Ziekte en geloofsleven.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

charlie
Mineur
Mineur

pokdesiwtjry

Berichtdoor charlie » 06 apr 2004 07:41

Vin schreef:Err, alles aan God over geven? Hoe dan? Op je bips gaan zitten en niks doen? Ik begrijp eerlijk gezegt nooit wat mensen daar mee bedoelen. Ik kan alles makkelijk aan God over geven hoor. Niet zo'n punt.

Ehm.. en verder is 't bij mij altijd zo dat God duidelijk is als het niet goed gaat dan andersom... als alles toppie is dop ik m'n boontjes wel.

*gooit terloops nog een knuffel richting essie*

ok, ff een reactie voor Vin: begrijp je niet dat het moeilijk is om iets aan God over te geven. ik bedoel; zoals sommigen weten is mijn gezondheid ook niet optimaal. en ik vind het vaak heel moeilijk, als ik niet kan voetballen (of na 5 minuten al weet dat het niet gaat), niet kan werken, geen kinderen kan krijgen later omdat je altijd moe bent, je sociale contacten niet kan onderhouden, enz. En ik denk dat het punt van Roseklapje is: je kan dan boos op God worden. ok, je kan het dan ook aan God overgeven: bij mij betekent dat: OK God, ik ben zoals ik nu bent, ik geeft toe dat het moeilijk voor me is, maar ik wil leven met de gedachte dat U er een bedoeling mee heeft, en ik leg het verder in uw handen. Dus eigenlijk verwacht je dan dat God met je leven, en met je ziekte doet wat Hij goed vindt. Weet je, aan God overgeven is niet zo moeilijk, maar dan verder de zorgen bij God laten, dat is het moeilijkst. (snap je, je wilt het dan daarna toch graag zelf oplossen, terwijl dat niet strookt met je beslissing/gebed om bij God neer te leggen)
en Vin, ik kan je beste verklappen dat dat verrekte moeilijk is, heb jij trucjes om er goed mee om te gaan?
*heeft weer het gevoel dat het niet echt een antwoord is, maar wie weet*
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 06 apr 2004 08:07

Ik was vroeger ontzettend vaak ziek. Wat ik wel onthouden heb, was, dat ik toen weinig tijd had om zondige dingen te doen.

charlie
Mineur
Mineur

Berichtdoor charlie » 06 apr 2004 08:10

wormpje schreef:Voor mij is het soms zo moeilijk te combineren: chronisch ziek zijn en ondertussen wel geloven dat God mijn geneesheer is.
Maar ook ik probeer om dit soort dingen maar gewoon aan God over te laten. Ik kan wel gaan zitten puzzelen waarom het is zoals het is, maar daar kom ik toch niet uit. Ik vertrouw op Hem, wetende dat Hij mij heeft gemaakt en ten diepste kent.

Ik weet niet of er al een topic over is, maar hier heb ik nog wel een vraag over:
Kan het zijn dat een ziekte een straf van God is? daar denk ikzelf namelijk heel veel over, en ik krijg ontzettend verschillende reacties van mensen met wie ik praat. ben ik wel benieuw hoe daarover gedacht wordt!! (of moet ik nieuw topic openen?)
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 06 apr 2004 09:12

Ziekte is natuurlijk een straf van God. Toen Adam nog niet gevallen was, was hij toch nooit ziek. Dan kun je zien dat dit de straf op de zonde is.

charlie
Mineur
Mineur

eyw

Berichtdoor charlie » 06 apr 2004 09:27

Het Weermannetje schreef:Ziekte is natuurlijk een straf van God. Toen Adam nog niet gevallen was, was hij toch nooit ziek. Dan kun je zien dat dit de straf op de zonde is.

owow, wat een lekkere weermannetje-opmerking. Wat kan ik daar nu mee? ik bedoel het niet algemeen (tuurlijk, waren er geen zonden, dan geen wonden), maar stel dat je ziek wordt: denk je dan: God wil mij iets zeggen. of: Hij wil me straffen? of zeg je dan: 'ow, we hebben gezondigd, dus na de zondeval wordt je ziek, dus pech..'

Hoe kan dan volgens jouw theorie een gelovige ziek zijn? (is voor mij niet de belangrijkste vraag hoor, dan wordt het weer zo theologisch-theoretisch)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 06 apr 2004 09:29

Een gelovige kan ook ziek zijn, omdat die nog zonden doet. Ik denk als ik ziek ben, dat dat komt omdat ik zonden doe.

charlie
Mineur
Mineur

awe

Berichtdoor charlie » 06 apr 2004 09:44

Het Weermannetje schreef:Een gelovige kan ook ziek zijn, omdat die nog zonden doet. Ik denk als ik ziek ben, dat dat komt omdat ik zonden doe.
dus ondanks vergeving door Jezus Christus wordt je nog een beetje gestraft?
en wil je eens antwoord geven op mijn 1e vraag? ''wat zou jij denken?''

