De IDF heeft journalisten rondgeleid in zo'n tunnel en die journalisten bevestigden dat de tunnel recht onder de eerste hulp ingang lag.Hans1978 schreef:De filmpjes overtuigen me inderdaad niet. De filmpjes lijken in dezelfde tunnel gemaakt te zijn...
Er is bijvoorbeeld geen filmpje wat in één take laat zien dat een ziekenhuis overgaat in een tunnel.
Ik geloof zo min mogelijk info die door één van de strijdende partijen gedeeld wordt.
Hamas liegt alles bij elkaar, maar datzelfde geldt voor IDF.
Het eerste slachtoffer van iedere oorlog is de waarheid,
Hier een foto:

En hier een filmpje van een ander ziekenhuis waar de tunnel ook voor de ingang ligt. Nog eentje.
Maar ik denk dat je het niet zou geloven als je het met je eigen ogen zag.
Als je moet verwijzen naar "geheime doelen" (die je niet kent) om je punt te maken, dan baseer je je mening dus op een veronderstelling.Mortlach schreef:Ja, de openbaar gestelde doelen zijn duidelijk. Dat zegt alleen niets over de eventueel geheime doelen.
Dat kan wel omdat we weten hoe Hamas van 2005 tot nu toe heeft geregeerd in de Gazastrook: met bruut geweld. Die ene dag is echt geen uitzondering. Dat was altijd al zo.Mortlach schreef:1 dag na een machtsvaccuum terwijl mensen terugkeren maar echte humanitaire hulp nog op gang moet komen. Dat kun je dus echt niet zomaar generaliseren.
Ik wel. Dat zijn dezelfde mensen die "Free, free Palestine roepen" tijdens demonstraties. Dat is bijvoorbeeld de politicus van Baarle van DENK die pleit voor het afschaffen van de staat Israel en die in plaats daarvan een enkele staat Palestina wil zien. Hij spiegelt ons voor dat dat een vredige en vrije samenleving zal zijn, terwijl iedereen met enig realisme weet dat dit een recept voor nog meer en nog ergere bloedbaden zal zijn.Mortlach schreef:Geen idee wie die mensen zijn.
Nog iets over de hongersnood die er zou heersen in Gaza: welnu, die is er dus niet en nooit geweest ook. De VN heeft gezegd dat vanaf augustus er hongersnood zou heersen. Daar heeft de VN richtlijnen (aantal doden per dag/maand) voor, maar die worden niet gehaald. Als er werkelijk hongersnood zou heersen, dan zouden er vele duizenden hongerdoden gevallen moeten zijn. Maar het zijn er tot nog toe 461 over een periode van 2 jaar, waarbij ook nog eens geldt dat de meesten al ziek waren. Ter vergelijking: in de VS vallen per jaar zo'n 23.000 doden door ondervoeding.
Dat wil niet zeggen dat het tegenhouden van hulpgoederen door Israel geen probleem zou zijn (dat is het wel), maar het relativeert wel weer de doemberichten die elke dag de wereld in werden gestuurd. Het weerlegt bovendien het verhaal dat Israel doelbewust op een genocidale hongersnood zou aansturen om de Gazanen uit te hongeren.