Precies, maar als je gemeente toevallig een of andere processie door de stad houdt voor een belangrijke feestdag, wil je die wel gewoon kunnen lopen
Die heb ik even moeten google'en

, mijn gemeente doet daar niet aan en ik ken het ook helemaal niet. Lijkt iets rooms te zijn, ik ben protestant/ reformatorisch.
Ik weet eerlijk gezegd niet of ik daar aan mee zou doen, als de sfeer is zoals jij die beschrijft. Juist omdat het niet laat zien wat geloof zou moeten uitwerken: vreugde, blijdschap, veerkracht, rust etc.
Mijn gemeente doet wel aan evangelisatie, maar daar doe ik ook vrij weinig aan mee (met name omdat ik dat dan 'volgens de reformatorische manier' zou moeten doen, gevoelsmatig. Als je de vragen/ discussies etc volgt over bijvoorbeeld de statenvertaling, ik adviseer buitenkerkelijke in principe altijd de basisbijbel, tenzij er sprake is van een hoge intelligentie en/ of sterke taalontwikkeling. Ook vind ik een reformatorische kerk vrij heftig voor een buitenstaander en adviseer dan een wat laagdrempeliger alternatief. Ik zou me daar niet helemaal vrij in voelen als ik er namens 'onze kerk" sta dus doe dat liever zelfstandig).
Er zijn ook wel 'interkerkelijke' initiatieven maar veel vind ik opdringerig. Iedereen aanspreken, een uur lang christelijke liederen zingen op straat etc. Gewoon niet mijn ding. Laat mij maar een beetje '1 op 1 oplopen' met iemand die zoekend is hierin.
Dus, lang verhaal om uiteindelijk tot de conclusie te komen: of ik nou christen ben of LHBTIQ: waarschijnlijk ben ik er gewoon niet zo het type voor

.
Mijn gemeente zou dat alsnog doen overigens, denk ik. Maar dat betekent nog niet dat het altijd verstandig is.
Nogmaals: als "acceptatie" inhoudt dat je alles mag doen zolang anderen er maar niets van merken, dan is dat geen acceptatie!
Nogmaals: tussen provoceren en niets laten merken zit een heel verschil. Jij mag een regenboogbandje dragen, waar ik mijn kruisketting mag dragen. Maar waar jij niet de hele dag met regenboogconfettie hoef rond te strooien, hoef ik niet de hele dag te roepen dat mensen zich moeten bekeren.
Beide doelgroepen (LHBTIQ en christen) hebben nou eenmaal last van niet-geaccepteerd worden, zijn beide met regelmaat het pispaaltje van 'grapjes', worden beide niet altijd volledig serieus genomen.
Nu kies je er niet voor om LHBTIQ te zijn. Je kiest er in zekere zin wel voor om christen te zijn (even los van de discussie rondom uitverkiezing en van de uiteindelijke consequentie van niet-christen zijn). Dus met christen zijn, kies je indirect voor de 'spot, smaad en laster' die Jezus voorspelde. En die keuze maakt een LHBTIQ'er niet. (wel omgedraaid natuurlijk, hij kan ervoor kiezen om in de welbekende kast te blijven zitten, maar da's ook niet echt vrijheid).