Het vinden van een partner

Moderators: Memmem, Moderafo's

DeltaDagger
Verkenner
Verkenner

Het vinden van een partner

Berichtdoor DeltaDagger » 05 okt 2026 23:42

Hoi,

Graag vraag ik jullie advies, ik ben begin 20's en probeer een partner (als man) te vinden wie ook in het geloof staat, en eerlijk gezegd heb ik daar moeite mee. Er zijn wel leuke vrouwen van mijn leeftijd in mijn gemeente alleen is het vaak zo dat zij al een vriend hebben/getrouwd zijn, of ik spreek ze nooit (geen kans, gaan gelijk naar huis) of de vrouwen die ik spreek hebben geen interesse. Ik moet zeggen ik heb wel wat succes gehad met dating apps maar niet voor het echt vinden van een relatie. Hebben jullie een woord van advies?

:)~]

groetjes,

DeltaDagger

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Het vinden van een partner

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2026 16:13

DeltaDagger schreef:Hoi,

Graag vraag ik jullie advies, ik ben begin 20's en probeer een partner (als man) te vinden wie ook in het geloof staat, en eerlijk gezegd heb ik daar moeite mee. Er zijn wel leuke vrouwen van mijn leeftijd in mijn gemeente alleen is het vaak zo dat zij al een vriend hebben/getrouwd zijn, of ik spreek ze nooit (geen kans, gaan gelijk naar huis) of de vrouwen die ik spreek hebben geen interesse. Ik moet zeggen ik heb wel wat succes gehad met dating apps maar niet voor het echt vinden van een relatie. Hebben jullie een woord van advies?

:)~]

groetjes,

DeltaDagger

Ik zou als eerste er niet te zwaar aan tillen. Meestal is het zo dat hoe harder mensen proberen een relatie te krijgen, hoe minder goed het lukt, juist omdat ze het zo hard proberen en het daarom wat geforceerd wordt. Ik weet niet of dat voor je geldt hoor maar sommige mensen zijn zo wanhopig op zoek dat ze zich daarmee al wat kansloos maken :-)

Als tweede denk ik niet dat de kerk een plek is waar men veel bezig is met daten en zo, onder andere omdat er vaak niet superveel sociale interactie is. Wat dat betreft kan je het misschien beter op andere plekken proberen. Jongerenbijeenkomsten, groepsreizen, dat soort dingen. Vooral op plekken waar je elkaar wat langer spreekt, wat meer met elkaar optrekt en elkaar dus wat beter leert kennen. Dat werkt denk ik beter dan het kerkplein. En als het dan over 5-10 jaar nog niet gelukt is kan je altijd nog terug naar datingapps ;-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

DeltaDagger
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DeltaDagger » 06 okt 2026 17:44

Marnix schreef:Ik zou als eerste er niet te zwaar aan tillen. Meestal is het zo dat hoe harder mensen proberen een relatie te krijgen, hoe minder goed het lukt, juist omdat ze het zo hard proberen en het daarom wat geforceerd wordt. Ik weet niet of dat voor je geldt hoor maar sommige mensen zijn zo wanhopig op zoek dat ze zich daarmee al wat kansloos maken :-)

Als tweede denk ik niet dat de kerk een plek is waar men veel bezig is met daten en zo, onder andere omdat er vaak niet superveel sociale interactie is. Wat dat betreft kan je het misschien beter op andere plekken proberen. Jongerenbijeenkomsten, groepsreizen, dat soort dingen. Vooral op plekken waar je elkaar wat langer spreekt, wat meer met elkaar optrekt en elkaar dus wat beter leert kennen. Dat werkt denk ik beter dan het kerkplein. En als het dan over 5-10 jaar nog niet gelukt is kan je altijd nog terug naar datingapps ;-)

Je hebt een punt, maar ik probeer niet wanhopig te zijn want een relatie heb ik niet nodig, alleen God. Maar wil het wel graag :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 okt 2026 19:36

Marnix schreef:Als tweede denk ik niet dat de kerk een plek is waar men veel bezig is met daten en zo, onder andere omdat er vaak niet superveel sociale interactie is.

Ligt eraan naar wat voor kerk je gaat. In mijn kerk wordt er na de dienst altijd flink nagepraat en dat is hét moment om nieuwe mensen te leren kennen. Verder zijn er ook op andere dagen activiteiten waarbij je op een laagdrempelige manier met elkaar in contact kunt komen, zoals bij gespreksringen en wandelingen. Dus misschien kan topicstarter eens bij andere kerken op bezoek gaan ;-)

En bestaan er geen christelijke datingsites meer? Toch jammer dat de chat van Refoweb er niet meer is, waar destijds allerlei leuke stellen bij elkaar zijn gekomen :mrgreen:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 okt 2026 21:08

Ik had een wat langere reactie willen plaatsen, maar die is door een netwerkfout verdwenen, dus even in het kort.

Een belangrijk aspect en iets dat je zelf in de hand hebt, is dat je iemand wilt zijn die anderen uberhaupt willen daten. Het is triest, maar mijn partner destijds was onder de indruk dat ik in mijn eigen, opgeruimde appartment woonde, mijn eigen was deed en zelf kon koken. Als je nog niet kunt koken, leer dat dan. Hoeft niks ingewikkelds te zijn: aardappelen-vlees-groente of lasagne uit een pakje is goed genoeg om mee te beginnen.

Verder wil je ook aandachtig zijn, natuurlijk, dus wees oprecht nieuwsgierig naar de anders standpunten, meningen, hobby's, etc, zelfs als het de jouwe niet zouden zijn. Neem de ander altijd serieus en behandel ze met respect, want als dat tijdens het daten al moeite kost, dan is een relatie bij voorbaat kansloos.

Een relatie is een geweldige kans om het leven door de ogen van de andere te leren zien, dus sta daar voor open. Dingen die voor jou vanzelfsprekend zijn, zijn dat voor de ander wellicht absoluut niet. En dat is soms even slikken; het kan zelfs behoorlijk pijnlijk zijn, maar dat is alleen maar goed. Je kunt geen relatie aangaan en al je overtuigingen intact houden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Relaties”