Lalage schreef:we hebben een split unit airco sinds 2 weken en ik ben er nu al heel erg blij mee. De lichte schaamte die ik er als milieubewust mens over had is verdwenen als sneeuw voor de zon. In de winter kunnen we ermee verwarmen, dus dat zal een hoop gas schelen. We hadden uitgerekend dat het maximaal 0,25 euro per uur kost aan stroom
Die schaamte, daar zet ik me echt tegen af. Om te beginnen is dat idee dat we allemaal onze eigen verantwoording voor het milieu dragen verzonnen door een reclamebureau dat voor British Petroleum werkte. De campagne was een doorslaand succes, want tegenwoordig is iedereen bang om een keer een stuk papier niet bij de recycling te doen, terwijl de grote bedrijven zoals BP elke dag eindeloos meer vervuiling uitbraken.
We rijden in een zuinige hybride auto, we gaan niet op vliegvakantie, eten wat minder vlees en houden het huis op een comfortabele 20-22 graden, dus het is niet zo alsof we express het milieu zitten te vervuilen. Maar soms hoor je hoeveel CO2 iemand met een privéjet uitstoot, en ik weet nog dat vliegmaatschappijen tijdens COVID met lege vliegtuigen heen en weer vlogen omdat ze anders de landingsrechten op de vliegvelden zouden kwijtraken. Dus verantwoordelijkheid, ja, maar je moet dat ook weer niet gaan overdrijven.
Wat betreft die kosten, ja, het valt allicht mee, zeker als je je huis niet continu op 18 graden probeert te houden. En als ze goed werken, hoeft zo'n ding ook niet de hele dag aan, behalve op de warmste dagen. Maar op die warme dagen (als je de hele dag thuis bent) is het dus toch al gauw 3 euro en dat tikt toch aan als je dat elke dag doet. Dat het het waard is, daar ben ik het wel helemaal mee eens.
Maar goed, kosten en lawaai zijn toch echt de twee grootste minpunten.