Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Israël

Berichtdoor elbert » 22 okt 2025 07:08

Hans1978 schreef:De filmpjes overtuigen me inderdaad niet. De filmpjes lijken in dezelfde tunnel gemaakt te zijn...
Er is bijvoorbeeld geen filmpje wat in één take laat zien dat een ziekenhuis overgaat in een tunnel.
Ik geloof zo min mogelijk info die door één van de strijdende partijen gedeeld wordt.
Hamas liegt alles bij elkaar, maar datzelfde geldt voor IDF.
Het eerste slachtoffer van iedere oorlog is de waarheid,
De IDF heeft journalisten rondgeleid in zo'n tunnel en die journalisten bevestigden dat de tunnel recht onder de eerste hulp ingang lag.
Hier een foto:
Afbeelding
En hier een filmpje van een ander ziekenhuis waar de tunnel ook voor de ingang ligt. Nog eentje.
Maar ik denk dat je het niet zou geloven als je het met je eigen ogen zag.
Mortlach schreef:Ja, de openbaar gestelde doelen zijn duidelijk. Dat zegt alleen niets over de eventueel geheime doelen.
Als je moet verwijzen naar "geheime doelen" (die je niet kent) om je punt te maken, dan baseer je je mening dus op een veronderstelling.
Mortlach schreef:1 dag na een machtsvaccuum terwijl mensen terugkeren maar echte humanitaire hulp nog op gang moet komen. Dat kun je dus echt niet zomaar generaliseren.
Dat kan wel omdat we weten hoe Hamas van 2005 tot nu toe heeft geregeerd in de Gazastrook: met bruut geweld. Die ene dag is echt geen uitzondering. Dat was altijd al zo.
Mortlach schreef:Geen idee wie die mensen zijn.
Ik wel. Dat zijn dezelfde mensen die "Free, free Palestine roepen" tijdens demonstraties. Dat is bijvoorbeeld de politicus van Baarle van DENK die pleit voor het afschaffen van de staat Israel en die in plaats daarvan een enkele staat Palestina wil zien. Hij spiegelt ons voor dat dat een vredige en vrije samenleving zal zijn, terwijl iedereen met enig realisme weet dat dit een recept voor nog meer en nog ergere bloedbaden zal zijn.

Nog iets over de hongersnood die er zou heersen in Gaza: welnu, die is er dus niet en nooit geweest ook. De VN heeft gezegd dat vanaf augustus er hongersnood zou heersen. Daar heeft de VN richtlijnen (aantal doden per dag/maand) voor, maar die worden niet gehaald. Als er werkelijk hongersnood zou heersen, dan zouden er vele duizenden hongerdoden gevallen moeten zijn. Maar het zijn er tot nog toe 461 over een periode van 2 jaar, waarbij ook nog eens geldt dat de meesten al ziek waren. Ter vergelijking: in de VS vallen per jaar zo'n 23.000 doden door ondervoeding.
Dat wil niet zeggen dat het tegenhouden van hulpgoederen door Israel geen probleem zou zijn (dat is het wel), maar het relativeert wel weer de doemberichten die elke dag de wereld in werden gestuurd. Het weerlegt bovendien het verhaal dat Israel doelbewust op een genocidale hongersnood zou aansturen om de Gazanen uit te hongeren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2025 09:30

Tja, wat zei Weisglas (adviseur van Olmert) al in 2006?

“The idea is to put the Palestinians on a diet, but not to make them die of hunger, we have to make them much thinner, but not enough to die”.

Dat is wat er met de blokkade ook gebeurde, er kwam (vaak) nog wel iets Palestina binnen maar het was te weinig terwijl men er extra afhankelijk van was geworden want veel bakkerijen enz waren al gesneuveld en er was ook te weinig toevoer van meel etc en Israel is sowieso al decennia bezig de Palestijnen afhankelijk te maken / houden van wat er door Israel wordt toegelaten (zie bovenstaande citaat). Daarnaast waarschuwden allerlei instanties waaronder de VN, hulporganisaties enz constant: Het risico neemt toe, als het zo doorgaat gaat het mis. Als je even naar de tijdlijn van het aantal doden klopt dat ook wel, jij smeert dat hier uit over 2 jaar maar als je naar de grafiek kijkt zie je hoe de situatie verslechtert en het aantal doden drastisch stijgt:

Afbeelding

Je zou ook kunnen zeggen: 400 doden officieel gemelde doden tussen juni en september. Daar zitten niet de 1700 mensen bij die omkwamen op zoek naar eten want blijkbaar was erg genoeg om je leven te riskeren in de rij voor de 4 uitdeelpunten. De VN had het dus wel goed gezien dat er risico was op de sterfte door honger en de voorspelling kwam aardig uit. Als je die lijn doortrekt van 400 doden in nog geen 4 maanden op 2,2 miljoen inwoners is dat vele malen meer dan de 22000 in Amerika (340 miljoen inwoners), wat al schrikbarend hoog is tegenwoordig. Daarnaast zijn het in Amerika met name heel oude mensen die als doodsoorzaak "Death by Malnutrition" krijgen. Voor Californië heb ik ik bijvoorbeeld de cijfers gevonden voor 2023:

Het aantal doden door ondervoeding per 100000 inwoners:
Onder de 65 jaar: 0,24
65-74 jaar: 4,4
75-84 jaar: 21,4
85+: 118,2

(Bron)

Hoe dan ook, mee eens dat er geen officiële hongersnood is maar dat er veel te weinig eten was (en dat Israel daar door de blokkade en door andere acties bewust voor zorgde) blijft wel een feit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 okt 2025 18:24

Inderdaad. Die cijfers komen sterk over als "Nee nee, mensen gaan niet dood aan COVID; mensen gaan dood aan dubbele longontsteking en/of een onbekende longaandoening! Kijk onze COVID-cijfers eens laag zijn!" wat je in 2020 vrij veel hoorde.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 22 okt 2025 21:28

Mortlach, tegelijkertijd meldde veel ziekenhuizen iedereen die opgenomen werd, én corona had. Ook als je met een gebroken been het ziekenhuis in kwam en bij een test ook nog eens corona bleek te hebben. Dat je 'met corona werd opgenomen in het ziekenhuis' is dan geen leugen, wel framing.

En zo is er in deze oorlog (waarheid sneuvelt ten slotte als eerst) enorme framing aan de gang. Wél melden dat er te weinig voedsel is, maar niet melden dat een deel werd onderschept, is framing. Bewust informatie achterhouden. En dan gebeurt aan beide kanten, maar ik pak nu even het voedel-voorbeeld aangezien we het daar over hebben.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Terug naar “Actualiteit & Politiek”