Mortlach schreef:Wel vreemd dat die aandacht van de maatschappij om de een of andere reden enorm is uitvergroot als het hierom draait. En bovendien gaat het hier niet om het gebruik van sociale media of vapen, maar om gezondheidszorg en daar heeft "de maatschappij" toch heel wat minder over te zeggen. Dat is tussen de patiënt, eventueel diens ouders en de arts. Wat Jan met de Pet daar verder van vindt, zou niet moeten meewegen.
Daarnaast klinkt wachten totdat je volwassen bent weer als een redelijk argument, ware het niet dat tegen die tijd er al heel veel kwaad is aangericht, zowel lichamelijk als geestelijk en er dus méér zorg en méér ingrepen nodig zijn omdat recht te trekken.
En weet je, in gesprekken zoals dit hoor je vaak als tegenargument dat mensen bezorgd zijn om de vruchtbaarheid/kinderwens. (fijn dat jij dat in ieder geval niet doet). Het is echt bizar hoe geïnteresseerd sommige mensen in de geslachtsdelen van jonge kinderen zijn.
Ik kom toch nog even terug op deze transgenderdiscussie. Want nieuw wetenschappelijk onderzoek geeft weldegelijk aan dat geslachtstransitie (soms uitmondend in geslachtsveranderende operaties) voor je 23e (als de hersenen ongeveer volgroeid zijn) schadelijk zijn voor jongeren.
Zo neemt volgens een
Fins onderzoek de psychiatrische morbiditeit fors toe na het ingaan van een geslachtsveranderend traject bij jongeren onder de 23. En met fors bedoel ik ook echt fors: van 10-20% voor die verandering tot 50-60% erna. Die transitiezorg werkt dus vaak averechts en maakt het vaak eerder erger dan beter voor die jongeren.
En volgens een
onderzoek uit Duitsland in 2024 blijkt dat meer dan tweederde van de jongeren die tijdens hun adolescentie last had van genderdysforie daar 5 jaar later geen last meer van had.
Daar blijkt dus uit dat de puberteit en adolescentie voor jongeren vooral een verwarrende tijd is, wat meestal vanzelf weer stabiel wordt naarmate deze jongeren volwassen worden. Dat wordt ook door wetenschappelijk onderzoek bevestigd.
Dat is dus een extra reden om uiterst voorzichtig te zijn met geslachtsveranderende operaties in deze leeftijdsfase, omdat die immers onomkeerbaar zijn.
Daarom vind ik (en denk ik ook verreweg de meeste mensen) dat we die geslachtsveranderende operaties alleen zouden moeten toestaan bij volwassenen en dan ook nog het liefst volwassenen met volgroeide hersenen. Vaak is er wat anders aan de hand dan werkelijk "in het verkeerde lichaam zitten" zoals zo vaak wordt gezegd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)