Oproep: Ervaringen met prenatale testuitslag van grote kans op kindje met een beperking
Mijn naam is Nadine de Wit en ik doe kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van vrouwen die tijdens hun zwangerschap hoorden dat er een grotere kans was dat hun kindje een beperking had of mensen die een test deden waar geen uitslag uit kwam. Met prenatale testen bedoel ik de 13- of 20-weken-echo, de non-invasieve prenatale test (NIPT), de vlokkentest en de vruchtwaterpunctie.
Het onderzoek is onderdeel van mijn studie Social Challenges, Policies, and Interventions aan de Universiteit Utrecht. Het is ook onderdeel van mijn afstudeerstage bij Rutgers.
Wie kan er meedoen?
• Je hebt maximaal tien jaar geleden in Nederland een of meerdere prenatale testen gedaan.
• Je hoorde tijdens een of meerdere prenatale testen dat er een grote kans was dat je kindje een beperking had. Of je deed een prenatale test waarbij er geen uitslag gegeven kon worden.
• Je bent nu niet zwanger
• De laatste keer dat je zwanger was, is minimaal zes maanden geleden
• Je spreekt Nederlands of Engels
Het interview duurt ongeveer drie kwartier en kan fysiek of online. Het interview gaat over de zwangerschap, de uitslag van de test en het proces. Als bedankje voor het meedoen krijg je een cadeaubon van € 20.
Je mag altijd stoppen met het interview, zonder dat dit negatieve gevolgen heeft. Er wordt een audio-opname van het interview gemaakt; die wordt direct na het transcriberen verwijderd. De geanonimiseerde transcripten worden na het onderzoek ook verwijderd.
Jouw ervaringen zijn enorm waardevol voor het onderzoek! Door mee te doen, kun je je stem laten horen. De inzichten uit dit onderzoek kunnen de toekomstige ondersteuning en begeleiding voor mensen in vergelijkbare situaties verbeteren.
Alvast bedankt voor je interesse in het onderzoek!
Meedoen kan via:https://forms.gle/22EJuuqfpyUYqXHR6