Hé Elbert, wil het nog een beetje lukken met die video van Thorn? Ik heb die aflevering die jij linkte bekeken en erop gereageerd, en jij zou dan die van Thorn bekijken. Ik weet dat het langere video is, maar we zijn ondertussen 3 weken verder, dus ik vroeg me af of er al een beetje schot in zit.
Daarnaast bedacht ik me gisteren wat waar ik nu dus naar wil vragen. Ik ga samenvatten wat ik meen dat jouw standpunten zijn en dan op een principieel punt wijzen, dus laat het me alsjeblieft weten als je denkt dat ik jou positie verkeerd begrijp of verkeerd weergeef.
1) Je vindt dat transgender zorg met een medische component (dus niet alleen sociaal) alleen beschikbaar zou moeten zijn voor volwassenen.
2) Daaruit volgt dat je vindt dat kinderen altijd hun puberteit moeten doorlopen.
3) Je vindt dat transvrouwen voor damessporten zouden moeten worden uitgesloten, omdat het doorlopen van een mannelijke puberteit hen een oneerlijk voordeel geeft.
Klopt dit zo ver?
Het principiële probleem: je dwingt mensen de puberteit te doorlopen en straft hen vervolgens voor het doorlopen van de puberteit. In het hypothetische geval dat al heel vroeg blijkt dat een meisje een megasporttalent (denk Olympische Spelen of wereldtop) is/zou kunnen worden en het kind transgender is, werp je voor haar dus een onmogelijke drempel op. Omdat dit meisje van jou haar mannelijke puberteit moet doorlopen, mag ze daarna dus kiezen: OF transgender zorg zodat ze zichzelf kan zijn, maar dan nooit meer (professioneel) mogen sporten, OF nooit echt jezelf kunnen zijn maar een glansrijke sportcarrière met het talent dat je hebt. Allebei kan met de beperkingen die jij oplegt niet.
Nogmaals, het is (waarschijnlijk) een hypothetisch geval, maar die kunnen zeer verhelderend zijn om te onderzoeken zodat we onszelf en elkaar beter kunnen begrijpen.
En ik opper het niet helemaal voor niets. Voorwaarden opleggen en mensen dan straffen als ze aan die voorwaarden proberen te voldoen, is iets dat absoluut gebeurd; denk alleen maar aan de door de overheid verplichte sterilisatie destijds als je je gender in je paspoort wilde aanpassen, en je dan vervolgens zoveel zorgen maken om de vruchtbaarheid van mensen, dat je het hele proces dan maar probeert te voorkomen.
In de video van Thorn noemt ze dit ook al: het maakt niet uit welke drempels je opwerpt, er zullen altijd mensen zijn het toch doen, letterlijk tot psychologische en fysieke marteling aan toe, als het betekent dat ze een kans krijgen om zichzelf te kunnen zijn.