Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Israël

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2026 10:18

Hans1978 schreef:Dat is gewoon niet waar wat je daar stelt.
Poerim viel in 1946 op 16 maart, waar de executies plaatsvonden op 16 oktober.

Inderdaad. Ik denk dat Jesaja op dit verhaal waarin wel een link wordt gelegd tussen het oorspronkelijke Poerim. (de vijanden die de Joden willen uitroeien (tien nazi's en de tien zonen van Haman) worden opgehangen. Wat ik niet helemaal snap: Haman en zijn tien zonen maakt samen elf. Bij de nazi's waren het er tien. Maar goed, de executies vonden inderdaad niet tijdens Poerim plaats.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 mar 2026 16:22

Hans1978 schreef:Een aanval als deze leidt in elk geval de aandacht af van Epstein, en in die zin vraag ik me af of Trump dit echt heel snel wil beeindigen.

Plus een oorlog is natuurlijk een ideale reden om met de aanstaande verkiezingen te morrelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 mar 2026 16:40

Mortlach schreef:Plus een oorlog is natuurlijk een ideale reden om met de aanstaande verkiezingen te morrelen.
Dat duurt nog 8 maanden. Bovendien staat maar een kwart van de Amerikanen achter deze interventie volgens een opiniepeiling. Ook veel MAGA aanhangers voelen zich bedrogen omdat ze was beloofd dat er geen nieuwe oorlogen zouden worden gestart.
Daar komt nog eens bij dat de benzineprijs omhoog gaat, dus zo goed valt dat niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 mar 2026 17:04

elbert schreef:Dat duurt nog 8 maanden. Bovendien staat maar een kwart van de Amerikanen achter deze interventie volgens een opiniepeiling. Ook veel MAGA aanhangers voelen zich bedrogen omdat ze was beloofd dat er geen nieuwe oorlogen zouden worden gestart.
Daar komt nog eens bij dat de benzineprijs omhoog gaat, dus zo goed valt dat niet.

Het is inderdaad speculatie, maar het is de toon die de muziek maakt. En dat verkiezingsproces begint echt niet pas op 3 november. We gaan het zien.

En Trumps harde kern zal hem nooit laten vallen; er kan een video opduiken waarin hij letterlijk een kind verkracht en dan nog zullen ze "Fake news" roepen, dus het feit dat hij beloofd heeft geen nieuwe oorlogen te beginnen, is kinderspel. Sterker nog, dat heeft hij helemaal nooit gezegd! En dankzij hem is Amerika weer sterk en gerespecteerd! En die hoge benzineprijzen komen omdat illegale immigranten, allemaal zware criminelen en moordenaars, de honden en de katten opeten. /s
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2026 06:21

Het is hier al maanden stil. Wat is er de afgelopen maanden zoal gebeurd? Bij deze een klein lijstje

- in Libanon een zelfde patroon als in Gaza: systematisch hele dorpen verwoest, veel burgerslachtoffers

- Israel keurt een recordaantal van 34 illegale nederzettingen voor de Westoever goed

- het geweld daar door kolonisten is schrikbarend toegenomen en aan de orde van de dag, het “dood aan de Arabieren” wordt steeds vaker in de praktijk gebracht. Het leger doet zelden iets. Na veel druk volgt er één onderzoek naar een incident

- Incidenten worden zelden onderzocht, als het al eens gebeurt is het onder internationale druk stelt het zelden wat voor. Vijf militairen die werden verdacht van het martelen van Palestijnse gevangenen worden niet langer verdacht . Netanyahu prees die beslissing, heldhaftige strijders moeten niet gestraft worden, alleen Palestijnen die zich ergens aan vergrijpen.

- Er is een wet aangenomen die de doodstraf mogelijk maakt, op zo’n manier dat hij in de praktijk alleen aan Palestijnen kan worden opgelegd.

- De Europese landen komen met wat sancties. Netanyahu vindt het bespottelijk en wijst op het verval van moraliteit in Europa. De moraliteit van zijn regering is geen issue want Israel is superieur en Palestijnen zijn inferieur.

- Vandaag gaan er beelden rond van gearresteerde opvarenden van de activistenvloot die hulpgoederen naar Palestina wildn brengen. Dat mag niet van Israel al lang een blokkade in stand houdt. De activisten worden vernederd, Europese landen zijn boos, zelfs de VS. Netanyahu veroordeelt het maar houdt Ben-Gvir zal jaren de hand boven het hoofd terwijl hij als leider verantwoordelijk is voor het gedrag van zijn ministers, ook het haatzaaiende gedrag. Ben-Gvir bezocht de activisten en zei: zo verwelkomen we terroristen in Israel. Want als je begaan bent met het lot van de Gazanen en hulpgoederen wil brengen ben je in zijn ogen een terrorist.

