benefietdiner schreef:Ben je wereldvreemd of zo?
Extinction Rebellion (XR) wordt beschouwd als een groene klimaatbeweging, omdat zij zich richt op het tegengaan van klimaatverandering en het verlies aan biodiversiteit.
De beweging maakt gebruik van geweldloze burgerlijke ongehoorzaamheid om regeringen onder druk te zetten om maatregelen te nemen tegen de klimaatcrisis, zoals het stoppen van de uitstoot van broeikasgassen en het beschermen van het milieu.
XR organiseert regelmatig protesten op de A12 in Den Haag om te demonstreren tegen fossiele subsidies.
Omdat Lalage zei: "zo groen als kan" te stemmen zei ik als humor daarop of zij/hij ook op de A12 zat.
Misschien kan jij ook even toelichten wat de Hitlergroet en Geert Wilders met elkaar te maken hebben. In deze ben ik dan ook wereld vreemd.
Ja natuurlijk, alleen vreemd dat je het nog niet een klein beetje snapt (of doet alsof je er niets van begrijpt) maar ik zal het geduldigd nog een keer uitleggen.
Er zijn zo'n 15000 XR-supporters. Bij de acties op de A12 waren er ongeveer 700 actievoerders aanwezig. GroenLinks kreeg afgelopen verkezingen 1,35 miljoen stemmen. Stel dat alle XR-supporters stemgerechtigd zijn, ze allemaal gingen stemmen en ze allemaal GroenLinks stemden, dan was 1,1% van de GroenLinks stemmers een XR-supporter. Ongeveer 0,05 procent van alle GL/PVDA-stemmers zat daadwerkelijk op de A12. En dan zeg jij:
Als je GroenLinks stemt zit je natuurlijk regelmatig op de A12. Met als toelichting: GL/PVDA is links, XR is links dus als je GL/PVDA stemt ben je actief deelnemer van die club. Dat is net zo dom stereotyperend als zeggen: Als je PVV stemt ben je een nazi-sympathisant. (omdat er bij een rechts protest wel eens een club van dat soort mensen meeliep). Dat was mijn tweede punt (ontging je helaas ook), dat de kans op het ene (XR-activist en GL/PVDA stemmer zijn) heel klein is en de kans op het ander (PVV'er en synpathiseren met extreem rechts gedachtegoed) dat ook is. En dat je daarom moet stoppen met stereotyperen...