2] The Beneficent, the Merciful.
[1.3] Master of the Day of Judgment.
[1.4] Thee do we serve and Thee do we beseech for help.
[1.5] Keep us on the right path.
[1.6] The path of those upon whom Thou hast bestowed favors. Not (the path) of those upon whom Thy wrath is brought down, nor of those who go astray.

laat ons dit overdenken en aan hand van de bijbel hierover gaan nadenken.

Hier heb je een Nederlandse vertaling:

Al-fatiha (de openende)

In de naam van God
de Barmhartige Erbarmer.

[LOFPRIJZING]

1 Lof aan God(1)
de Heer der wereldwezens(2)
2 de Barmhartige Erbarmer
3 de Heerser op de Dag van het Oordeel.(3)

[GEBED]

4 U dienen wij
en U vragen wij om bijstand.
5 Leid ons langs het rechtgebaande pad(4)
6 het pad van degenen
die Gij Uw weldaden schenkt(5)
7 over wie geen toorn is(6)
en die niet dwalen.(7)

1. Vgl. bijv. Jeremia 26:9: 'Waarom hebt ge in de naam des Heren geprofeteerd', en Colossenzen 3:17: 'Doet alles in de naam des Heren'.
2. Het hier gebruikte Arabische woord 'alam betekent 'wereld'. Het idee is dat er verschillende werelden zijn: de wereld van het mensenvolk, de wereld van het engelenvolk, en de wereld van het demonenvolk (de ginn). Van al deze werelden, en de wezens die in die werelden leven, is God de Heer. Op tal van plaatsen (bijv. Koran 3:42) kan het meervoud 'alamin gezien de context niet anders betekenen dan 'schepselen'. Vandaar dat veel vertalers, ook Kramers, gekozen hebben voor 'wereldwezens', 'wereldbewoners' e.d.
3. De Dag van het Laatste Oordeel.
4. Het rechte pad: meestal begrepen als de islam.
5. De moslims. De weldaad is dan de openbaring van de Koran.
6. Galalayn: Zoals over de joden.
7. Galalayn: Zoals de christenen.

Dat staat er dus in de vertaling zoals ik die in mijn boekenkast heb staan. De vertaling is van prof. dr. J.H. Kramers.

De Galalayn is een Koran-commentaar.
Daarover geeft mijn koran in de inleiding de volgende informatie:
De commentaar van Galalayn is in 1465 voltooid door de Egyptische geleerde Galal al-Din Al-Suyuti (1445-1505). Deze commentaar was oorspronkelijk begonnen door Galal al-Din al Mahalli (1389-1459), eveneens een Egyptenaar, en is populair in de hele islamitische wereld, omdat hij kort en duidelijk is lange discussies in enkele woorden weet samen te vatten.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 07 apr 2004 21:24

johannes1 schreef:
HereIam schreef:Maar WIE moet in dit gedeelte eer ontvangen? WIE is rechtvaardig? WIE is Meester? WIE dienen we? Let op: deze Allah is wel god, maar niet dezelfde God van de Bijbel!

Want ik geloof in de God van de Bijbel en Deze heeft één Zoon. Jahweh is de Vader van de Heer Jezus Christus, de Messias! Koning van de Joden, Koning van mijn hart! Dat is een fundamenteel verschil. Dat is een andere God, dat is de WARE God.

ik lees in dit eerste hoofdstuk nergens iets over dat Allah meer zonen heeft. dus waar haal je dat vandaan?

uit dit hoofdstuk haal ik nog niet uit dat we van 2 verschillende goden te maken hebben.

Nee, maar mijn algemene kennis over de Koran gaat nog net ietsje verder dan dit gedeelte. Jij beweert dat God (van de Bijbel) en Allah hetzelfde zijn, op basis van zo'n enkel klein gedeelte. Dat is mij te pretentieus!

kijk nu naar een evangelische en een reformatorische. ze dienen beide de dezelfde God, maar toch doen beide het op een andere manier.

