Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Re: Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 11 sep 2026 13:43

Allen bedankt voor het meedenken en reageren! Ik waardeer dat!

Elbert schreef: Waarom zou ik dat niet moeten doen, vind je? Ik hoop toch niet dat je "de mensen die zich vandaag aan de dag Joden noemen" te slecht vindt om tot Gods volk gerekend te kunnen worden, want dan rijst ben mij de vraag: "ben je soms beter"?
Maar de reden waarom ik de Joden wel tot Gods volk reken, heeft te maken met Gods beloften voor dat volk. Die beloften blijven namelijk staan, ook al is dat volk grotendeels ontrouw.
Ik citeer opnieuw Paulus:
Romeinen 11:28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
29. Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.

Daar gaat het niet over of dat ik de Joden te slecht zou vinden. Mijn punt in dit hele verhaal is dat ik geen onderscheid wil maken tussen Joden en de rest. Begrijp je? Voor mij is er hooguit een verschil tussen gelovigen en ongelovigen waarvan ik geloof dat God maar moet uitmaken wie er wel bij het volk hoort en wie niet.
Ik geloof dus in een geestelijk Israël. Waarbij iedereen er bij mag horen. De beloften uit de Bijbel kunnen ook persoonlijk gebruikt worden. Of je nou Nederlands bent of Oekraïens of Amerikaans of noem maar op. Jij leest (of zingt) toch ook verzen uit de Bijbel waarbij je je afvraagt of dat voor jou bedoeld is? Door het zingen van Psalmen bijvoorbeeld of door te lezen wat Jezus zegt. Vraag jij jezelf nooit af van: "Hoor ik erbij of niet?"
Of aan welke kant sta ik? Neem nou de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden. Of die van de zaaier.

Waar ik met regelmaat tegenaan loop is dat er mensen zijn die het volk Israël (de joden) qua ras op een voetstuk zetten. Ik denk echt dat dat een dwaling is. Tonny bijvoorbeeld schreef ergens dit:
Tonny schreef: Waarom kan het niet zo zijn dat wij als gelovigen uit de volken, 1 kudde vormen met Israël, met 1 gezamenlijke God, delend in dezelfde erfenis, waarbij God nog bepaalde beloften/ profetien uit heeft staan voor de biologische nakomelingen van Abraham?
en dit
We zullen toch moeten erkennen dat Israël een bijzonder volkje is. Even wat feiten:
- een volk wat zolang verstrooid is geweest, komt terug in hun eigen land
- direct na een verschrikkelijke genocide
- een dode taal wordt weer volop gesproken
- ze winnen oorlogen die menselijk gesproken niet gewonnen hadden kunnen worden. Een klein landje, omringd door reuzen die ze haten, maar het lukt ze al 80 jaar niet om ze te vernietigen. Dat is niet normaal, dat is Goddelijke bescherming.
- ze maken een droog land vruchtbaar
- ze staan bovenaan als het gaat om technologie, medische wetenschap, landbouw etc
- winnen statistisch gezien tot 100x vaker een Nobelprijs

Ik geloof niet dat God alleen beloften voor je heeft uitstaan (even los gezien van welke belofte dan ook) puur en alleen omdat je biologisch gezien een nakomeling bent van abraham.
Heel veel vroeger was het qua afstamming duidelijker dat je een kind van Abraham was of niet. Ze hadden toen nog geen dna-tests :wink: maar met dat rondtrekkende volk waren het voornamelijk mannen, vrouwen en kinderen die direct familie van elkaar waren.
Dat is vandaag aan de dag echt ondoenlijk om dat te bewijzen. Als je denkt dat het daar om gaat, dus dat je biologisch gezien een kind bent van Abraham (dus Joods.... dus speciaal...) ben je wat mij betreft verkeerd bezig [-X . Dan ben je bezig met rassenscheiding.
In essentie zet je de biologische kinderen van Abraham op een voetstuk waar het volgens mij niet om draait.
Ik proef bij veel mensen dat zij dat doen.

cahier schreef:
Mijn stuk was enigszins tendentieus.

Ik mag hopen dat je meent wat je schrijft? Ik moest opzoeken wat het woord tendentieus betekend en zag dat ook kan betekenen dat 'het' de boel verdraait en dat 'het' de waarheid geweld aandoet.
Wat ik niet echt positief vind in dit verband. Ik zelf heb ook last van blinde vlekken waardoor ik de waarheid geweld aandoe :wink: maar ik ben wel op zoek naar de waarheid. Tot nu toe vind ik mijn bevindingen behoorlijk waar 8) .

