Moderators: elbert, henkie, Moderafo's
Crispin schreef:Ik moet zeggen dat ik het beu begin te worden dat kerken zo sterk politiek achter Israël staan, en vooral door de Israël-theologie die erop aandringt dat de staat Israël een Bijbelse betekenis heeft. Ik merk dit vooral in de gemeenten HHK en GerGem, hoewel je het waarschijnlijk ook wel in de gemeenten CGK en PKN aantreft. Ik verwacht geen Palestijnse vlaggen en pro-Palestijnse preken, maar ik wil wel in een gemeenschap wonen waar Israël geen Bijbelse kwestie is en waar verschillende politieke opvattingen over Israël bestaan. Helaas geef ik de voorkeur aan de meer conservatieve kerken – een soort 'rokjesschool' voor de kinderen, enzovoort. Maar ik heb het gevoel dat ik moet kiezen tussen conservatieve gemeenten en een theologie die niet slaafs is van de steun voor Israël. Zijn er veel plekken waar ik conservatieve gemeenten kan vinden waar steun voor Israël geen religieuze norm is? Vraag ik te veel? Ik vraag me soms af of de meningen van gewone mensen misschien meer divers zijn dan wat er vanaf de kansel wordt verkondigd, maar ik hoor weinig diversiteit aan meningen, behalve in de meer liberale (meestal PKN) gemeenten. Heeft iemand advies? Ideeën?
Pcrtje schreef:Waarom wil je niet buigen voor Gods Woord?
Hans1978 schreef:Ik herken wel wat je hier schrijft.
De politieke overtuiging van een kerkenraad is vaak behoorlijk nadrukkelijk in de uitingen in een eredienst. Ik ben bang dat je daar gewoon aan zult moeten wennen. Als je als niet-monarchistische, Israel-kritische christen een kerk wilt zoeken zul je er aan moeten wennen dat je medegemeenteleden je standpunten als onchristelijk zullen zien...
Crispin schreef:Is er een manier om dit te voorkomen? Ik bedoel, is dit echt zo in alle gemeenten van GerGem en HHK?
Crispin schreef:Ik moet zeggen dat ik het beu begin te worden dat kerken zo sterk politiek achter Israël staan, en vooral door de Israël-theologie die erop aandringt dat de staat Israël een Bijbelse betekenis heeft. Ik merk dit vooral in de gemeenten HHK en GerGem, hoewel je het waarschijnlijk ook wel in de gemeenten CGK en PKN aantreft. Ik verwacht geen Palestijnse vlaggen en pro-Palestijnse preken, maar ik wil wel in een gemeenschap wonen waar Israël geen Bijbelse kwestie is en waar verschillende politieke opvattingen over Israël bestaan. Helaas geef ik de voorkeur aan de meer conservatieve kerken – een soort 'rokjesschool' voor de kinderen, enzovoort. Maar ik heb het gevoel dat ik moet kiezen tussen conservatieve gemeenten en een theologie die niet slaafs is van de steun voor Israël. Zijn er veel plekken waar ik conservatieve gemeenten kan vinden waar steun voor Israël geen religieuze norm is? Vraag ik te veel? Ik vraag me soms af of de meningen van gewone mensen misschien meer divers zijn dan wat er vanaf de kansel wordt verkondigd, maar ik hoor weinig diversiteit aan meningen, behalve in de meer liberale (meestal PKN) gemeenten. Heeft iemand advies? Ideeën?
henkie schreef:De conservatieve kerken zijn meestal nogal bijbelvast en daar zul je dus weinig antisemieten vinden. Rond de kringen van de Linkse Kerk en Kairos-Sabeel heb je meer kans, denk ik.
Hans1978 schreef:Helaas zijn de reformatorische kerken politiek gezien nogal uniform...
henkie schreef:De conservatieve kerken zijn meestal nogal bijbelvast en daar zul je dus weinig antisemieten vinden. Rond de kringen van de Linkse Kerk en Kairos-Sabeel heb je meer kans, denk ik.
Crispin schreef:Eerlijk gezegd lijkt het me niet gezond. Wanneer een hele gemeenschap één enkele politieke opvatting heeft, is dat niet gezond of normaal. Verzuiling is niet bedoeld om christenen hersenloos te maken.
Hans1978 schreef:Dus kritiek op Israël staat gelijk aan antisemitisme?
henkie schreef:Een wonderlijke conclusie. Maar waar iemand het 3500 jaar bestaan van de Joden ontkent en dit afdoet met 'een 75 jaar oud land' is de ervaring dat het om een antisemiet gaat.
Hans1978 schreef:Het huidige (seculiere) Israël is inderdaad 75 jaar oud (overigens was ik niet degene die dat te berde bracht). En dat een christen een andersgelovige (in het geval van Israël is het vooral Jodendom en Islam) als ongelovige typeert is wellicht niet helemaal juist, maar ook niet ongebruikelijk.
Of het huidige seculiere Israël één op één gezien moet worden als voortzetting van het Davidische rijk is volgens mij in christelijke kringen nog wel onderwerp van discussie.
Maar het gaat wel te ver om iemand die (terecht) kritisch is op het gedrag van Israël t.o.v. de Palestijnse bevolking van Gaza om die reden als antisemitiet weg te zetten.
In mijn optiek ( ik ben niet de topic opener) heeft Israël echt het recht wel om zich te verdedigen tegen Hamas of Hezbollah.
Maar de humanitaire ramp die daar nu uit voortgevloeid is is van een andere orde dan zelfverdediging.
Mijn ervaring is dan weer dat mensen die geen zinnige argumenten meer hebben gaan strooien met termen als "antisemiet", "nazi", "fascist" of "communist" al naar gelang het onderwerp van de discussie.
henkie schreef:Een wonderlijke conclusie. Maar waar iemand het 3500 jaar bestaan van de Joden ontkent en dit afdoet met 'een 75 jaar oud land' is de ervaring dat het om een antisemiet gaat.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten