Mortlach schreef:Hmm, dat kan. Dat ik heb dan anders ervaren, maar ik moet zeggen dat het me allemaal niet meer heel helder voor de geest staat. Ze was minister van Buitenlandse zaken, toch? Dan zou je destijds wel wat diplomatie verwachten (nu uiteraard niet meer, alhoewel Rubio een van de weinigen is die nog enigszins serieus lijkt in Kabinet Trump II)
Rubio doet het eigenlijk niet slecht volgens mij. Het is in elk geval de enige die niet zo sterk op het MAGA gedachtengoed leunt (hoewel de basisgedachte achter MAGA misschien nog niet eens zo gek is, namelijk het voorkomen dat Amerika als wereldmacht in het verval raakt). In die zin zie ik nog wel een verschil tussen het MAGA en het MTAG (make Trumps America Great)
Mortlach schreef:
Ja, dat was een probleem met de campagne, meer dan een probleem met de kandidaat, als je het mij vraagt. Te laat begonnen en nog steeds te nauw gekoppeld aan Biden. Maar ik had toch graag gezien wat ze ervan had gebakken.
Dat was inderdaad een probleem met de campagne, maar wél een probleem binnen de deomocratische partij. Ik ga er inderdaad vanuit dat ze het beter gedaan zou hebben dan Trump, maar het gaf in mijn optiek wél aan dat de Democraten hun eigen campagne niet serieus genoeg namen.
Jammer, want ik denk echt dat Trump tot tweemaal toe in het zadel is geholpen (en ook bij Biden vs Trump scheelde het weinig) doordat de Democraten niet de juiste persoon naar voren geschoven hebben...
Mortlach schreef:
Ik vind dan weer niet dat Harris gebrek aan charisma had, maar dat is wederom persoonlijk. Biden was in mijn ogen 3,5 jaar lang een goede president. De nasleep van Covid zo aangepakt dat niet de hele economie instortte; geen 3de wereldoorlog begonnen toen Rusland in 2022 Oekraïne binnenviel; studieschuld voor een groot deel van de Amerikanen proberen kwijt te schelden, zijn een paar dingen die me direct te binnen schieten.
Over het Charisma van Harris: ik denk dat we het daar niet over eens worden, maar ik denk wel dat het een veramerikanisering van de politiek is dat charism blijkbaar belangrijker is dan inhoud (zie je in Nederland ook steeds meer gebeuren).
Dat Biden het 3.5 jaar goed gedaan heeft ben ik wél met je eens (hoewel ik 3 jaar zou zeggen, zijn laatste jaar hing wel van de miskleunen aan elkaar, en hij kwam af en toe bijna dement (met respect) op mij over). Dat hij geen derde wereldoorlog begonnen is: Eens, maar ik vraag me wél af of Poetin Oekraine zou zijn binnengevallen met Trump in het Witte huis.
En vooralsnog is Trump ook geen oorlog begonnen, het Iran conflict is namelijk eerder door Netanyahu opgestart dan door Trump (wat niet wegneemt dat Trump daarin wél vrolijk met Netanyahu meedeed). Al met al denk ik dat Trump een volslagen idioot is, maar dat zijn meest recente wapenfeit feitelijk iets is waar Israel hem tot actie gedwongen heeft (en hij zich heeft laten dwingen...).