Mortlach schreef:Hé Elbert, wil het nog een beetje lukken met die video van Thorn? Ik heb die aflevering die jij linkte bekeken en erop gereageerd, en jij zou dan die van Thorn bekijken. Ik weet dat het langere video is, maar we zijn ondertussen 3 weken verder, dus ik vroeg me af of er al een beetje schot in zit.
Die had ik allang bekeken. Maar ik vond er niet zoveel nieuws in zitten om op te reageren. Het hoofdthema van de video is conversietherapie. Daar sta ik niet achter, dus wat dat betreft kan ik het overgrote deel ervan dus skippen. Uiteindelijk roept ze op tot een verbod op conversietherapie. Daar zitten een paar filosofische haken en ogen aan, maar dat laat ik ook maar even zitten.
Ook het feit dat ze nogal theatraal soms overkomt, zoals
hier, is iets wat ik maar aan me voorbij laat gaan: ieder zijn/haar ding hoor, maar het spreekt me niet aan.
Ze is uiteindelijk een activist met een duidelijke mening en dus niet geheel objectief, zoals ze zelf toegeeft.
Je linkte specifiek naar een gedeelte met anti-transactivisten:
Mortlach schreef:Die website SEGM is trouwens ook van een anti-translobbygroep, hier te zien op timestamp 50:34, (link begint op 48:30, maar de hele video over conversietherapie in Engeland is zeer de moeite van het kijken waard, als je 2 uur tijd vrij hebt.) De auteur van de Finse paper is ook in het rijtje opgenomen trouwens...
Het zou kunnen dat sommigen die hier genoemd worden ideologisch bevooroordeeld zijn in een anti-transideologie en dat is op zich verhelderend. Het noopt me om iets voorzichtiger te zijn in de bronnen die ik hanteer.
Het feit dat je over "een rijtje" begint, daar heb ik dan weer moeite mee, omdat het dan over een zwarte lijst gaat zou zijn opgesteld door 1 persoon: Abigail Thorn, een pro-transactivist.
Laten we het er maar op houden (wat Thorn zelf trouwens ook erkent in het gedeelte ervoor) dat je niet iedereen over 1 kam kunt scheren en je er geen eenduidige lijstjes op na kunt houden.
Mortlach schreef:Daarnaast bedacht ik me gisteren wat waar ik nu dus naar wil vragen. Ik ga samenvatten wat ik meen dat jouw standpunten zijn en dan op een principieel punt wijzen, dus laat het me alsjeblieft weten als je denkt dat ik jou positie verkeerd begrijp of verkeerd weergeef.
1) Je vindt dat transgender zorg met een medische component (dus niet alleen sociaal) alleen beschikbaar zou moeten zijn voor volwassenen.
2) Daaruit volgt dat je vindt dat kinderen altijd hun puberteit moeten doorlopen.
3) Je vindt dat transvrouwen voor damessporten zouden moeten worden uitgesloten, omdat het doorlopen van een mannelijke puberteit hen een oneerlijk voordeel geeft.
Klopt dit zo ver?
Niet helemaal. Bij punt 3 vind ik dat transvrouwen sowieso voor damessporten moeten worden uitgesloten, omdat ze XY chromosomen hebben en hen dat mogelijk een oneerlijk voordeel geeft.
Je zult waarschijnlijk stellen dat het allemaal een kwestie van testosteron is (kortom: alleen hormonen), maar daar is lang niet iedere wetenschapper het mee eens, ook wetenschappers die niet op het lijstje van Abigail Thorn staan. Dat is ook wel logisch natuurlijk, want uiteindelijk wordt ook het aanmaken van hormonen in je lichaam (zoals testosteron) bepaald door de genen die je hebt.
Deze studie zegt: hormoon therapie elimineert slechts een deel van het mannelijke voordeel, ook na 2 jaar therapie of meer.
En het is ook niet zo dat je door het voorkomen van het doorlopen van de puberteit het voordeel van biologische jongens helemaal kunt wegnemen ten opzichte van biologische meisjes.
Uit
deze studie blijkt dat jongens ook voor de puberteit al betere sportprestaties leveren dan meisjes.
Kortom: ik vind dat het hebben van XY chromosomen neerkomt op genetische doping ten opzichte van XX chromosomen.
In sporten waarbij het vaak al heel problematisch is als je een hoestdrankje drinkt omdat dat doping zou zijn, zou het wel een heel merkwaardige inconsistentie zijn als je deze grote genetische verschillen als niet-relevant gaat beschouwen en ook nog eens diep-ingrijpende hormoonbehandelingen gaat negeren.
Dit blijkt ook wel omdat dit alleen een issue is bij transvrouwen die aan vrouwensporten mee willen doen. Want transmannen hebben geen enkele kans om op topniveau mee te doen tegen biologische mannen. Bij transvrouwen en vrouwensporten is dat duidelijk anders.
Dus wat betreft je hypothetische voorbeeld over het zeer talentvolle transmeisje dat topsporter wil worden: daar komen we dus sowieso niet uit.
Sport is sowieso niet eerlijk omdat mensen met de beste genen bij gelijke trainingsarbeid meestal winnen, maar we moeten het wel zo eerlijk mogelijk proberen te houden en zoveel mogelijk mensen op gelijke voorwaarden tegen elkaar laten sporten.
V.w.b. sport ben ik er dus voor om aparte categorieen te hebben voor transmannen en transvrouwen, net zoals we bij boksen aparte categorieen hebben qua gewichtsklasse (onderscheid in gewicht), we ook leeftijdsklassen hebben (junioren, senioren, onderscheid in leeftijd) en we bovendien ook biologisch onderscheid maken tussen mannen en vrouwen (onderscheid in sekse).
Onderscheid maken is bij sport dus heel normaal en ik snap dat transactivisten willen dat er helemaal geen onderscheid wordt gemaakt tussen transmensen en anderen bij het sporten, maar dat is vanuit de sportethiek niet te verdedigen.
En dan nou maar weer ontopic over Trump en de Amerikaanse politiek, zou ik zeggen.

Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)