Stelling: Het huwelijk is het sacrament van verbondstrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

FrankGBX
Verkenner
Verkenner

Stelling: Het huwelijk is het sacrament van verbondstrouw

Berichtdoor FrankGBX » 04 sep 2026 15:33

Mijn eerste post en een zaak waar ik zelf niet uitkom. Graag kritiek op mijn onderstaande schrijven.

Stelling: Het huwelijk is het sacrament van Gods verbondstrouw.

Het teken is:
De verbintenis tussen man en vrouw zoals door God ingesteld in Genesis 2.

Het zegel is:
De bevestiging aan de gelovige van de Goddelijke belofte van onwrikbare verbonstrouw.

De goddelijke belofte is:
Dat God Zijn trouw aan een door hem ingesteld verbond niet laat varen ook niet tegenover de ontrouwe mens.

De onzichtbare werkelijkheid is:
Gods trouw aan Zijn Verbond waarop de gelovige mag vertrouwen.

Het heilshistorische gebruik is:
Genesis — Instelling van het huwelijk als blijvende eenheid
Deuteronomium — God houdt Zijn verbond trouw
Hosea — Het huwelijk als zichtbaar onderwijs in verbondstrouw, ontrouw, vergeving en herstel
Jesaja — God toont blijvende trouw aan het verbond
Jeremia — Ontrouw binnen een huwelijk als beeld van verbondsbreuk en de oproep tot honoreren van het verbond
Ezechiël — Het huwelijk als uitleg van verbond, overspel/breuk, oordeel, genade en herstel
Maleachi — De wederpartij wordt aangeduid als vrouw van een verbond met hetzelfde Hebreeuwse woord en het bevel van trouw aan verbond
Romeinen — Het ontbreken van een zegel bij een instelling sluit een verzegeling niet uit
Timotheüs - Menselijke ontrouw heft Gods trouw niet op. Het Verbond blijft staan.
Mattheüs — Christus bevestigt de blijvende scheppingsinstelling uit Genesis

De bekende verzen uit Efeze die door de RK de ene kant op worden gebruikt en de Protestanten de andere kant op heb ik niet nodig voor deze stelling.

De huwelijksorde is in de gehele heilsgeschiedenis nooit afgeschaft en herhaaldelijk door de Schrift gebruikt om Gods verbond en trouw zichtbaar te maken. Christus heeft dit niet opnieuw hoeven instellen.

De rol van 3 sacramenten:
Doop: Onderwijst in het Nieuwe Verbond en de beschikbaarheid van genade
Avondmaal: Onderwijst in de werking van de middelaar tot genade in dit Nieuwe Verbond
Huwelijk: Onderwijst in onwrikbare trouw aan een verbond ondanks gedragingen van de wederpartij in dat verbond
Bovengenoemde definiëring van Doop en Avondmaal mag men eventueel aanpassen naar wat gebruikelijk is in zijn/haar kerk. Deze zijn alleen ter illustratie opgenomen.

Waarom de mens dit onderwijs nodig heeft:
Omdat de gevallen mens moeite heeft met een verbond waarin de oprichter tevens beheerder of toebedeler van het middel is en ook de rechtspraak vormt die toeziet op het in stand houden van dit verbond. Gods objectieve betrouwbaarheid schiet niet tekort, het geloof van de mens hierin wel.

God handelt verbondstrouw als:
De ware gelovige genade ontvangt.
De ongelovige sterft.
Dat er een verbond is voor een groep mensen betekent ook dat er geen verbond is voor de andere groep mensen. Het houden van dit verbond voor de ware gelovige en het oordeel over de ongelovigen maakt dat Hij verbondstrouw handelt.

Regels voor argumentatie:
De Schrift heeft het hoogste gezag. Een antwoord uit traditie draagt het zegel van de Paus. De Protestant vroeg Rome 500 jaar geleden om Schriftuitleg maar kreeg traditie. De Protestant mag op zijn beurt niet antwoorden uit traditie, alleen uit de Schrift. Traditie kan alleen een duidelijke Schriftgrond versterken, niet vervangen.