Ze baseren zich op dezelfde Bron (Bijbel) en geloven in de zelfde God, de Vader van de Heer Jezus Christus. Ik vind dit een onzinnige vergelijking. Refo's en Evo's zijn beide christenen. Moslims en Refo's (of Evo's) zijn dat niet.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 apr 2004 21:33

Wat mij opvalt is dit vers:
"U dienen wij
en U vragen wij om bijstand."

Dat vind ik wel in schril contrast staan met Jesaja 1:9:
"Zo niet de HEERE der heirscharen ons nog een weinig overblijfsel had gelaten, als Sodom zouden wij geworden zijn; wij zouden Gomorra gelijk zijn geworden."

Of Hosea 3:5 met de kanttekeningen:
"Daarna zullen zich de kinderen Israels bekeren, en zoeken den HEERE, hun God, en David, hun Koning; en zij zullen vrezende komen tot den HEERE en tot Zijn goedheid, in het laatste der dagen."

KT 17: vrezende komen tot den HEERE'

Hebreeuws, 'zullen vrezen tot,' enz. Dat is, vrezende aankomen, uit bekentenis hunner onwaardigheid, ontzetting over de onverdiende grote goedheid Gods, die hun in het Evangelie zal worden voorgedragen, en bekommernis om dezen genadetijd tijdelijk waar te nemen en recht te gebruiken. Vergelijk onder Hos. 11:10,11; Micha 7:17, ook Jes. 13:8.

In de Koran gaat het over de vrome mens.
In de Bijbel gaat het over de zondige mens, die dood is in zonden en misdaden.
In de Koran is er een weg vanuit de mens naar God toe.
In de Bijbel is die weg er niet, door de catastrofale zondeval. Daardoor is er alleen nog maar een weg van God naar de mens toe.

Romeinen 9:16: "Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods."

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 apr 2004 12:28

yael schreef:Kunnen we ontdekken wat voor leugenaar Mohammed wel niet was... Maar jij gelooft toch zelf niet dat de God van de Bijbel, Dezelfde is als Allah? Die indruk kreeg ik.

ik zei denk je nou eens in dat beide 1 zijn. en dan die 5 punten die ik ook zei. ze kloppen wel. of vind je van niet?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 apr 2004 12:34

beste HereIam,

Nee, maar mijn algemene kennis over de Koran gaat nog net ietsje verder dan dit gedeelte. Jij beweert dat God (van de Bijbel) en Allah hetzelfde zijn, op basis van zo'n enkel klein gedeelte. Dat is mij te pretentieus!

ik had eerder gezegd dat je eens in moet denken dat beide 1 zijn. en ik ging er op door met die gedachte. ik ben er van overtuigd dat als we verder in de koran zijn dat deze gedachte fout zal zijn.

Ze baseren zich op dezelfde Bron (Bijbel) en geloven in de zelfde God, de Vader van de Heer Jezus Christus. Ik vind dit een onzinnige vergelijking. Refo's en Evo's zijn beide christenen. Moslims en Refo's (of Evo's) zijn dat niet.

ik wilde hier maar mee zeggen dat de God van de evo en refo's ook 1 zijn. de God van de christenen en de joden is ook de zelfde. alleen erkent de jodendom de 3e Persoon niet. maar hier verandert God nog niet mee. de bijbel van de joden is de tora. die boeken hebben wij ook in onze bijbel staan. dus als je nog niet zo diep in de stof zit (als is, eerste keer dat ik met de koran in aanraking kom) kan je de gedachte hebben dat het dezelfde boeken zijn.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 10 apr 2004 12:28

johannes1 schreef:
koran hoofdstuk 1 schreef:[1.1] All praise is due to Allah, the Lord of the Worlds.

Joh 12:
31] Nu is het oordeel dezer wereld; nu zal de overste dezer wereld buiten geworpen worden.

