Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Tonny
Mineur
Mineur

Re: Israël

Berichtdoor Tonny » 13 okt 2025 18:18

Weet je, ik begrijp niet wat je hier probeert te zeggen. Dat het beter was geweest als Israël was doorgegaan met het uitmoorden van de bevolking daar?

Klagen over mensen die je inwoners doden, om vervolgens zélf je inwoners te doden, dan had Hamas/ Gaza/ de terroristische organisaties aldaar wellicht inderdaad beter kunnen kiezen om de oorlog door te laten gaan, dan werd het voor ze gedaan.
Het maakt in ieder geval duidelijk dat een deel van Gaza niet perse op zoek is naar een vredige plek om in alle rust en geluk te wonen.
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 okt 2025 18:42

Tonny schreef:Klagen over mensen die je inwoners doden, om vervolgens zélf je inwoners te doden, dan had Hamas/ Gaza/ de terroristische organisaties aldaar wellicht inderdaad beter kunnen kiezen om de oorlog door te laten gaan, dan werd het voor ze gedaan.
Het maakt in ieder geval duidelijk dat een deel van Gaza niet perse op zoek is naar een vredige plek om in alle rust en geluk te wonen.

Wat een ongelooflijk nare, onmenselijke reactie.

Het is trouwens niet alsof we dit voor het eerst zien. Ik herinner mij een aantal terugtrekkingen door de VS (Irak, Afghanistan) waar het in de directe nasleep ervan een enorme puinhoop was omdat ook daar een enorm machtsvaccuum was gecreëerd. Je doet nu net alsof het redelijk is om je op zondag terug te trekken en op maandag te verwachten dat de waterleiding het weer doet en het huisvuil weer wordt opgehaald.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 13 okt 2025 21:08

Het was een sarcastische reactie op 'was het beter geweest als Israël door was blijven gaan met moorden?' en dat het uiteindelijk niet zoveel uitmaakt door wie je gedood wordt.

Om aan te tonen dat Hamas e.a. helemaal niets geven om de Palestijnse bevolking, en degene die de afgelopen 2 jaar hebben gestreden voor de Palestijnen, houden nu hun mond.

Het was een reactie uit boosheid dat de gemiddelde palestijn (degene die niet aangesloten zijn bij 1 van de vele terroristische organisaties) hier precies helemaal niets mee opschiet.

Het was een reactie van verontwaardiging dat de vrouwen, de kinderen, de zwakken, degene die hulp zochten, zoals altijd het onderspit delven.

En gewoon een diepe zucht over zoveel (gespeelde?) naïviteit van de wereld die echte denkt dat Gaza kan opbloeien tot een mooie plek.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 okt 2025 21:57

Tonny schreef:Het was een sarcastische reactie op 'was het beter geweest als Israël door was blijven gaan met moorden?' en dat het uiteindelijk niet zoveel uitmaakt door wie je gedood wordt.

Dat was dan niet geheel duidelijk.

Om aan te tonen dat Hamas e.a. helemaal niets geven om de Palestijnse bevolking, en degene die de afgelopen 2 jaar hebben gestreden voor de Palestijnen, houden nu hun mond.

Dat vredesakkoord is nu wat, 2 dagen actief? Geef mensen even een kans. Ik kan me niet voorstellen dat er iemand was die beweerde dat als Israel zich nou maar terugtrok, Gaza ineens in een land van melk en honing zou veranderen. Maar nu kan er tenminste geholpen worden en is er kans op verbetering; een kans die er niet was toen Israel de boel nog dagelijks in puin schoot.

En gewoon een diepe zucht over zoveel (gespeelde?) naïviteit van de wereld die echte denkt dat Gaza kan opbloeien tot een mooie plek.

Tja, dat vind ik dan weer heel erg cynisch. Een hele regio zomaar opgeven dan, want het is toch hopeloos? Ja, er zal heel veel werk moeten worden verricht en dat kost tijd en inzet van toegewijde mensen. En misschien duurt het langer dan verwacht. Waarschijnlijk duurt het langer dan verwacht. Maar om dan maar te zeggen dat men het niet eens zou moeten proberen? Nee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 14 okt 2025 05:43

Maar om dan maar te zeggen dat men het niet eens zou moeten proberen? Nee.

Da's weer het andere uiterste dan wat we nu zien: een Trump die doet alsof hij de Messias zelf is en jubelt dat niemand ooit zoveel vrede in het M-O voor elkaar heeft gekregen.

Ik vind Trump gewoon een beetje blaaskaken hierover (hoewel knap dat hij de gijzelaars vrij heeft gekregen).