Een bestaande afleiding uit de Schrift heeft niet vanwege confessioneel gebruikelijk of ouderdom gezag over een latere afleiding, een latere geen gezag over een eerdere alleen omdat deze later is.

Vragen aan de tegenstander:
Wat is de Schriftgrond voor de criteria voor sacramenten van Calvijn en Ursinus?

Wat is de Schriftgrond voor acceptatie van een sacrament?

Wat is de Schriftgrond voor het moeten (her)instellen van een sacrament in het Nieuwe Testament ook als dit een sacrament was dat voor de zondeval al was ingesteld?

Wat is de Schriftgrond voor het niet toebedelen van God Zijn trouw als belofte maar als eigenschap waarbij geldt dat als God niet ontrouw zou mogen handelen tegenover menselijke ontrouw dit in principe een beperkende voorwaarde van Zijn almacht betekent.

Wat is de Schriftgrond dat Gods trouw onderdeel is van doop en avondmaal en geen separate Goddelijke belofte is?

Tips aan de tegenstander:
Bavinck ziet correcte afleiding uit Schrift als noodzakelijk en legitiem. Als je uit een kerk van Bavinck komt werkt het in je nadeel als je bekritiseert dat ik methodisch afleid omdat ik dit dan ook op jou zal leggen en jij dan ook jouw criteria van Calvijn en Ursinus niet meer kan toepassen.

Johannes Paulus II, Harinck, en Eckeveld kennen deze heilshistorische lijn. Als je deze lijn aanvalt val je hun aan. Dit zijn allemaal zware jongens in hun kerkverband.

Wanneer een instelling niet materialiseert voor het Nieuwe Verbond kun je deze ook niet tegen mij gebruiken als argument dat er meer sacramenten zouden ontstaan. De regenboog bijvoorbeeld materialiseert niet voor het Nieuwe Verbond en kent geen consistente heilshistorie.

Canoniek RK recht, catechismi, geloofsbelijdenissen, leerregels en formulieren zijn afleiding uit de Schrift. Zij staan niet hoger omdat zij al 100en jaren in gebruik zijn. Predikanten beweren zelfs dat binnen de 1000 jaar dwalende RK de ware gelovige door God is bewaard. Dat concept keert zich nu tegen de gelovige als hij zijn afgeleide geschriften als wapen zou willen inzetten.

Indien God gedurende de gehele heilsgeschiedenis dezelfde instelling gebruikt om Zijn verbond en verbondstrouw zichtbaar te maken, op welke grond uit de Schrift moet dan worden aangenomen dat deze instelling uitsluitend beeldend is en geen door God gegeven zichtbare instelling kan zijn waardoor de gelovige in Gods verbondstrouw wordt onderwezen en bevestigd?
Laatst gewijzigd door FrankGBX op 04 sep 2026 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Cahier
Mineur
Mineur

Re: Stelling: Het huwelijk is het sacrament van verbondstrouw

Berichtdoor Cahier » 04 sep 2026 16:42

Het moge zo zijn dat in de Schrift de verhouding van God tot Zijn volk wordt vergeleken met een huwelijk, en dat daarin ook Zijn verbondstrouw wordt getekend. Maar in gelijke zin wordt God ook voorgesteld als Vader van de gelovigen, en spreekt de Schrift zeer lovend over dit vaderschap. Zou men op grond daarvan dan ook moeten zeggen dat het vaderschap een sacrament is? Een vergelijking of beeldspraak maakt een zaak nog niet tot een sacrament.

Een nog groter probleem ontstaat wanneer we vragen naar de huwelijksstaat van ongelovigen. De sacramenten van doop en avondmaal worden niet aan ongelovigen bediend, maar aan gelovigen, of ten minste aan hen die in een bijzondere betrekking tot Gods verbond staan. Hoe moeten we dan het huwelijk van twee ongelovigen verstaan? Wanneer hun huwelijk niet in een kerk is gesloten, is er dan volgens deze opvatting slechts sprake van concubinaat en niet van een huwelijk? En valt dat bijbels te verdedigen?

