Marnix schreef:Hoe dan ook, mee eens dat er geen officiële hongersnood is maar dat er veel te weinig eten was (en dat Israel daar door de blokkade en door andere acties bewust voor zorgde) blijft wel een feit.
Ook die laatste claim lijkt niet te kloppen. Volgens een onderzoek door een aan UNICEF gelieerde organisatie blijkt dat het niveau van ondervoeding onder kinderen in Gaza vergelijkbaar is met de situatie van voor 2023, dus voor de oorlog. Dat onderzoek is
hier na te lezen.
Het ondervoedingscijfer onder kinderen ligt ergens tussen 0,2 en 0,8%. Voor de oorlog was dat 0,8%.
Vergelijk dat eens met Syrie. Daar is het
vele malen hoger. Ook in Egypte en Jordanie is het 2 a 3%.
Dus we zijn de afgelopen jaren bedolven onder claims dat Israel de bevolking van Gaza heeft uitgehongerd of in elk geval "ze een heel stuk magerder wilde maken", of dat Israel "honger als wapen inzet".
In de praktijk blijkt daar dus niets van te kloppen. De vraag die dit oproept, is in hoeverre dit propaganda was met de bedoeling om de publieke opinie in het westen te bespelen.
De vraag stellen, is hem beantwoorden, denk ik, zeker als we de vele
demonstraties zien de afgelopen jaren over "genocide en hongersnood in Palestina". En dat terwijl organisaties als
"Save the Children" de Nederlandse premier onder druk zetten om maatregelen te nemen tegen Israel vanwege (onder andere) "het sterven van kinderen door de honger in Palestina".
De honger die er dus niet is.
Natuurlijk zal ik niet ontkennen dat er sprake is van een oorlogssituatie en dat die dus voor de burgerbevolking behoorlijk onaangenaam is. Ik zal ook niet ontkennen dat Israel het duidelijk beter had kunnen doen voor die bevolking. Maar ik wil wel iedereen eraan herinneren dat propaganda onderdeel is van oorlogvoering en dat die propaganda als doel heeft om de publieke opinie te bespelen, in dit geval met name die in het westen. Beide kanten (ook Israel dus) doen dat volop. Maar bij elke claim geldt uiteindelijk dat die bewezen moet worden, voordat we die als waarheid kunnen aanvaarden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)