Relatie aangaan

Moderators: Memmem, Moderafo's

Ivette
Verkenner
Verkenner

Relatie aangaan

Berichtdoor Ivette » 04 feb 2026 17:12

Sinds een aantal weken ben ik aan het daten. (Ong. 5 dates gehad). Nu merk ik dat er bij mij twijfels zijn. De ene keer vind ik hem heel leuk en aantrekkelijk. De andere keer voel ik niks. Dit gevoel herken ik van dates met andere jongens, toen was mijn gevoel wel duidelijker en was ik niet verliefd. Ik merk dat ik twijfel of ik hiermee moet doorgaan. Heeft iemand advies?

gravo
Majoor
Majoor

Re: Relatie aangaan

Berichtdoor gravo » 04 feb 2026 17:38

Nee, dit is iets dat je zelf moet beslissen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 feb 2026 20:13

gewoon verder daten en dan merk je het vanzelf wel, niks zo veranderlijk als gevoel...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 feb 2026 11:07

Ivette schreef:Sinds een aantal weken ben ik aan het daten. (Ong. 5 dates gehad). Nu merk ik dat er bij mij twijfels zijn. De ene keer vind ik hem heel leuk en aantrekkelijk. De andere keer voel ik niks. Dit gevoel herken ik van dates met andere jongens, toen was mijn gevoel wel duidelijker en was ik niet verliefd. Ik merk dat ik twijfel of ik hiermee moet doorgaan. Heeft iemand advies?

Geen idee, heb je zelf een idee hoe dat komt? Want is hij leuk of niet? Waarom wel / niet? Wanneer wel / niet? Even rationeel, los van wat je voelt? Want als je de ene keer ja denkt en de andere keer nee is moet je er achter zien te komen welk gevoel klopt. Ik geloof niet dat hij de ene dag wel leuk is en de andere dag niet.

Dat kost vast tijd, hun je / jullie dat. Als iemand wel leuk is ga je er voor. Als iemand niet leuk is niet. Als het er tussenin zit heeft het tijd nodig om er achter te komen. Dus zeg gewoon eerlijk: Ik weet het nog niet zo goed, laten we vrienden zijn, tijd met elkaar doorbrengen en dan zal de tijd het ook wel leren. En betrek God er ook in, Hij kent jullie het beste.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 05 feb 2026 12:03

Ivette schreef: Sinds een aantal weken ben ik aan het daten. (Ong. 5 dates gehad). Nu merk ik dat er bij mij twijfels zijn. De ene keer vind ik hem heel leuk en aantrekkelijk. De andere keer voel ik niks. Dit gevoel herken ik van dates met andere jongens, toen was mijn gevoel wel duidelijker en was ik niet verliefd. Ik merk dat ik twijfel of ik hiermee moet doorgaan. Heeft iemand advies?

Ik denk dat daten geen spelletje is en jij het aan die ander en jezelf verplicht bent om het gevoel serieus te nemen. Het gevoel kan wel veranderlijk zijn maar je weet toch ten diepste wel of je van iemand houdt ja of nee? Volgens mij gaat het bij mannen in het algemeen iets makkelijker om verliefd te worden dan bij vrouwen. Dat jij degene waarmee je nu date heel leuk en aantrekkelijk kan vinden is al heel wat vind ik. Dat basis-gevoel zou toch zeker in de beginperiode wel constant moeten zijn toch? Als je hem de andere keer niet leuk en aantrekkelijk vindt waar ligt dat dan aan? Zit je niet lekker in je vel? Werkt de omgeving niet mee (?) bijvoorbeeld een plensregen tijdens een lange wandeling of andere storende factoren... wintertenen of lastige familieleden etc. Of is er iets in het karakter waar je je aan stoort? Dat kan voor hem bij jou trouwens ook zo zijn.
Als het gevoel goed is dan kun je vandaaruit verder kijken of je er een leven lang mee wilt delen. Wat volgens mij wel de intentie moet zijn van het hele date gebeuren.
Misschien heb je gewoon wat tijd nodig om erachter te komen hoe de vork in de steel zit. Gun jezelf die tijd. En doe dit alles vooral ook biddend. Marnix schreef al dat je God erbij moet betrekken omdat Hij jullie het beste kent.

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30496/verschillende-soorten-liefde/

Bovenstaande vraag-en-antwoord bevat een schemaatje over verliefdheid en liefde. Misschien heb je er wat aan.

Terug naar “Relaties”