Huisje_op_de_hei schreef:Van de week wat aan het scrollen op Youtube toen zag ik 'Waarom ik stop'. Een documentaire van/over David de Vos waarom hij stopt.
David stopt met zijn evangeliesatiecampagnes, en heeft afstand genomen van de evangelisch charismatische manier van werken.
Hij ervoer een groeiend ongemak met bijv. genezingsdiensten (waarbij hij zelf ook achtief was) doordat het hem op ging vallen dat dezelfde mensen, die 'genezen' waren door
handoplegging en geloofsuitspraken de volgende keer weer in de rij stonden om van dezelfde kwaal genezen te worden.
In zijn boek 'Rauw' uit hij kritiek op nogal wat misstanden die voorkomen in charismatisch evangelische/pinkstergemeenten.
Hij geeft aan dat er in die kerkcultuur nogal eens psychische spanningen ontstaan bij gemeenteleden vanwege autoritaire leiders die de schone schijn ophouden na hun eigen fouten, en het wegkijken als blijkt de geclaimde genezingen (al dan niet achteraf) onjuist blijken.
Hij zegt eerder te geloven in een letterlijke Bijjbeluitleg ''doe je x dan volgt y, dat staat letterlijk in de Bijbel.
Nu legt hij de realiteit ernaast en erkent dat het gewoon niet zo werkt. Hij ziet de Bijbel minder zwart-wit en staat open voor verschillende interpretaties.
Dat wordt hem in 'evangelieland' niet in dank afgenomen, en na zijn nieuwe boek zit het er dik in dat dat hij nog meer verguist wordt.
Hij staat er niet meer achter dat de juiste theologische dogma's over Jezus gelooft moeten worden om gered te worden.
Zijn focus is niet meer in de eerste plaats op de eeuwigheid, maar meer op het hier en nu.
Hij ziet Jezus niet alleen in de Bijbel maar hij ziet hem overal waar hij over de liefde tussen mensen leest, en waar hij die ziet.
Iets is niet alleen goed als je er een passende Bijbeltekst bij gevonden hebt, in andere bronnen kun je ook woorden en daden in de geest van Jezus vinden.
Kortom: hij heeft zijn focus van de Bijbel (de letter) naar het hart van Jezus zelf verlegd, en in die geest wil hij in zijn nieuwe rol als choach, trainer en spreker fungeren.
Wat bekeren betreft, het is een beetje raar om daarover te beginnen tegen mensen als je niets weet van hun levenspraktijk.
Waar moeten ze zich van bekeren dan? Liegen ze? Stelen ze? Buiten ze mensen uit? Doen ze een ander kwaad? Enz. enz.
Ik heb zelf nooit veel met het charismatische gehad, maar verder herken ik veel van zijn zoektocht uit die van mezelf jaren geleden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)