Optimatus schreef:Het zal mijn behoudende smaak zijn, maar speakers, mengpanelen en metalbands zijn niet mijn ding.
En welk type muziek beluister je dan in je vrije tijd?
Moderators: johannes1, Moderafo's
Optimatus schreef:Het zal mijn behoudende smaak zijn, maar speakers, mengpanelen en metalbands zijn niet mijn ding.
Hans1978 schreef:Bij de meeste organisten klinkt zelfs een kettingzaag subtieler dan een orgel...
Ik hoor bij een orgel (zodra het pedaal erbij komt) geen verschil meer in toonhoogte.
Zijn er meer mensen die daar last van hebben?
Voor de duidelijkheid: ik heb dat alleen bij een orgel (en bij de elektrische gitaat in meer extreme metal-stijlen)...

Hans1978 schreef:En welk type muziek beluister je dan in je vrije tijd?
Optimatus schreef:Ik luister vooral muziek tijdens werk (ik werk veel vanuit huis). Ik luister graag klassieke muziek (vooral uit de tijd vóór Bach, variërend van Hildegard von Bingen tot Thomas Ravenscroft en Claude Goudimel), Franse chansons, muziek uit (vooral) de Roemeense orthodoxie, Engelse hymns, blaasmuziek uit de Alpenlanden, Rwandese traditionele muziek, muziek uit Italië, volksmuziek uit Tsjechië, Oostenrijk en Duitsland, het Schotse psalter - kortom, een redelijk brede smaak.

Tim2009 schreef:Ik speel zelf ook orgel. Machtig mooi instrument trouwens. Ik vind dat gitaren, piano´s, etc. altijd een beetje bij de evangelische kant horen. Het is wel mooi, maar niet voor in de kerk. In de Bijbel komt ook het woord orgel voor. Psalm 150. Echter is dit niet het orgel dat we vandaag de dag kennen. Waarschijnlijk worden daar de fluitachtige instrumenten mee bedoelt.
Tim2009 schreef:Ik speel zelf ook orgel. Machtig mooi instrument trouwens. Ik vind dat gitaren, piano´s, etc. altijd een beetje bij de evangelische kant horen. Het is wel mooi, maar niet voor in de kerk. In de Bijbel komt ook het woord orgel voor. Psalm 150. Echter is dit niet het orgel dat we vandaag de dag kennen. Waarschijnlijk worden daar de fluitachtige instrumenten mee bedoelt.
Hans1978 schreef:Prachtig instrument inderdaad (om te zien). Mijn grootvader noemde het echter het "Martelwerktuig des geloofs", dus blijkbaar zijn over het geluid wat er uit komt de meningen verdeeld.
Ik zag in de vragenrubriek ook 2 vragen over "hoofdpijn van het orgel", iets wat ik zelf ook wel herken, en ook wel vaker van anderen hoor.
Iets wat ik bij piano en gitaar dan weer nooit gehoord heb (maar dat kan aan mij liggen).
Wat wel jammer is dat de focus op het orgel in onze kringen een behoorlijke kaalslag is ten opzichte van de instrumenten uit psalm 150 (en voor de duidelijkheid: dat daar in sommige vertalingen "orgel" staat is een niet correcte vertaling...
Her argument wat ik soms hoor, dat alle instrumenten in het orgel verenigd zijn, is in mijn optiek domweg onjuist, het maakt niet uit wel register je openzet, het blijft hetzelfde klinken...
Marnix schreef:Daarnaast kan je dat laatste argument bijvoorbeeld ook gebruilken voor een keyboard. Er zit een harp in, een cello, een orgel en je kan er zelfs de tamboerijnen mee slaan, maar dan vindt men het argument opeens niet meer zo valide![]()
Verder is het inderdaad grote onzin, een gitaar is een snaarinstrument dus je kan niet beweren dat je met een orgel gitaarmuziek kan maken. Het blijft altijd lucht door een buis en dat is niet het principe van een gitaar.
Maar goed, je ziet maar weer aan dat soort dingen dat mensne, hoe bijbelgetrouw ze ook zeggen te zijn, ze toch graag de Bijbel naar hun eigen mond laten praten
Gebruikers op dit forum: Hans1978 en 66 gasten