Cahier schreef: Zowel Elbert als Tonny geven aan het uitverkoren zijn van Israël betekent dat zij als taak hebben om God aan de wereld te tonen of bekend te maken. Als we letten op de geschiedenis, dan zien we dat het Joodse volk dat nimmer heeft gedaan. Het evangelie is verspreid door de kerk en heeft de wildste volkeren getemd, en zo ook onze Germaanse voorouders.

Ik denk ook dat Israëls taak is om God aan de wereld te tonen. De geschiedenis van het O.T. leert ons toch hoe God zijn weg gaat met Israël? Hun bestaan op zich en wat zij meemaken daar spreekt toch een getuigenis uit?
Evangeliseren is niet alleen praten op straat en zwaaien met boekjes maar ook je levenswijze/levensgang denk ik.

Wij lezen op dit moment het boek Esther. In hoofdstuk 8 lees je in vers 17 : Ook in alle en een ieder landschap en in alle en een iedere stad, ter plaatse waar des konings woord en zijn wet aankwam, daar was bij de Joden blijdschap en vreugde, maaltijden en vrolijke dagen; en velen uit de volken des lands werden Joden, want de vreze der Joden was op hen gevallen.
Mij viel (uiteraard) op dat er staat "en velen uit de volken des lands werden Joden".

Even voor degenen die denken dat Israël alleen bestaat uit biologische nakomelingen van Abraham. Dat betreft: Jesaja40, Tonny, Elbert, Naamloos, Marnix (?),
Gezien wat er staat in Esther 8 vers 17 (cahier noemt het ook) kun je lezen dat niet-joden joden worden.
Zij worden opgenomen in het Joodse volk. Cahier beschrijft dat als genaturaliseerd wat correct is vind ik. Maar het punt is dat je dna er niet toe doet om bij Israël te horen. Je mag er ook zo bij.
Dat kun je duidelijk terug vinden. Daarbij zal het wel waar zijn dat in die tijd het overgrote deel van het volk van geboorte af Joods was maar dat dat niet het uitgangspunt is om te zeggen dat vreemdelingen, ofwel gojim, er niet toe doen.

@ cahier jij schrijft:
Alle apostelen waren 100% Joods en zij ontvingen het zendingsbevel (Matth. 28).

Waar bestaat dat 100% Joods dan uit? Ik ben het in veel met je eens maar dit begrijp ik dan niet.
Of je moet het bedoelen in die zin dat ik, als ik zin zou hebben, 100% Amerikaans, 100% Oekraïens of 100% Turks kan worden.
Elizabeth Elliot schrijft:
'Israël verkondigt officieel dat het geen kwestie van ras is. Er zijn Joden in alle door de antropologie gedefinieerde 'rassen' - van zwarte Ethiopiërs tot Chinese, orthodoxe Joden. Het is geen religieuze kwestie. Waarschijnlijk minder dan tien procent van de Israëliërs is orthodox Joods en velen zijn niet alleen areligieus maar militant anti-God.
Joods-zijn is geen linguïstische kwestie. In Israël worden meer dan zeventig talen gesproken, hoewel Hebreeuws de officiële taal is, en iedereen wordt aangemoedigt het te leren.
Het is geen culturele kwestie. Sommige Joden, wanhopig op zoek naar een definitie die me tevreden zou stellen, zeiden dat Joods-zijn een "cultureel bewustzijn is". Maar wat is cultuur? Elisabeth had rouwende, weeklagende Oosters-Joodse vrouwen ontmoet die Arabische kleding droegen. Ze had in kibboetsen Joden van de New Yorkse East Side ontmoet, maar ook Russische Joden en Joden die in Israël waren geboren. Er waren wat betreft rituelen, spraak, kleding, of visie overduidelijk geen gemeenschappelijke noemers..............................
Maar de beslissende vraag is: "Wie is je moeder? Iedereen die uit een Joodse moeder is geboren, is Joods. Er is geen antwoord op de vraag wat de reden voor haar Joods-zijn is. Als je vader Joods is, zelfs al is hij een rabbi, maakt dat niets uit

Tonny schreef: Niemand hier beweert dat Israël 'hoger op de ranglijst' staat, maar beweren dat Israel helemaal niets meer te vervullen heeft sinds de komst van 'de kerk' is m.i. niet bijbels te onderbouwen

Tonny, ik beweer niet dat Israël helemaal niets te vervullen heeft sinds de komst van de kerk. Volgens mij kunnen ze gewoon heel eenvoudig samen Israël en kerk zijn :) . Geen status aparte behalve voor gelovigen en ongelovigen.
Daar ligt geloof ik wel een scheidslijn.