Joh 14:
30] Ik zal niet meer veel met u spreken; want de overste dezer wereld komt, en heeft aan Mij niets.

Joh 16:
7] Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
8] En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9] Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10] En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11] En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

johannes1 schreef:en die 5 punten die ik vertaald heb. die zijn overeenkomstig met de bijbel.

Ik vraag het me dus heel erg af.
Volgens mij wordt G.d nergens in de bijbel de G.d van de wereld genoemd. Hoogstens Schepper van de wereld.
Zie ook Matth 4:8+9, Luk 4:5+6.
..

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 apr 2004 12:35

beste invincible,

wat je met de teksten uit johannes wilt weet ik niet, dus kan je dat even zeggen?

jij twijfelt of God de God van de wereld is. in 1 der psalmverzen staat Hij de God der aard is die hulde waard.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 apr 2004 13:00

johannes1 schreef:beste invincible,

wat je met de teksten uit johannes wilt weet ik niet, dus kan je dat even zeggen?

jij twijfelt of God de God van de wereld is. in 1 der psalmverzen staat Hij de God der aard is die hulde waard.

Lord of the world = overste dezer wereld. (niet zo moeilijk Allah god van de koran is de duivel in eigen persoon.)

Dat psalmvers is berijmd door de berijmers van de psalmen staat denk ik niet letterlijk zo in de Bijbel.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 apr 2004 13:03

Yael schreef:

Lord of the world = overste dezer wereld. (niet zo moeilijk Allah god van de koran is de duivel in eigen persoon.)

Dat psalmvers is berijmd door de berijmers van de psalmen staat denk ik niet letterlijk zo in de Bijbel.

bedankt Yael. dit is een duidelijke aanwijzing dat de islam een verkeerde godsdienst is. toch wil ik verder met de studie hoor. ook al is dit me nu duidelijk.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 apr 2004 13:04

koran hoofstuk 2: 1-21 schreef:The Cow
In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful.

[2.1] Alif Lam Mim.
[2.2] This Book, there is no doubt in it, is a guide to those who guard (against evil).
[2.3] Those who believe in the unseen and keep up prayer and spend out of what We have given them.
[2.4] And who believe in that which has been revealed to you and that which was revealed before you and they are sure of the hereafter.
[2.5] These are on a right course from their Lord and these it is that shall be successful.
[2.6] Surely those who disbelieve, it being alike to them whether you warn them, or do not warn them, will not believe.
[2.7] Allah has set a seal upon their hearts and upon their hearing and there is a covering over their eyes, and there is a great punishment for them.
[2.8] And there are some people who say: We believe in Allah and the last day; and they are not at all believers.
[2.9] They desire to deceive Allah and those who believe, and they deceive only themselves and they do not perceive.
[2.10] There is a disease in their hearts, so Allah added to their disease and they shall have a painful chastisement because they lied.
[2.11] And when it is said to them, Do not make mischief in the land, they say: We are but peace-makers.
[2.12] Now surely they themselves are the mischief makers, but they do not perceive.
[2.13] And when it is said to them: Believe as the people believe they say: Shall we believe as the fools believe? Now surely they themselves are the fools, but they do not know.
[2.14] And when they meet those who believe, they say: We believe; and when they are alone with their Shaitans, they say: Surely we are with you, we were only mocking.
[2.15] Allah shall pay them back their mockery, and He leaves them alone in their inordinacy, blindly wandering on.
[2.16] These are they who buy error for the right direction, so their bargain shall bring no gain, nor are they the followers of the right direction.
[2.17] Their parable is like the parable of one who kindled a fire but when it had illumined all around him, Allah took away their light, and left them in utter darkness-- they do not see.
[2.18] Deaf, dumb (and) blind, so they will not turn back.
[2.19] Or like abundant rain from the cloud in which is utter darkness and thunder and lightning; they put their fingers into their ears because of the thunder peal, for fear of death, and Allah encompasses the unbelievers.
[2.20] The lightning almost takes away their sight; whenever it shines on them they walk in it, and when it becomes dark to them they stand still; and if Allah had pleased He would certainly have taken away their hearing and their sight; surely Allah has power over all things.
[2.21] O men! serve your Lord Who created you and those before you so that you may guard (against evil).

