Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Forum voor minder serieuze onderwerpen.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Re: Wat is de laatste film die je bekeken hebt???[deel 5]

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 17 nov 2025 16:52

Marnix schreef:Dat van die samenstelling van de Canon, daar is een hoop over te zeggen maar dat mensen de selectie hebben gemaakt maakt de inhoud nog niet onbetrouwbaar (ik denk ook niet dat hij dat echt helemaal zo zegt?) Waar zit dat ergens in het interview? Maar goed, Miranda is denk ik ook niet de persoon om hem daar helemaal inhoudelijk op door te zagen.

https://www.google.com/search?q=david+de+vos&sca_esv=9be0e29e8e63d6e0&sxsrf=AE3TifMtWmUbF21L2NSeGZlj8Tevm0sXOQ%3A1763394760656&source=hp&ei=yEQbaYT4JdP6i-gPi4fqsAM&iflsig=AOw8s4IAAAAAaRtS2Jo0TlNsVRfzZxX2pQOhKNckoFXX&ved=0ahUKEwiE_LiyxfmQAxVT_QIHHYuDGjYQ4dUDCBo&uact=5&oq=david+de+vos&gs_lp=Egdnd3Mtd2l6IgxkYXZpZCBkZSB2b3MyDRAjGPAFGIAEGCcYigUyCxAuGIAEGL

Ik heb het even gauw opgezocht maar dat stukje wat ik bedoel is vanaf 16:26 Hij zegt dat de Westerse Kerk de schrift samen heeft gesteld en bepaalde Oosterse boeken (zoals o.a. boeken van Henoch) er buiten heeft gelaten. "Want de mensen moeten niet zelf gaan nadenken dat kunnen we niet hebben."
Zoiets. Daarmee zet je de Bijbel zoals wij hem kennen m.i. beslist in een negatief daglicht. In ieder geval in die zin dat hij incompleet is en dat er zoveel andere dingen zijn die de moeite van het onderzoeken waard zijn.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 nov 2025 21:32

Marnix schreef:En hoe was het? Ik heb er iets over gelezen, volgens mij zegt hij zelf zeker niet te stoppen met geloven, maar met evangeliseren. Zijn visie op de wereld is verandert naar een soort universalisme (Alle mensen zijn kinderen van God). Als dat zo is is er niet zoveel noodzaak meer om mensen te willen bekeren dmv evangelisatie.

wel erg triest als dat je enige reden is om Jezus te volgen en over Hem aan anderen te vertellen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2025 23:55

Eens.

Huisje_op_de_hei schreef:
Ik heb het even gauw opgezocht maar dat stukje wat ik bedoel is vanaf 16:26 Hij zegt dat de Westerse Kerk de schrift samen heeft gesteld en bepaalde Oosterse boeken (zoals o.a. boeken van Henoch) er buiten heeft gelaten. "Want de mensen moeten niet zelf gaan nadenken dat kunnen we niet hebben."
Zoiets. Daarmee zet je de Bijbel zoals wij hem kennen m.i. beslist in een negatief daglicht. In ieder geval in die zin dat hij incompleet is en dat er zoveel andere dingen zijn die de moeite van het onderzoeken waard zijn.

Maar dat is toch wel vaker een discussiepuntje geweest? Je hebt de canon zoals wij die kennen en je hebt apocriefe / deuterocaninieke boeken, welke boeken wel en niet in de Bijbel horen, daarover wordt door protestanten anders gedacht dan katholieken en orthodoxe maar feit blijft dat bepaalde mensen ook hebben bedacht welke boeken en wel en niet in horen en als mensen dingen bedenken kunnen ze ook fouten maken. Dat doet verder niets af aan het gezag van de Bijbel als je daaruit leest toch? Er zijn hooguit nog meer boeken die de moeite van het lezen waard zijn. Ik snap alleen niet zo goed waarom David de Vos daar zo'n punt van maakt.Het maakt de rest van de Bijbel immers niet minder waadevol.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 18 nov 2025 11:38

Marnix schreef:Maar dat is toch wel vaker een discussiepuntje geweest? Je hebt de canon zoals wij die kennen en je hebt apocriefe / deuterocaninieke boeken, welke boeken wel en niet in de Bijbel horen, daarover wordt door protestanten anders gedacht dan katholieken en orthodoxe maar feit blijft dat bepaalde mensen ook hebben bedacht welke boeken en wel en niet in horen en als mensen dingen bedenken kunnen ze ook fouten maken. Dat doet verder niets af aan het gezag van de Bijbel als je daaruit leest toch? Er zijn hooguit nog meer boeken die de moeite van het lezen waard zijn. Ik snap alleen niet zo goed waarom David de Vos daar zo'n punt van maakt. Het maakt de rest van de Bijbel immers niet minder waadevol.

Zoals ik het begrijp heeft David de Vos inzichten die hij wil staven met andere bronnen dan de Bijbel. Om die visie te begrijpen zouden we zijn boeken kunnen lezen. In dit interview met Miranda van Holland wordt daar verder niet op ingegaan.
Hij noemt wel de boeken van Henoch (en nog andere bronnen) maar wat het dan precies is waar hij door geraakt is dat komt niet aan de orde.
Ik vind het niet erg gefundeerd zo.