Hetzelfde probleem doet zich voor bij het huwelijk binnen protestantse kerken in Nederland. Daar wordt het huwelijk doorgaans niet door de kerk gesloten, maar ingezegend, omdat men het burgerlijk huwelijk als het huwelijk zelf erkent. De kerk bedient hier dus niet het huwelijk, zo te zeggen. Zou men dan moeten concluderen dat een wettig gehuwd protestants echtpaar, omdat hun huwelijk niet als sacrament door de kerk is voltrokken, feitelijk in concubinaat leeft?

Mij dunkt dat deze consequenties moeilijk vol te houden zijn. Het huwelijk is naar bijbels getuigenis een door God ingestelde en geheiligde ordening, maar daaruit volgt nog niet dat het huwelijk daarom een sacrament is.

FrankGBX
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor FrankGBX » 04 sep 2026 18:56

Cahier schreef:Het moge zo zijn dat in de Schrift de verhouding van God tot Zijn volk wordt vergeleken met een huwelijk, en dat daarin ook Zijn verbondstrouw wordt getekend. Maar in gelijke zin wordt God ook voorgesteld als Vader van de gelovigen, en spreekt de Schrift zeer lovend over dit vaderschap. Zou men op grond daarvan dan ook moeten zeggen dat het vaderschap een sacrament is? Een vergelijking of beeldspraak maakt een zaak nog niet tot een sacrament.

Een nog groter probleem ontstaat wanneer we vragen naar de huwelijksstaat van ongelovigen. De sacramenten van doop en avondmaal worden niet aan ongelovigen bediend, maar aan gelovigen, of ten minste aan hen die in een bijzondere betrekking tot Gods verbond staan. Hoe moeten we dan het huwelijk van twee ongelovigen verstaan? Wanneer hun huwelijk niet in een kerk is gesloten, is er dan volgens deze opvatting slechts sprake van concubinaat en niet van een huwelijk? En valt dat bijbels te verdedigen?

Hetzelfde probleem doet zich voor bij het huwelijk binnen protestantse kerken in Nederland. Daar wordt het huwelijk doorgaans niet door de kerk gesloten, maar ingezegend, omdat men het burgerlijk huwelijk als het huwelijk zelf erkent. De kerk bedient hier dus niet het huwelijk, zo te zeggen. Zou men dan moeten concluderen dat een wettig gehuwd protestants echtpaar, omdat hun huwelijk niet als sacrament door de kerk is voltrokken, feitelijk in concubinaat leeft?

Mij dunkt dat deze consequenties moeilijk vol te houden zijn. Het huwelijk is naar bijbels getuigenis een door God ingestelde en geheiligde ordening, maar daaruit volgt nog niet dat het huwelijk daarom een sacrament is.

Bedankt voor je reactie! Hier mijn reactie.

Het huwelijk wordt expliciet vergeleken aan verbond en trouw met oa. het gebruik van het identieke Hebreeuwse woord "berit" in Maleachi. Toon mij dezelfde heilshistorische lijn van vaderschap. Wat is bij vaderschap van God:
- de instelling;
- de goddelijke belofte;
- het teken;
- het zegel;
- de wijze waarop de Heilige Geest het werkt;
Dit zijn eisen die de Protestant zelf stelt. De Rooms-Katholiek is wat ruimer. Hoe materialiseert volgens jou vaderschap van God naar het nieuwe verbond? Hoe gebruik jij dat dan om te ontkrachten dat het huwelijk een sacrament is? Dat het een iets is volgens een methode maakt niet dat omdat het ander dat dan ook is, het een het niet is.

