Presidents/senaat verkiezingen 2020

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor Mortlach » 09 apr 2026 02:40

LOLOLOL

ABC News meldt dat Trump zou overwegen om de tolheffing in de Straat van Hormuz samen met Iran in een joint venture te gaan regelen. Want als er ergens ter wereld iemand geld verdient, moet en zal Trump daar per se een graantje van meepikken.

Dus, even voor het overzicht. Begin dit jaar was er gratis en onbelemmerd scheepsverkeer door Hormuz. De VS begint een oorlog die de wereldeconomie ruim een maand volledig ontwricht, en nu er weer een soort van vrede is, wil de VS aan het scheepsverkeer door Hormuz gaan verdienen! Iran gebruikt een prijskaartje van 2 miljoen per schip, dus ook 2 voor de VS? Of allebei 1 miljoen per schip? Voor de oorlog gingen er zo'n 140 schepen per dag door Hormuz, voor een tol-heffing van 102 miljard USD per jaar.

Nogmaals, begin dit jaar was dit nog gratis!

Stond niet op mijn bingokaart, moet ik zeggen. Maar goed, blijkbaar dacht Iran dat Israels oorlog in Libanon deel van het staakt het vuren uitmaakte, maar vinden de VS en Israël van niet, dus dat is een soepele start.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elbert
Moderator

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor elbert » 10 apr 2026 11:08

Mortlach schreef:Wel vreemd dat die aandacht van de maatschappij om de een of andere reden enorm is uitvergroot als het hierom draait. En bovendien gaat het hier niet om het gebruik van sociale media of vapen, maar om gezondheidszorg en daar heeft "de maatschappij" toch heel wat minder over te zeggen. Dat is tussen de patiënt, eventueel diens ouders en de arts. Wat Jan met de Pet daar verder van vindt, zou niet moeten meewegen.

Daarnaast klinkt wachten totdat je volwassen bent weer als een redelijk argument, ware het niet dat tegen die tijd er al heel veel kwaad is aangericht, zowel lichamelijk als geestelijk en er dus méér zorg en méér ingrepen nodig zijn omdat recht te trekken.

En weet je, in gesprekken zoals dit hoor je vaak als tegenargument dat mensen bezorgd zijn om de vruchtbaarheid/kinderwens. (fijn dat jij dat in ieder geval niet doet). Het is echt bizar hoe geïnteresseerd sommige mensen in de geslachtsdelen van jonge kinderen zijn.
Ik kom toch nog even terug op deze transgenderdiscussie. Want nieuw wetenschappelijk onderzoek geeft weldegelijk aan dat geslachtstransitie (soms uitmondend in geslachtsveranderende operaties) voor je 23e (als de hersenen ongeveer volgroeid zijn) schadelijk zijn voor jongeren.
Zo neemt volgens een Fins onderzoek de psychiatrische morbiditeit fors toe na het ingaan van een geslachtsveranderend traject bij jongeren onder de 23. En met fors bedoel ik ook echt fors: van 10-20% voor die verandering tot 50-60% erna. Die transitiezorg werkt dus vaak averechts en maakt het vaak eerder erger dan beter voor die jongeren.
En volgens een onderzoek uit Duitsland in 2024 blijkt dat meer dan tweederde van de jongeren die tijdens hun adolescentie last had van genderdysforie daar 5 jaar later geen last meer van had.
Daar blijkt dus uit dat de puberteit en adolescentie voor jongeren vooral een verwarrende tijd is, wat meestal vanzelf weer stabiel wordt naarmate deze jongeren volwassen worden. Dat wordt ook door wetenschappelijk onderzoek bevestigd.
Dat is dus een extra reden om uiterst voorzichtig te zijn met geslachtsveranderende operaties in deze leeftijdsfase, omdat die immers onomkeerbaar zijn.
Daarom vind ik (en denk ik ook verreweg de meeste mensen) dat we die geslachtsveranderende operaties alleen zouden moeten toestaan bij volwassenen en dan ook nog het liefst volwassenen met volgroeide hersenen. Vaak is er wat anders aan de hand dan werkelijk "in het verkeerde lichaam zitten" zoals zo vaak wordt gezegd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Actualiteit & Politiek”