Verkiezingen 2025

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Verkiezingen 2025

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2025 16:34

benefietdiner schreef:Ben je wereldvreemd of zo?
Extinction Rebellion (XR) wordt beschouwd als een groene klimaatbeweging, omdat zij zich richt op het tegengaan van klimaatverandering en het verlies aan biodiversiteit.
De beweging maakt gebruik van geweldloze burgerlijke ongehoorzaamheid om regeringen onder druk te zetten om maatregelen te nemen tegen de klimaatcrisis, zoals het stoppen van de uitstoot van broeikasgassen en het beschermen van het milieu.
XR organiseert regelmatig protesten op de A12 in Den Haag om te demonstreren tegen fossiele subsidies.
Omdat Lalage zei: "zo groen als kan" te stemmen zei ik als humor daarop of zij/hij ook op de A12 zat.

Misschien kan jij ook even toelichten wat de Hitlergroet en Geert Wilders met elkaar te maken hebben. In deze ben ik dan ook wereld vreemd. :mrgreen:

Ja natuurlijk, alleen vreemd dat je het nog niet een klein beetje snapt (of doet alsof je er niets van begrijpt) maar ik zal het geduldigd nog een keer uitleggen.

Er zijn zo'n 15000 XR-supporters. Bij de acties op de A12 waren er ongeveer 700 actievoerders aanwezig. GroenLinks kreeg afgelopen verkezingen 1,35 miljoen stemmen. Stel dat alle XR-supporters stemgerechtigd zijn, ze allemaal gingen stemmen en ze allemaal GroenLinks stemden, dan was 1,1% van de GroenLinks stemmers een XR-supporter. Ongeveer 0,05 procent van alle GL/PVDA-stemmers zat daadwerkelijk op de A12. En dan zeg jij:

Als je GroenLinks stemt zit je natuurlijk regelmatig op de A12. Met als toelichting: GL/PVDA is links, XR is links dus als je GL/PVDA stemt ben je actief deelnemer van die club. Dat is net zo dom stereotyperend als zeggen: Als je PVV stemt ben je een nazi-sympathisant. (omdat er bij een rechts protest wel eens een club van dat soort mensen meeliep). Dat was mijn tweede punt (ontging je helaas ook), dat de kans op het ene (XR-activist en GL/PVDA stemmer zijn) heel klein is en de kans op het ander (PVV'er en synpathiseren met extreem rechts gedachtegoed) dat ook is. En dat je daarom moet stoppen met stereotyperen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 nov 2025 16:53

Er is een partij nog groener dan GL. Die partij komt op voor de zwaksten in onze maatschappij en dat zijn de dieren in de vee-industrie.
En mocht je het willen weten: ik heb weleens meegewandeld in de klimaatmars, maar ben niet actief bij XR, zo stoer ben ik niet. Maar ik stem elke dag met mijn portemonnee!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 nov 2025 16:59

ik maak me trouwens al langere tijd zorgen over onze democratie. Alleen al het feit dat er een ondemocratische partij in de Eerste en Tweede Kamer zit is bizar. En nu is de boel ook nog zo versplinterd. Hopelijk maken ze er toch iets van en kunnen ze kijken naar de overeenkomsten. Als je kijkt naar het stemgedrag in de TK, liggen partijen toch vaak behoorlijk dicht bij elkaar.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 nov 2025 19:19

Marnix schreef:Bedankt voor je reactie! Ik vind het grotendeels ook prima, ik ben ook zeker geen voorstander van alles beslissen dmv referenda, ik heb liever dat mensen met verstand (hoop ik) de beslissingen nemen dan dat het volk dat zelf beslist en daarnaast worden er vaak dingen beloofd die niet kunnen (denk aan het bekende voorbeeld van Wilders / Timmermans over het eigen risico) en dingen die bij de onderhandelingen voor het vormen van een coalitie sneuvelen bijvoorbeeld. Maar als we kijken waar het volk het meest mee gediend is vraag ik me dus af of het handig is dat een volksvertegenwoordiger die uit zijn partij stapt, de zetel mee mag nemen. Ik zou dat liever anders zien. Jij maakt daarvan dat iemand blind de partijleider moet volgen maar je kan dat ook anders formuleren. Als is op een partij en hun partijleider stem wil ik dat de lijn van die partij wordt uitgevoerd en niet dat iemand opeens een andere koers besluit te gaan varen.
Vaak zien we dat laatste ook gebeuren. Vaak stappen mensen uit een partij vanwege ofwel verstoorde verhoudingen, danwel onenigheid over 1 voor hen belangrijk punt. Bij de meeste stemmingen in de Tweede Kamer zien we dat die personen dan langs dezelfde lijnen stemmen als de partij waaruit ze zijn gestapt. Als we bijv. naar Pieter Omtzigt kijken (ook een zogenaamde "zetelrover") dan stapte hij uit het CDA vanwege de totaal verstoorde verhoudingen in die partij, maar bleef hij eigenlijk dezelfde CDA-er die hij altijd al was geweest, zij het uiteindelijk wel met zijn eigen ideeën (die had hij al vanaf het begin van zijn politieke carriere).
Wat we eigenlijk maar zelden zien, is dat een kamerlid opstapt en dan een totaal andere koers gaat varen dan de partij waar hij/zij uit is gestapt. Meestal gaat het om acccentverschillen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 04 nov 2025 19:31

Marnix schreef:Ja natuurlijk, alleen vreemd dat je het nog niet een klein beetje snapt (of doet alsof je er niets van begrijpt) maar ik zal het geduldigd nog een keer uitleggen.

Er zijn zo'n 15000 XR-supporters. Bij de acties op de A12 waren er ongeveer 700 actievoerders aanwezig. GroenLinks kreeg afgelopen verkezingen 1,35 miljoen stemmen. Stel dat alle XR-supporters stemgerechtigd zijn, ze allemaal gingen stemmen en ze allemaal GroenLinks stemden, dan was 1,1% van de GroenLinks stemmers een XR-supporter. Ongeveer 0,05 procent van alle GL/PVDA-stemmers zat daadwerkelijk op de A12. En dan zeg jij:

Als je GroenLinks stemt zit je natuurlijk regelmatig op de A12. Met als toelichting: GL/PVDA is links, XR is links dus als je GL/PVDA stemt ben je actief deelnemer van die club. Dat is net zo dom stereotyperend als zeggen: Als je PVV stemt ben je een nazi-sympathisant. (omdat er bij een rechts protest wel eens een club van dat soort mensen meeliep). Dat was mijn tweede punt (ontging je helaas ook), dat de kans op het ene (XR-activist en GL/PVDA stemmer zijn) heel klein is en de kans op het ander (PVV'er en synpathiseren met extreem rechts gedachtegoed) dat ook is. En dat je daarom moet stoppen met stereotyperen...

Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2025 21:01

Moeilijk he, feitelijk en inhoudelijk reageren als je geen idee hebt van inhoud & feiten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Actualiteit & Politiek”