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Berichtdoor naamloos » 11 sep 2026 16:20

Huisje_op_de_hei schreef:Even voor degenen die denken dat Israël alleen bestaat uit biologische nakomelingen van Abraham. Dat betreft: Jesaja40, Tonny, Elbert, Naamloos, Marnix (?),
Gezien wat er staat in Esther 8 vers 17 (cahier noemt het ook) kun je lezen dat niet-joden joden worden.
Zij worden opgenomen in het Joodse volk. Cahier beschrijft dat als genaturaliseerd wat correct is vind ik. Maar het punt is dat je dna er niet toe doet om bij Israël te horen. Je mag er ook zo bij.
Dat kun je duidelijk terug vinden. Daarbij zal het wel waar zijn dat in die tijd het overgrote deel van het volk van geboorte af Joods was maar dat dat niet het uitgangspunt is om te zeggen dat vreemdelingen, ofwel gojim, er niet toe doen.

Ik heb nooit gezegd dat Israël alleen bestaat uit de biologische nakomelingen van Abraham.
Vanaf het beging van onze discussies heb ik de positie van de proselieten benadrukt: Ze moesten zich laten besnijden en de verbondsvoorschriften volgen en volgens de Bijbelse voorstelling hoorden ze daarmee tot de Israëlische gemeenschap.
Daarmee veranderde hun dna natuurlijk niet, maar het gaat dan nog steeds over het FYSIEKE Israël.

Als je gaat vergeestelijken gebeurt dat net zo goed bij de Joden zelf, lees Romeien 2.
Jood zijn gaat niet om uiterlijkheden, ook niet om dna. Het is innerlijk, het gaat om het hart: Jood is men niet door uiterlijkheden, en het gaat ook niet om de uiterlijke, lichamelijke besnijdenis; 29 Jood zijn is iets innerlijks en de besnijdenis is die van het hart. Het is het werk van de Geest, niet van een geschreven regel.

Conclussie: de biologie/dna van de Jood verandert niet als hij ongelovig is/blijft, hij blijft fysiek gewoon een Jood.
De biologie/dna van de heidenen verandert evenmin als hij gelovig wordt, die blijft gewoon Nederslands, Frans, Duits enz.
Specifieke beloften/opdrachten/profetieën voor het fysieke Israël gaan niet over op de geestelijk (heidense) kinderen van Abraham.

Een geestelijk kind van Abraham is niets anders dan een metafoor: een heiden wordt een geestelijk kind van Abraham door het christelijk geloof en een fysieke Jood word geestelijk gezien een echte Jood (dubbel op: fysiek en geestelijk) door het chriistelijk geloof.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 11 sep 2026 17:16

De Bijbel gebruikt meerdere mettaforen om aan te duiden wie zijn kinderen zijn: bruid, gebouw, tempel, lichaam van Christus ...
Het belangrijkste is dat God je vader is en gelovigen zijn kinderen zijn, en dat heeft niets met dna te maken.
Iedereen die gelooft dat Jezus de Christus is, uit God is geboren, en dat kun je weten aan de vruchten: aan de vrucht kent men de boom.
En alles wat je van harte gelooft kun je ook in je eigen hart terug vinden, dus ik snap werkelijk niet waarom een metafoor zo'n punt moet zijn.

Dat de geestelijke kinderen van Abraham zo zwaar wordt aangezet is m.i. alleen om fysieke argumenten te rechtvaardigen en/of te kapen. (besnijdenis/doop, sabbat/zondag, oude verbond ...)
Israël op een voetstuk zetten? Nee! (in deze tijd zeker niet :( ) Abraham dan? Nee, naast de goede dingen waren er ook slechte bij.
Laat het gewoon ons voorbeeld zijn: Jezus, die God onze vader heeft uitgeleefd (het uitgedrukte beeld van zijn zelfstandigheid)
Waar zou je liever willen zeggen: ik hoor bij het geesttelijk Israël, dan ik hoor bij Gods huisgezin?
Al betekent het in principe hetzelfde, als het 1 verwarring schept en het ander niet, waarom moeilijk doen?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “[Religie] - Open forum”