Ziel cq lichaam

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Tonny
Mineur
Mineur

Ziel cq lichaam

Berichtdoor Tonny » 26 okt 2025 22:14

Tja... in welk topic hoort deze vraag thuis? We missen wellicht een filosofisch-theologische rubriek.

Ik las in de SV in Gen 2:7 dat Adam een 'ziel werd' nadat God hem Zijn levensadem gaf. Ik heb in mijn reformatorische traditie altijd geleerd dat we een ziel 'hebben'. Gen 2:7 lijkt te suggereren dat we een ziel 'zijn'. Veel andere vertalingen maken er 'wezen' van maar de grondtaal lijkt meer te doelen op specifiek 'ziel'.

Daarmee kwam de vraag op: heeft mijn lichaam een ziel, of heeft mijn ziel een lichaam? Ik heb er oprecht niet van kunnen slapen omdat mijn hoofd bleef denken :D .

De bijbel maakt duidelijk onderscheid tussen deze 2 (matt 10:28, 2 Kor 5) maar lijkt het ook als 1 geheel te zien, als een bezield lichaam, of een belichaamde ziel. Het lichaam is niet voor niets belangrijk (tempel van de HG wat zorg en aandacht verdient).

Dus misschien is de conclusie dan niet perse dat we een ziel zijn met een lichaam, of een lichaam met een ziel, dat het niet los verkrijgbaar is. Maar blijft mijn vraag: kunnen we stellen, zoals in reformatorische kerken, dat we een ziel hébben?

Ook in de vriendschap tussen David en Jonathan (1 sam 18, statenvertaling) wordt gesproken over ziel.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Ziel cq lichaam

Berichtdoor Marnix » 27 okt 2025 00:19

Volgens mij heb je gewoon beiden: een lichaam en een ziel.

“Lichaam met een ziel of ziel met een lichaam” lijkt me niet zo relevant totdat één van beiden wegvalt. Logischerwijs is dat je aardse lichaam. Als je lichaam meer is dan je ziel is het dan vast klaar. Als je ziel meer is dan je aardse omhulsel is er hoop op meer dan dit leven. Toch?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Algemene Zaken”