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans1978 » 14 okt 2025 07:03

elbert schreef:Je zegt dat de "genocide" gestopt is.
Kun je uitleggen waarom die gestopt is?
Wat de reden daarachter is?
Kun je ook uitleggen waarom Israel in 2 jaar tijd 68.000 doden gemaakt heeft in die "genocide" terwijl het het zwaarstbewapende leger van het Midden-Oosten heeft?
Ter vergelijking: in 1994 hadden mensen met hakmessen zo'n 3 maanden nodig om minstens een half miljoen mensen te doden tijdens de genocide in Rwanda.
Kun je uitleggen waarom de IDF zo incompetent is als het doel werkelijk genocide was?

Ik wil best geloven dat de IDF over de schreef is gegaan bij het bombarderen van bepaalde gebouwen of zelfs woonwijken. Daar kun je met voldoende aanvullend bewijs best een zaak over oorlogsmisdaden van maken. Dat is al ernstig genoeg. Maar voor een genocide moet je toch echt met heel wat meer bewijs komen dan zomaar het rondstrooien van die term. Niet voor niets ligt de juridische lat daarvoor heel hoog. Dan moet je bijv. met orders van het Israelische kabinet komen die die intentie onderschrijven en dus niet uitspraken als "we zullen die Palestijnen een lesje leren", want dat is oorlogsretoriek die je wel vaker tegenkomt.

Excuus, ik heb me verkeerd uitgedrukt.
De genocide is waarschijnlijk niet gestopt, maar gepauzeerd.

Ten eerste: de 68.000 die jij noemt lijkt een wat lage schatting.
Ten tweede: Genocide is niet pas genocide als het zo snel en efficient mogelijk plaatsvindt.
Het gaat om de wens een volk te vernietigen, en ik ken toch weinig mensen die niet vinden dat het daar op izjn minst de schijn van had.

Het is wrang om te zeggen, maar het denken van Adolf Hitler en dat van Netanyahu en zijn trawanten ligt niet zover uit elkaar.
Dat Hamas een terreurorganisatie is staat in mijn optiek buiten kijf, maar verzet tegen een bezettende macht die je bevolking onderdrukt en je land bombardeert is 100% legiytiem.

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans1978 » 14 okt 2025 07:10

Tonny schreef:Da's weer het andere uiterste dan wat we nu zien: een Trump die doet alsof hij de Messias zelf is en jubelt dat niemand ooit zoveel vrede in het M-O voor elkaar heeft gekregen.

Ik vind Trump gewoon een beetje blaaskaken hierover (hoewel knap dat hij de gijzelaars vrij heeft gekregen).

Met je eens dat Trum een enorme blaaskaak is, maar feit is dat hij wél iets bereikt heeft, wat tot dusverre al 2 jaar niemand gelukt was.
Zolang Netanyahu en Ben Gavr niet berecht worden (aan Hamas zijde zijn de drijvende krachten achter deze oorlog al dood) zal de vrede echter een gespannen karakter hebben.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 okt 2025 08:11

Mortlach schreef:Omdat je het doel moet kwalificeren. Het doel is niet slechts genocide ongeacht de gevolgen, want zo dom zijn ze in Israël nu ook weer niet. Het doel zal wellicht eerder "genocide zonder dat de gehele westerse wereld ons afvalt" zijn geweest.
Dit is speculeren, waarbij je de Israëlische regering bepaalde motieven toedicht. Een speculatie die je echt hard moet maken wil het serieus genomen worden.
Mortlach schreef:Dat Bibi zegt dat alle oorlogsdoelen zijn bereikt is natuurlijk ook te verwachten. Die gaat echt niet zeggen "joh, die hele exercitie was een mislukking, sorry." En toegeven dat genocide een doel was, gebeurt natuurlijk helemaal nooit. En ja, ik weet dat het juridisch misschien geen genocide was, dus je mag van mij ook systematische massamoord gebruiken als je daar minder over valt.
De Israëlische regering heeft aan het begin van deze oorlog 4 doelen geformuleerd:
1. Hamas vernietigen
2. de gijzelaars bevrijden
3. ervoor zorgen dat Hamas geen bedreiging meer vormt voor Israël
4. de ontheemde inwoners van Noord-Israël terugbrengen.