- de regering en haar aanhang van een land dat in het verleden zo vaak het slachtoffer werd van racisme, discriminatie, ongelijke behandeling, geweld, moord, afpakken van je woningen, land etc is nu zelf steeds meer dader geworden van die praktijken. Hoe pijnlijk.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans1978 » 21 mei 2026 07:26

Marnix schreef:Het is hier al maanden stil. Wat is er de afgelopen maanden zoal gebeurd? Bij deze een klein lijstje

- in Libanon een zelfde patroon als in Gaza: systematisch hele dorpen verwoest, veel burgerslachtoffers

- Israel keurt een recordaantal van 34 illegale nederzettingen voor de Westoever goed

- het geweld daar door kolonisten is schrikbarend toegenomen en aan de orde van de dag, het “dood aan de Arabieren” wordt steeds vaker in de praktijk gebracht. Het leger doet zelden iets. Na veel druk volgt er één onderzoek naar een incident

- Incidenten worden zelden onderzocht, als het al eens gebeurt is het onder internationale druk stelt het zelden wat voor. Vijf militairen die werden verdacht van het martelen van Palestijnse gevangenen worden niet langer verdacht . Netanyahu prees die beslissing, heldhaftige strijders moeten niet gestraft worden, alleen Palestijnen die zich ergens aan vergrijpen.

- Er is een wet aangenomen die de doodstraf mogelijk maakt, op zo’n manier dat hij in de praktijk alleen aan Palestijnen kan worden opgelegd.

- De Europese landen komen met wat sancties. Netanyahu vindt het bespottelijk en wijst op het verval van moraliteit in Europa. De moraliteit van zijn regering is geen issue want Israel is superieur en Palestijnen zijn inferieur.

- Vandaag gaan er beelden rond van gearresteerde opvarenden van de activistenvloot die hulpgoederen naar Palestina wildn brengen. Dat mag niet van Israel al lang een blokkade in stand houdt. De activisten worden vernederd, Europese landen zijn boos, zelfs de VS. Netanyahu veroordeelt het maar houdt Ben-Gvir zal jaren de hand boven het hoofd terwijl hij als leider verantwoordelijk is voor het gedrag van zijn ministers, ook het haatzaaiende gedrag. Ben-Gvir bezocht de activisten en zei: zo verwelkomen we terroristen in Israel. Want als je begaan bent met het lot van de Gazanen en hulpgoederen wil brengen ben je in zijn ogen een terrorist.

- de regering en haar aanhang van een land dat in het verleden zo vaak het slachtoffer werd van racisme, discriminatie, ongelijke behandeling, geweld, moord, afpakken van je woningen, land etc is nu zelf steeds meer dader geworden van die praktijken. Hoe pijnlijk.

De paralellen tussen 1939 en vandaag worden steeds helderder...

Jesaja40
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jesaja40 » 21 mei 2026 09:23

Ach eigenlijk is alles al gezegd.
De patstelling komt echt niet meer in beweging.
De meningen zijn al gevormd.
De vijanden van Israël hebben nog steeds dat menselijke schild om zich heen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans1978 » 21 mei 2026 09:32

Jesaja40 schreef:Ach eigenlijk is alles al gezegd.

Dus jij vindt dat de huidige Israelische regering goed bezig is?
Jij herkent niet dat er best wel schokkende overeenkomsten zijn tussen het huidige beleid van Ben Gavr en de voorgeschiedenis van de holocaust?
Jij ziet niet in dat Israel feitelijk een visie heeft die Joden als "belangrijker" neerzet dan de oorspronkelijke Palestijnse bevolking? (ik zal de Duitse term daarvoor niet gebruiken).

Jij herkent niet dat Israel zich steeds nadrukkelijker als agressor gaat opstellen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2026 10:15

Jesaja40 schreef:Ach eigenlijk is alles al gezegd.

Ik heb in mijn bericht heel nadrukkelijk geprobeerd duidelijk te maken dat het niet gaat om "Israel" of "de Joden" omdat ik daar ver vandaan wil blijven. Het is geen probleem van een land of een volk maar van een groep. Het heeft niet zozeer met Israel te maken maar vooral met (extreem) rechts en de zittende regering met types als Ben-Gvir en Bezalel Smotrich. Er zijn in Israel genoeg andere geluiden te horen (denk bijvoorbeeld aan Haaretz die kritisch durft te zijn op wat er gebeurt en aan Joodse mensenrechten als B'Tselem en vele anderen.

Jammer dat jij dan direct weer vervalt in het narratief van Israel en de vijanden maar het geeft exact weer wat het probleem is, het superioriteitsdenken van rechts. Iedereen die kritiek heeft op de huidige regering, het beleid daarvan, op extreemrechtse uitspraken van types als Ben-Gvir en Smotrich is een vijand van Israel. Precies dezelfde aanpak als Netanyahu ook altijd hanteert. Iedere vorm van kritiek wordt afgedaan als: Jullie zijn tegen Israel, moreel vervallen enz. We zijn niet tegen Israel. We zijn tegen extreem rechts, tegen ultranationalisme, tegen mensen die in woorden of daden zeggen: Wij zijn betere mensen dan die anderen. We zijn tegen racisme en discriminatie op basis van afkomst, geloof, huidkleur. We zijn tegen het onderdrukken van bevolkingsgroepen. En er was een tijd dat men daar blij mee was. Maar tegenwoordig word je dan door sommigen als vijand bestempeld.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”