Ongelovigen met een wettig huwelijk maken in principe gebruik van hetzelfde teken maar kunnen niet de verzegeling van de goddelijke belofte ontvangen omdat:
- bij een nabootsing van doop of avondmaal ook hetzelfde zichtbare teken wordt afgebeeld. Het teken zelf is niet voorbehouden aan kerk of gelovigen
- zij door hun ongeloof geen onzichtbare werkelijkheid ontvangen waardoor de Heilige Geest de goddelijke belofte niet aan hun bevestigt
- het Protestantisme erkent dat een sacrament ogenschijnlijk kan worden toegediend / ontvangen maar niet werkt door gebrek aan waar geloof en zodoende gebrek aan benodigde werking van de Heilige Geest
Een concreet voorbeeld is een correcte doop/avondmaal in een kerk en bediend door een dienaar van het woord aan een ongelovige volwassene. Dit is dan alleen het teken maar de onzichtbare werkelijkheid wordt niet ontvangen omdat de ontvanger bij verstand is (volwassen) maar geen ware gelovige. Paulus zelf waarschuwt hiervoor bij het avondmaal door te spreken over het aandrinken van een oordeel.

Wie het huwelijk tot huwelijk maakt verschilt per stroming en dit detail is voor mijn leerstelling niet relevant. God heeft al besloten wanneer Hij spreekt over een huwelijk en het is de mens mogelijk niet bekend of onweerlegbaar bekend wanneer dat is. Jij mag van mij in jouw geloofsleven zelf kiezen wanneer er sprake is van een huwelijk, bijvoorbeeld als:
- de aardse wet het doet (Protestanten);
- de huwelijksviering dit in de kerk doet (Oosters-Orthodox);
- man en vrouw dit aan elkaar verklaren via geldig canoniek gebruik (Rome);
- man en vrouw dit aan elkaar verklaren op enige wijze (vrijschakelen van kerkmacht en aan gelovigen zelf geven);
Geen van bovenstaande varianten van het tot stand brengen van de instelling weerlegt mijn leerstelling tenzij de Schrift dit voorschrijft. Ik kan dit niet vinden.

Waarbij ik je tevens wil wijzen op de consequentie van de keuze van het Protestantisme. Het huwelijk aan de aardse wet geven heeft tot gevolg:
- dat de aardse wet bepaalt wie met wie mag trouwen;
- dat de aardse wet bepaalt op welke wijze men trouwt;
- dat de aardse wet bepaalt wie van wie mag stoppen met getrouwd zijn (scheiden);
En dan wil ik van je weten waarom de aardse wet wel geschikt is te bepalen wie met wie getrouwd is maar op welke Schriftgrond die aardse wet wordt ontzegd te besluiten wanneer een huwelijk ontbonden is. Er zit een zeer nadelige consequentie aan de Protestantse gebruiken rondom het huwelijk die 500 jaar geleden bij de reformatie geen probleem waren omdat de rechtsorde vanuit de Christelijke moraal werd opgebouwd maar wat nu sinds de 20e eeuw zich heeft problematisch heeft geopenbaard. Het besluit van het Protestantisme was geen duurzaam besluit ook al zullen ze ter goeder trouw hebben besloten.

Kun je mij vertellen:
Met welke Schriftgrond wijs je het huwelijk als sacrament af of onderbouw je dat vaderschap dan ook een sacrament zou zijn volgens mijn leerstelling om zo de methodologie van de leerstelling als te algemeen te omschrijven?

Met welke Schriftgrond onderbouw je dat een teken niet ook door een ongelovige kan worden nagebootst / waargenomen?

Met welke Schriftgrond onderbouw je dat de kerk het sacrament moet bedienen en dit niet ook kan als men zich aan de instelling van God zelf houdt nog van voor de zondeval?

Op jouw opmerking:
"Zou men dan moeten concluderen dat een wettig gehuwd protestants echtpaar, omdat hun huwelijk niet als sacrament door de kerk is voltrokken, feitelijk in concubinaat leeft?"

Antwoord ik dan ook:
Nee zolang Schriftgrond voor de rol van de kerk niet is aangetoond en dat huwelijk tussen man en vrouw is opgesteld zoals bedoeld door God of redelijkerwijs acceptabel voor God (in bijvoorbeeld een tent), handelt men niet als overspelig of buitenechtelijk.

Waarbij het belangrijk is om te weten dat nergens in de Schrift "sacrament" of criteria voor sacramenten expliciet als zodanig voorkomen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 sep 2026 09:08

Duidelijk AI-rommel.

Terug naar “[Religie] - Open forum”