Huisje_op_de_hei schreef:Oké... maar als je door je overtuiging dingen zegt die tegen de Bijbel ingaan ben je volgens mij niet goed bezig.
Er staan genoeg tegenstrijdigheden in de Bijbel, dus die stelling lijkt me niet houdbaar. De Bijbel is niet eenduidig.
De dingen die David eerst geloofde en die hij tegenwoordig gelooft zijn allebei Bijbels te onderbouwen.
Wat ik al zei, het is maar net welke teksten je gebruiken wilt en welke je liever negeert, waar je de accenten legt, hoe je ze interpreteert...
Huisje_op_de_hei schreef:Voor nu alleen dit: een dogma is niet persé fout!
Klopt, maar als je de hele Bijbel leest door de bril van een beperkt setje dogma’s die tekstueel en/of contextueel niet worden gedragen, kun je beter toegeven dat de Bijbel niet volledig consistent is en dat niet alles te rijmen valt met de morele waarden van Jezus.
Huisje_op_de_hei schreef:Ja dat lijkt mij ook bevrijdend om los te laten waar je qua vorm en inhoud niet meer achter staat. Alleen moet je dan wel aan jezelf toegeven dat je het al die tijd fout had.
Ja, dat is dan ook gebeurt.
Dat wil niet zeggen dat hij 22 jaar alles fout gedaan heeft, het kan goed zijn dat hij nog steeds voor 80 of 90% achter zijn eerdere visie staat.
En daarnaast kunnen die 10-20% wat hij nu anders ziet toen en nu voor anderen evengoed tot zegen zijn geweest.
Ik heb hem niet horen zeggen dat hij sprijt heeft van zijn eerdere visie. Hij zegt dat hij zowel vroeger als nu naar eer en geweten heeft gewerkt.
Voortschrijdend of een veranderd inzicht is geen schande, evenmin betekent het dat dan al je vorige werk automatisch een complete mislukking was.
Huisje_op_de_hei schreef:Hier hoop ik op terug te komen naamloos. En in een ander topic.
Ik wacht het af!
Huisje_op_de_hei schreef:Wat vinden jullie trouwens van Chris Verhagen en zijn Youtube-kanaal?
Ik heb nu 2 video's gezien en ik ben wel blij met het werk wat hij doet. Vind hem bijbelgetrouw overkomen.
Ik heb een paar keer iets van hem beluisterd waarbij ik sterk de indruk kreeg dat hij praat vanuit de vooraanname dat bepaalde theologische dogma's waar en geldig zijn, en daar dan alleen die Bijbelteksten gebruikt die dat (lijken) te bevestigen. Dat lijkt me sellectieve interpretatie.
Geloof je in andere dogma's en je doet hetzelfde kun je de Schrift met de Schrift gaan bestrijden. (lang leve de verdeeldheid)
Ik ga maar weer eens ontopic, de laatste film die ik gezien heb was "The Death of Staling."
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)