Beroepingswerk binnen Refoland (deel 4)

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 4)

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2026 09:55

Tonny schreef:Johannes1, een predikant verhuist inderdaad naar de gemeente waar hij zich aan verbindt. Een dominee (binnen de gergem althans) bezit geen eigen woning maar woont in het huis wat in bezit is van de kerk zolang hij daar dominee is.

Dat klopt maar hier gaat het om een predikantsplaats van 30% en ik denk niet dat hij voor 30% gaat verhuizen en 30% van de tijd in Rijnsaterwoude gaat wonen. :D

Volgens mij heb je twee mogelijkheden:

1. De predikant werkt echt deeltijd. Wegens bijvoorbeeld medische omstandigheden werkt een predikant parttime voor een gemeente
2. De predikant combineert meerdere gemeenten, bijvoorbeeld twee gemeenten die te klein zijn voor een volledige predikantsplaats beroepen een beiden een predikant voor 50%. De predikant zal in een van beide plaatsen gaan wonen. Natuurlijk gaat het dan om plaatsen die dicht bij elkaar ligen want de predikant zal ook veel tussen beide gemeenten in moeten reizen.

In dit geval was hij niet actief als predikant, hij woont in Meerkerk maar zijn laatste gemeente was Leerdam waar hij in 2023 van is losgemaakt. Dat kan verschillende oorzaken hebben, de reden is nooit bekendgemaakt. Nu, 3 jaar later pakt hij het predikantschap weer voorzichtig op. Leuk feitje, CGK Rijnsaterwoude was naar ik begreep vacant sinds oprichting in 1906, na 120 jaar hebben ze voor het eerst een eigen predikant. Dat moet bijzonder zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tonny
Sergeant
Sergeant

Re: Beroepingswerk binnen Refoland (deel 4)

Berichtdoor Tonny » 08 jul 2026 14:41

Ah, die 30% had ik ff gemist :D

Overigens zijn meerdere leerkrachten op de reformatorische middelbare school van mijn kinderen ook dominee dus een parttime-functie behoort blijkbaar tot de mogelijkheden. Ik ken ook wel kerken waar ze 2 dominees hebben.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Terug naar “[Religie] - Algemeen”