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 06 apr 2004 09:46

Die straffen of kastijdingen zijn om je op de juiste weg te leiden. En wat het tweede aangaat, dat heb ik al beantwoord dacht ik!

charlie
Mineur
Mineur

mnmkj

Berichtdoor charlie » 06 apr 2004 09:58

Het Weermannetje schreef: Die straffen of kastijdingen zijn om je op de juiste weg te leiden. En wat het tweede aangaat, dat heb ik al beantwoord dacht ik!

Owkee, stel: jij wordt morgen ziek, en hoe gaat dat dan? hoe wordt jij dan weer op de juiste weg geleid? Ik bedoel, hoe gaat dat?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 06 apr 2004 10:00

Volgens mij snap jij het niet helemaal. Het is niet zo dat je weet wat er goed is aan het ziek-zijn, soms juist helemaal niet. Maar God heeft daar Zijn bedoelingen mee, heus wel.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 06 apr 2004 10:25

Ik denk zeker dat ziekte gevolg is van de zonde, toen het paradijs er nog was, was alles goed, ik ga ervan uit dat dat ook op de gezondheid slaat. Maar ik denk niet dat God je er persoonlijk mee wil straffen. Misschien wel om je ergens bij stil te zetten, maar als straf, ik denk het niet. Ik was laatst bij een kerkdienst (niet in eigen kerk, maar we moesten optreden met koor in een dienst voor gehandicapte mensen) en die dominee zei toen dat als je ziek was dat je eigen stomme schuld was, had je maar niet zo veel moeten zondigen... Ik kookte inwendig op dat moment, want wie was hij om daar over te oordelen... Om zo'n hard oordeel uit te spreken. Ik denk dat zo'n uitspraak net zo goed gevolg is van de zonde...
Tuurlijk ziekte en zonden vloeien voort uit de zondeval, maar ik denk niet dat als je ziek bent je dat betn geworden door je eigen zonden, want dan zou er geen gezond mens meer rondlopen, denk ik.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 06 apr 2004 10:40

Als die dominee gelijk zou hebben, zouden er dus zondige en superzondige mensen onder zijn gehoor zitten. Daar geloof ik niets van. Ik weet niet van welke kerk die dominee was, maar het lijkt me een geslaagde vorm van anti-reclame als je zulke predikanten hebt.

Met name bij genezingen die Jezus doet, komt de vraag naar boven: heeft hij/zij gezondigd of de ouders? Geen beiden antwoordt Jezus dan. (Daarmee doelend op een bewust zondige levensstijl wellicht. Zondigen doet iedereen.)

Zo’n dominee moet dus maar eerst studie van de Bijbel maken, voordat hij weer het trapje van de preekstoel beklimt.

En inderdaad schofferend voor de mensen die (op dat moment) ziek zijn.

Ik denk echter wel dat ziekte een teken van God kan zijn om de mensen (allemaal dus) voor hoogmoed te bewaren. In dat licht is het wel erg lankmoedig van God dat niet veel meer mensen ziek zijn.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 06 apr 2004 10:41

Vin schreef:
En van dat alles aan God overgeven, ja dat begrijp ik nog steeds niet. Dat is ook geen waardeoordeel of whatever dat pijn zou kunnen doen. Ik begrijp het gewoon niet als mensen dat zeggen. Ik snap niet hoe dat bedoelt word. Nu jij er iets over schreef begrijp ik het al wat beter. Maar ja.. dan snap ik het nu dus 'rationeel'.. maar persoonlijk nog steeds niet. Ik heb er geen moeite mee om bij God te leggen, of alles tegen God te zeggen.. ik denk altijd 'Hij weet t toch wel'.. dus naja. Zo zit ik dan in elkaar :)

Mzzl.

Vin, daar mag je dankbaar voor zijn, je relatie met God, de openheid. Fijn! Dat dat zo mag blijven! :)
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 06 apr 2004 14:05

Ik geloof ook dat het ziek zijn door onze zonde komt, Adam en Eva waren in het Paradijs ook niet ziek en in de Eeuwige Heerlijkheid zal er ook geen ziekte, pijn of droefheid zijn. Ik denk ook dat je als je ziek bent, dichter bij God kan komen, maar juist ook verder van Hem afdwalen.
Ik ben gelukkig nooit erg ziek geweest, maar ik kan me dit zo indenken!!

charlie
Mineur
Mineur

---

Berichtdoor charlie » 07 apr 2004 07:06

Het Weermannetje schreef:Volgens mij snap jij het niet helemaal. Het is niet zo dat je weet wat er goed is aan het ziek-zijn, soms juist helemaal niet. Maar God heeft daar Zijn bedoelingen mee, heus wel.

volgens mij wil jij het niet snappen: hoe kom je er dan achter wat Gods bedoeling ermee is? het klinkt wel mooi, God zal er wel een bedoeling mee hebben, 'na dezen zult ge het versthaen.' maar hoe kom je er achter.
verder las ik vanmorgen PS 51, ik snap je al een stuk beter...

Terug naar “Archief”