Huisje_op_de_hei schreef:Hallo Naamloos
Ik heb met jou nog een open lijntje onder het forumtopic ‘is de kinderdoop geldig’. Ik laat die discussie even rusten nu. Eén reactie van je daar wil ik nog op antwoorden. Ik plaats het onder dit topic omdat ik het daar wel vind passen.
Ik weet niet wie God voor jou is. Je hebt het vaak over het gedachtengoed van Jezus. Leven volgens de moraal van Jezus. Maar je beperkt je intussen alleen tot het N.T.
Ik beperk me tot dat waar ik in geloof, en dat komt goed overeen met wat Jezus leerde/leefde.
Alles uit het O.T. (of hoe en waar je het ook tegenkomt) wat daarmee in overeenstemming is kan op mijn instemming rekenen.
Ik geloof dus niet eerst in Jezus en daarna in alles wat hij doet en zegt; ik geloof in Jezus OMDAT ik in zijn leer/gedachtengoed geloof, dat vind aansluiting in mijn hart..
Mijn geloof begint bij zijn boodschap, en juist daarom geloof ik dat hij is wie hij zegt te zijn.
Boeddisten volgen de leer van Boeddha omdat ze die leer bevrijdend vinden, confucianisten geloven in de leer en ethiek van Confucius.
En Calvinisten geloven niet in het calvinisme omdat Johannes Calvijn een belangrijke persoon was; maar omdat ze de uitleg van Calvijn over het christelijk geloof als waarheid geloven/aannemen (al vraag ik me af of dat een intelectuele overtuiging is, of dat Calvijns gedachten primair als goed en begeerijk worden ervaren)
Stromingen (binnen of buiten het christendom) zijn geen 'afgesloten systemen' maar vertonen vaak overlap en beïnvloeden elkaar wederzijds.
Kortom, Ik beperk me absoluut niet alleen tot het N.T. Daarentegen heb ik wel vaak het idee dat biblicisten zich alleen tot de Bijbel beperken.
Huisje_op_de_hei schreef:Aangezien ik geloof dat Jezus God is en er al was voor de aarde bestond; is zijn moraal groter dan alleen die van de tijd in het N.T.
Jezus zegt dat God Geest is, dat hij en de vader 1 zijn, dat wie hem gezien heeft de vader heeft gezien. (Joh. 4, 10, 14).
En in Hebreeën 1 staat dat Jezus de afdruk van Gods wezen/zelfstandigheid is.
Ik heb het even opgezocht:
"Het Griekse woord charaktēr betekent letterlijk een afdruk van een stempel of een exacte afdruk, niet zomaar een gelijkenis of "evenbeeld". Die formuliering drukt uit dat Jezus de volmaakte openbaring van Gods wezen is."
"Zelfstandigheid" vertaalt het Griekse woord hypostasis, dat hier "wezen", "essentie" of "werkelijke natuur" betekent.
De gedachte is dus dat Jezus de volmaakte openbaring is van Gods wezen. Wie Jezus ziet, ziet hoe God werkelijk is.
Kort samengevat:
Afschijnsel van Zijn heerlijkheid = Jezus straalt Gods heerlijkheid uit.
Uitgedrukte beeld van Zijn zelfstandigheid = Jezus is de volmaakte en exacte openbaring van Gods wezen en natuur."
Jezus als mens heeft exact dezelfde geestelijke moraal als God/Geest, en hij heeft Gods wezen volmaakt geopenbaart qua
karakter/heiligheid/waarheid/liefde/rechtvaardigheid.
Ik geloof niet dat je Bijbels gegrond kunt zeggen dat zijn moraal kleiner was tijdens zijn aardse leven.
Wordt vervolgd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)