Er is ook een interview met Chris Verhagen van mei 2024. Ik heb het (nog) niet bekeken. Maar volgens mij gaat dit wel meer de diepte in.
Sowieso over de vraag: 'Is iedereen een kind van God?'

https://www.youtube.com/watch?v=R-XnvYMi5OA

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 18 nov 2025 16:28

Huisje_op_de_hei schreef:Van de week wat aan het scrollen op Youtube toen zag ik 'Waarom ik stop'. Een documentaire van/over David de Vos waarom hij stopt.

David stopt met zijn evangeliesatiecampagnes, en heeft afstand genomen van de evangelisch charismatische manier van werken.
Hij ervoer een groeiend ongemak met bijv. genezingsdiensten (waarbij hij zelf ook achtief was) doordat het hem op ging vallen dat dezelfde mensen, die 'genezen' waren door handoplegging en geloofsuitspraken de volgende keer weer in de rij stonden om van dezelfde kwaal genezen te worden.
In zijn boek 'Rauw' uit hij kritiek op nogal wat misstanden die voorkomen in charismatisch evangelische/pinkstergemeenten.
Hij geeft aan dat er in die kerkcultuur nogal eens psychische spanningen ontstaan bij gemeenteleden vanwege autoritaire leiders die de schone schijn ophouden na hun eigen fouten, en het wegkijken als blijkt de geclaimde genezingen (al dan niet achteraf) onjuist blijken.
Hij zegt eerder te geloven in een letterlijke Bijjbeluitleg ''doe je x dan volgt y, dat staat letterlijk in de Bijbel.
Nu legt hij de realiteit ernaast en erkent dat het gewoon niet zo werkt. Hij ziet de Bijbel minder zwart-wit en staat open voor verschillende interpretaties.
Dat wordt hem in 'evangelieland' niet in dank afgenomen, en na zijn nieuwe boek zit het er dik in dat dat hij nog meer verguist wordt.
Hij staat er niet meer achter dat de juiste theologische dogma's over Jezus gelooft moeten worden om gered te worden.
Zijn focus is niet meer in de eerste plaats op de eeuwigheid, maar meer op het hier en nu.
Hij ziet Jezus niet alleen in de Bijbel maar hij ziet hem overal waar hij over de liefde tussen mensen leest, en waar hij die ziet.
Iets is niet alleen goed als je er een passende Bijbeltekst bij gevonden hebt, in andere bronnen kun je ook woorden en daden in de geest van Jezus vinden.
Kortom: hij heeft zijn focus van de Bijbel (de letter) naar het hart van Jezus zelf verlegd, en in die geest wil hij in zijn nieuwe rol als choach, trainer en spreker fungeren.
Wat bekeren betreft, het is een beetje raar om daarover te beginnen tegen mensen als je niets weet van hun levenspraktijk.
Waar moeten ze zich van bekeren dan? Liegen ze? Stelen ze? Buiten ze mensen uit? Doen ze een ander kwaad? Enz. enz.

Ik heb zelf nooit veel met het charismatische gehad, maar verder herken ik veel van zijn zoektocht uit die van mezelf jaren geleden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2025 17:02

Huisje_op_de_hei schreef:Zoals ik het begrijp heeft David de Vos inzichten die hij wil staven met andere bronnen dan de Bijbel. Om die visie te begrijpen zouden we zijn boeken kunnen lezen. In dit interview met Miranda van Holland wordt daar verder niet op ingegaan.
Hij noemt wel de boeken van Henoch (en nog andere bronnen) maar wat het dan precies is waar hij door geraakt is dat komt niet aan de orde.
Ik vind het niet erg gefundeerd zo.

Er is ook een interview met Chris Verhagen van mei 2024. Ik heb het (nog) niet bekeken. Maar volgens mij gaat dit wel meer de diepte in.
Sowieso over de vraag: 'Is iedereen een kind van God?'

https://www.youtube.com/watch?v=R-XnvYMi5OA

Ik denk dat hij juist wat moeite heeft met "fundering" omdat hij mensen heel stellig dingen ziet beweren, zus en zo moet je dingen beleven, ervaren terwijl hij dat breder is gaan zien. Ik herken dat ook wel een beetje, dat kerken verstrikt raken in eigen dogmatiek en daardoor versmalde visie krijgen van hoe God zou kunnen werken, daardoor blind worden voor de breedste en diversiteit van Gods Kerk. Daarom is hij nu zelf denk ik terughoudend met te stellen hoe het precies zit en zeggen: Zo werkt het wel en zo niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 nov 2025 19:42

De laatste film die ik zag was ‘Pinguin lessons’, een mooie film waarin het zware van Argentinië in de jaren 1970 wordt vermengd met het grappige van een pinguin die bij een leraar in huis gaat wonen

Terug naar “Slow Chat”