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 apr 2004 13:15

johannes1 schreef:
Yael schreef:

bedankt Yael. dit is een duidelijke aanwijzing dat de islam een verkeerde godsdienst is. toch wil ik verder met de studie hoor. ook al is dit me nu duidelijk.

Ik vind het zelf soms ook moeilijk hoor! Omdat de Islam op sommige punten wel lijkt op de Bijbel. Maar het blijft lijken. De satan word niet voor niks de naaper van God genoemd.
O ja en ik denk dat aarde en wereld in de Bijbel twee verschillende betekenissen heeft.
aarde waarop wij leven.
wereld waarin wij leven.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 apr 2004 11:44

Hier is weer de vertaling:

TWEEDE SURA

AL-BAQARA (DE KOE)

Medinensisch behalve vers 281 dat nedergezonden is tijdens de Afscheidsbedevaart; de titel is ontleend aan vers 67.

In de naam van God
de Barmhartige Erbarmer.

1 Alif Lam Mim. (1)

[DE GELOVIGEN EN DE OPENBARING]

2 Dat is de Schrift waaraan geen twijfel is
een rechte leiding voor de vrezenden
3 die in de verborgenheid geloven
en die de salat(2) verrichten
en die van wat Wij hun
als onderhoud gegeven hebben
bijdragen schenken
4 en die geloven
in wat tot u(3) is nedergezonden
en in wat voor uw tijd is nedergezonden(4)
en die van het Latere Leven zeker zijn.
5 Diegenen verlaten zich
op de rechte leiding van hun Heer
en diegenen zijn de welvarenden.

[DE ONGELOVIGEN]

6 Zij die ongelovig zijn
voor hen is het om het even
of gij hen gewaarschuwd hebt
zij geloven niet.
7 Vergezeld heeft God hun harten
en over hun gehoor
en hun blikken
is een sluitdoek.
Voor hen
is een ontzaglijke bestraffing weggelegd.

[HUICHELAARS ONDER DE GELOVIGEN]

8 En onder de mensen zijn er die zeggen:
Wij geloven in God en de Laatste Dag
maar die toch niet gelovigen zijn.
9 Zij trachten God
en hen die geloven te bedriegen
maar zij bedriegen alleen zichzelf
en zij beseffen het niet.
10 In hun harten is krankheid
en God heeft hun krankheid
nog vermeerderd
en voor hen is er een pijnlijke bestraffing
omdat zij leugenachtig waren.
11 En wanneer tot hen gezegd wordt:
Brengt geen verderf op de aarde
dat zeggen zij:
Integendeel
wij zijn slechts bewerkers van het heil.
12 Neen, zij zijn de brengers van verderf
maar zij beseffen het niet.
13 En wanneer tot hen gezegd wordt:
Gelooft zoals de andere mensen geloven
dan zeggen zij:
Zullen wij geloven zoals dwazen geloven?
Neen, zijzelf zijn de dwazen
maar zij weten het niet.
14 En wanneer zij samenkomen
met hen die geloven
dan zeggen zij:
Wij geloven
maar wanneer zij in afzondering
tot hun satans(5) gaan
dan zeggen zij:
Wij zijn met u
wij waren slechts spottenden.
15 God spot met hen
en verruimt hen in hun overmoed zodat zij verdoold zijn.
16 Zij zijn degenen
die dwaling gekocht hebben met rechte leiding
maar hun handel was zonder winst
en niet werden zij rechtgeleiden.

