Presidents/senaat verkiezingen 2020

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Pcrtje » 31 aug 2026 21:26

Dank, Mortlach. Zoals ik al zei ben ik in dit draadje een meelezer, vooral van jouw bijdragen. :-) Dus als je nog meer van onderstaande hebt, dan zou ik het leuk vinden als ze je in dit draadje ter sprake brengt:
Mortlach schreef:Echt, als je naar die details gaat kijken, zie je pas echt hoe cynisch de politiek daar is.
"Een libelle zweeft over het water..."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 aug 2026 21:59

Pcrtje schreef:Dank, Mortlach. Zoals ik al zei ben ik in dit draadje een meelezer, vooral van jouw bijdragen. :-) Dus als je nog meer van onderstaande hebt, dan zou ik het leuk vinden als ze je in dit draadje ter sprake brengt:

Ik zal er nog wat meer proberen te vinden wanneer ik tijd heb.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 sep 2026 23:46

Ik heb het er ongetwijfeld al eerder over gehad, maar er is weer een ontwikkeling in Trumps plan om de Amerikaanse postdienst USPS te misbruiken om mensen hun stemrecht te ontnemen.

Hij heeft weer een verzoek ingediend bij de Supreme Court om de tijdelijke pauzering van de invoer van zijn nieuwe systeem door een lager hof nietig te verklaren. Dit terwijl de eerste staat morgen begint met het versturen van stembiljetten per post!

Er is ook een klokkenluider naar voren gekomen die aangeeft dat het hele systeem een enorme puinhoop is en dat het niet eens goed getest is. De communicatie tussen verschillende elementen van het systeem is onbetrouwbaar, bijvoorbeeld. Normaal gesproken kost het ontwikkelen van een dergelijk systeem meerdere jaren, maar de USPS onder Trump heeft het in 4 weken in elkaar gedraaid. Elke IT'er weet dat dat vragen om ellende is.

Wat is het systeem precies? Nou, de staten zouden verplicht lijsten met kiezersgegevens naar de USPS moeten uploaden waarna de USPS bepaalt wie er uberhaupt een stembiljet krijgt. De aangeleverde enveloppen zouden door hen worden gecontroleerd en als één envelop niet door de controle komt - onthoud, controle door een volslagen onbetrouwbaar systeem - zou de hele 'batch' aan enveloppen kunnen worden geweigerd. Eén vergissing met één envelop kan er zo voor zorgen dat duizenden stemmers geen stembiljet ontvangen.

Vertegenwoordigers van de USPS zelf gaven toe dat het mogelijk zou zijn dat er in Maricopa County, Arizona, wegens 1 scanfout ruim 2 miljoen door de staat aangeleverde stembiljetten zouden worden teruggestuurd. Biljetten die de kiezers vervolgens dus te laat of zelfs helemaal niet zouden ontvangen.

En je voelt natuurlijk op je klompen aan dat er bij stemmen uit voornamelijk democratische gebieden altijd wel ergens een foutje zal worden gevonden...

Dus, een systeem doordrukken dat niet werkt, terwijl het stemmen in feite al begonnen is, dat potentieel duizenden mensen hun stemrecht zou ontnemen, terwijl de 'uitvoerende tak' van de overheid volgens de grondwet geen enkele rol speelt in de verkiezingen, om het niet-bestaande probleem van kiesfraude per post aan te pakken, uitgevoerd door een regering die al heeft laten zien dat ze een verkiezingsnederlaag niet zullen accepteren en hun machtspositie desgewenst met geweld zullen proberen te behouden. Niks om je zorgen over te maken, toch?

En dat ligt nu dus wéér bij de Supreme Court, met een aantal Justices die letterlijk ALLES wat Trump wil zouden goedkeuren. Hopelijk zitten er nog genoeg anderen die liever niet zien dat Amerika een bananenrepubliek wordt.

Maar, omdat er ook nog wat te (grim)lachen moet zijn... een ander nieuwtje. 11 september komt er weer aan: het nationale trauma van de VS, de dag dat het World Trade Center door kamikazepiloten werden gesloopt, waarbij bijna 3000 mensen omkwamen en die de veiligheidscultuur nog steeds in zijn greep heeft.

Er is elk jaar een officiële herdenking op 'ground zero', de plek waar de Twin Towers stonden. Deze herdenking is altijd expliciet niet-politiek geweest en je kunt je vast wel voorstellen waarom. Trump wilde dit jaar per se een toespraak houden en zou de hele herdenking ongetwijfeld in een politieke rally van 1,5 uur veranderen. Dus werd er besloten dat hij niet welkom is en nu zal hij een toespraak vanuit het Pentagon geven.

Bedenk je het eens: de president van een land kan niet deelnemen aan een officiële dodenherdenking. Alsof Rob Jetten op 4 mei zijn toespraak zou aangrijpen om de PvdA eens lekker af te zeiken.... Dat is de Amerikaanse realiteit!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Actualiteit & Politiek”