Dat puntenplan van Trump is niet eens zijn eigen plan. Het is opgesteld door Kirill Dmitriev, een Russische gezant, die het vervolgens gelekt heeft als een Amerikaans idee. De reden waarom ik dit vrij zeker weet, is omdat in dit plan
zinsneden voorkomen die rechtstreeks uit het Russisch zijn vertaald.
Het is dus een Russisch plan, opgesteld samen met de totaal incompetente Amerikaanse gezant Steve Witkoff. Het is ook opvallend dat de mensen bij het State Department (waaronder minister Rubio) van niks wisten. Meer hierover is
hier te lezen.
Maar de Amerikaanse regering (lees: Trump) heeft dat Russische wensenlijstje vervolgens omarmd en probeert dat nu op te leggen aan de Oekraïense regering. De Amerikaanse staatssecretaris van het leger en de nieuwe gezant Dan Driscoll waren in Kyiv en probeerden Zelensky te dwingen het plan te omarmen.
Dat gesprek ging niet goed.
Verraad is nog een te zacht woord om dit te omschrijven.
Zelensky laat
doorschemeren dat hij niet akkoord zal gaan (tenzij het plan fundamenteel gewijzigd wordt), maar zal waarschijnlijk zo lang mogelijk proberen om mee te stribbelen.
Uiteindelijk moet hij ook gewoon "nee" zeggen, waardoor Trump terug naar de tekentafel moet.
Overigens staan er in het "plan" ook dingen waar Europa mee in zou moeten stemmen en ik weet vrij zeker dat de Europese regeringsleiders dat ook niet zullen doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)