[GELIJKENISSEN]

17 Hun gelijkenis is als de gelijkenis
van wie een vuur ontsteekt
wanneer dit dan verlicht wat om hem is
neemt God hun licht weg
en laat hen in duisternissen
zodat zij niet zien.
18 Doven, stommen en blinden
maar zij kunnen niet weer terug.
19 Of [hun gelijkenis is als de gelijkenis]
van een wolk van de hemel
waarin zijn duisternissen
en donder en bliksem
zodat zij hun vingers in de oren doen
voor de donderslagen
tot afweer van de dood
maar God omvat de gelovigen.
20 Bijna neemt de bliksem hun gezicht weg
wanneer hij hen verlicht
lopen zij erin voort
en wanneer hij hen in het duister laat
blijven zij staan.
Indien God wilde
zou hij hun gehoor en hun gezicht
doen verdwijnen.
God is waarlijk over alle dingen machtig.

[OPROEP TOT DE DIENST VAN GOD]

21O gij mensen
dient uw Heer
die u en hen die voor u waren
geschapen heeft.
Wellicht dat gij vrezend wordt.

1. Een aantal sura's begint net als deze met losse Arabische letters. Er is tot op heden geen bevredigende verklaring voor deze losse letters gevonden. Galalayn: Alleen God weet wat deze letter betekenen.
2. De salat is de korte gebedsoefening die moslims vijfmaal per dag behoren te verrichten. In de salat behoort altijd een desnoods kort fragment uit de Koran te worden gereciteerd.
3. Mohammed.
4. De eerdere geopenbaarde heilige boeken.
Galalayn: De Thora en het Evangelie.
5. De afgoden.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 12 apr 2004 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 apr 2004 11:47

Dit valt mij hierin op:

4 en die geloven
in wat tot u(3) is nedergezonden
en in wat voor uw tijd is nedergezonden(4)
en die van het Latere Leven zeker zijn.

3. Mohammed.
4. De eerdere geopenbaarde heilige boeken.
Galalayn: De Thora en het Evangelie.

Hier wordt in feite gesteld dat de Koran overeen zou komen met de Bijbel.
Ik moet zeggen: het lijkt er vaak aardig op. Maar tegelijkertijd signaleer ik toch een groot verschil, zoals ik bij het eerste sura al heb aangegeven.
En dan nog een vraag: als zij de Thora (O.T.) en het Evangelie (N.T.) blijkbaar zo hoog achten, waarom lezen ze dan alleen de Koran, en doen ze helemaal niks met de wet (Thora), de profeten (Nebiim), de geschriften (Chetuvim) (TeNaCH= O.T.) en het Evangelie (N.T.)? (Thora is ook aanduiding voor het hele Oude Testament.) Wij hebben toch ook niet de profeten weggegooid, of zelfs het hele O.T.? "Onderzoekt de Schriften...en die zijn het, die van Mij getuigen" staat er in Johannes 5:39. En met de Schriften wordt dan het Oude Testament bedoeld. Waarom zouden die Schriften en het Evangelie (N.T.) dan eigenlijk uit het zicht van de moslim gehouden worden?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 13 apr 2004 12:56

Hoi boekenlezer,

Ik ben al maanden in gesprek met moslims. Volgens hen:

...heeft Allah de hele bijbel neergezonden. De Joden en christenen hebben die geschriften achteraf vervalst, aangepast etc. waardoor de werkelijke boodschap is vertroebeld. Alleen de koran is nog in perfecte staat.
Ze beroepen zich wel op gedeelten van de bijbel, zoals Deut 18:18, een 'profetie over Mohammed', net zoals dat ze in 'deTrooster' uit het Johannesevangelie Mohammed zien. Totaal uit zn context en verband gerukt, dat moge duidelijk zijn.
De meest essentiele onderdelen van de bijbel ontkennen ze: genadeprincipe (iedereen boet voor zijn eigen zonden), dood van Yeshua (Hij was óf net-niet-dood, of iemand anders in gekruisigd ipv Yeshua), de uitstorting van de HeiligeGeest, de G.ddelijkheid van Yeshua (3-1-heid is onzin).
..

Terug naar “Archief”