Berichtdoor Pcrtje » 26 nov 2025 10:03
Henkie, bekijken en beoordelen jullie vragen kritischer nu we ons in het AI-tijdperk bevinden? Ik begrijp dat het niet altijd even makkelijk is om echt en nep van elkaar te onderscheiden en dat je bij twijfel een vraag toch naar een panellid doorstuurt. Nu ik de vraag nog eens doorlees zijn er in dit geval echter wel heel duidelijke aanwijzingen dat het door een LLM is geschreven.
Dit is precies het soort tekst dat een LLM genereert als je verzoekt om een vraag met reformatorisch taalgebruik: wollig maar net niet kloppend. Zelfs een thuislezer zou niet schrijven: "geroepen tot een levenswandel in afzondering en godzaligheid". En onder andere "gereformeerde deontologie", "onvruchtbare werken der duisternis" en "wijs oordeel" zijn geen reformatorische uitdrukkingen. Als een reformatorische persoon dit geschreven zou hebben, zou het zeer atypische terminologie zijn.
Overigens geeft GPTZero, een AI-detectieprogrammaatje, een score van 100%: "We are highly confident this text was AI generated."
Op zich is er niets op tegen om AI-gegenereerde vragen te beantwoorden en te publiceren, maar ik denk dat de panelleden wel iets beters te doen hebben en dat het de geloofwaardigheid van de vragenrubriek niet ten goede komt.
"Een libelle zweeft over het water..."