elbert schreef:Volgens mij gaat het er bij een kiesdrempel om dat je met 1 en dezelfde lijst op het stembiljet komt. Voor de rest kun je de boel zo organiseren zoals je wilt. Dus in de praktijk kun je 2 aparte partijen blijven met 2 verschillende programma's, maar voor de verkiezingen maak je 1 lijst. De grondwet gaat immers uit van individuele volksvertegenwoordigers, zodat leden van dezelfde partij in de Tweede Kamer ook verschillend kunnen stemmen (bijv. bij hoofdelijke stemming), dus voor 2 partijen kan dat dan zeker ook.
Dat snap ik maar gaat dat het probleem dan oplossen? Wat heb je aan grotere partijen als die precies zo verdeeld kunnen stemmen als nu het geval is in twee partijen? Dat gaat de verdeeldheid niet oplossen, je hebt dan alleen een trucje gevonden om de kiesdrempel te omzeilen maar in de praktijk ben je nog steeds twee partijen onder 1 noemer, dat is het enige dat dan verandert? Ik denk dat een coalitie vormen met zo'n partij ook lastig wordt.
Verder vind ik het idee van individuele volksvertegenwoordigers nog steeds vreemd. Niemand heeft door te stemmen de nummer 15 van een partij persoonlijk mandaat gegeven. Mensen stemmen vaak op een partij, de meesten op de nummer 1. Als die nummer 15 honderd stemmen heeft gekregen heeft bijna niemand op die persoon zelf gestemd, wel op de partij. Daarom zou als zo iemand vertrekt in mijn opties de zetel ook bij de partij moeten blijven, tenzij iemand op basis van het aantal stemmen is gekozen.