Van deze 4 doelen is alleen doel 1. (de totale vernietiging van Hamas) niet behaald. Ik denk dat ze in de Israëlische regering wel zo realistisch zijn dat ze weten dat dat ook nooit helemaal mogelijk was. Dus militair gezien heeft Israël met deze oorlog alles behaald wat er te behalen was. Denk ook bijvoorbeeld aan de uitschakeling van Hezbollah en het terugschroeven van het Iraanse kernprogramma. Daarom is het ook logisch om deze oorlog nu te beëindigen (al had ik dat liever 10 maanden eerder gezien), al zullen ongetwijfeld in de toekomst er opnieuw operaties tegen Hamas worden gevoerd als deze organisatie weer bedreigend wordt. Ik ben wat dat betreft dus geen optimist.
Mortlach schreef:Weet je, ik begrijp niet wat je hier probeert te zeggen. Dat het beter was geweest als Israël was doorgegaan met het uitmoorden van de bevolking daar?
Ik begon mijn opmerking hierover met een verwijzing naar de mensen die "Free, free Palestine" riepen. Dit is dus hoe een "free Palestine" er in de praktijk uitziet. Dat was mijn punt. Er leeft bij sommige mensen in het westen het idee dat een onafhankelijke Palestijnse staat een vrije westerse staat zal worden waarin men met respect jegens andersdenkenden omgaat. Dat is totaal onrealistisch.
Mortlach schreef:Het is vreemd om eerst de hele regio in chaos te storten
Pardon, wie heeft de regio op 7 oktober 2023 in een chaos gestort? En bedenk wel: zeggen dat het daarvoor ook al geen pretje was en dat het een voorgeschiedenis had (duh! dat geldt voor alles), is totaal geen excuus voor wat er op die datum en daarna gebeurde, waarbij het ook nog eens zo is dat je Israel niet de schuld kan geven voor het feit dat al sinds de oprichting van deze staat de Arabieren dit land hebben proberen te vernietigen.
hans1918 schreef:Excuus, ik heb me verkeerd uitgedrukt.
De genocide is waarschijnlijk niet gestopt, maar gepauzeerd.

Ten eerste: de 68.000 die jij noemt lijkt een wat lage schatting.
Die ik noem? Jij kwam met dit getal op de proppen.
hans1978 schreef:Ten tweede: Genocide is niet pas genocide als het zo snel en efficient mogelijk plaatsvindt.
Het gaat om de wens een volk te vernietigen, en ik ken toch weinig mensen die niet vinden dat het daar op izjn minst de schijn van had.
Geef een voorbeeld waarin die wens werd geuit? Want als we het over wensen hebben, dan moet daar ook onderbouwing voor zijn. Mijn opmerking tegenover Mortlach geldt ook richting jou: is dit speculatie van jouw kant waarbij je de zwartste motieven toedicht aan de Israelische regering, of zit er meer achter dan een onderbuikgevoel?
hans1978 schreef:Het is wrang om te zeggen, maar het denken van Adolf Hitler en dat van Netanyahu en zijn trawanten ligt niet zover uit elkaar.
Dit bedoel ik dus. Ik heb in het verleden me ook uiterst kritisch uitgelaten over Netanyahu, maar hem in hetzelfde rijtje zetten als Hitler? Dan ben je gewoon helemaal de weg kwijt, sorry.
hans1978 schreef:Dat Hamas een terreurorganisatie is staat in mijn optiek buiten kijf, maar verzet tegen een bezettende macht die je bevolking onderdrukt en je land bombardeert is 100% legiytiem.
Geldt dat ook voor het verkrachten van vrouwen, het neerschieten van mannen, vrouwen, kinderen en dieren bij een terreuraanval en het ontvoeren van burgers? Dat alles was geen ongelukje, dit was exact het plan op 7 oktober 2023.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Hans1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans1978 » 14 okt 2025 08:59

elbert schreef:Dit is speculeren, waarbij je de Israëlische regering bepaalde motieven toedicht. Een speculatie die je echt hard moet maken wil het serieus genomen worden.
De Israëlische regering heeft aan het begin van deze oorlog 4 doelen geformuleerd:
1. Hamas vernietigen
Dat zijn in elk geval de officieel gemelde doelen van deze oorlog. In hoeverre een strijdende macht eerlijk is in de presentatie van zijn doelen is maar net de vraag.
elbert schreef:Van deze 4 doelen is alleen doel 1. (de totale vernietiging van Hamas) niet behaald. Ik denk dat ze in de Israëlische regering wel zo realistisch zijn dat ze weten dat dat ook nooit helemaal mogelijk was. Dus militair gezien heeft Israël met deze oorlog alles behaald wat er te behalen was. Denk ook bijvoorbeeld aan de uitschakeling van Hezbollah en het terugschroeven van het Iraanse kernprogramma. Daarom is het ook logisch om deze oorlog nu te beëindigen (al had ik dat liever 10 maanden eerder gezien), al zullen ongetwijfeld in de toekomst er opnieuw operaties tegen Hamas worden gevoerd als deze organisatie weer bedreigend wordt. Ik ben wat dat betreft dus geen optimist.
Ik begon mijn opmerking hierover met een verwijzing naar de mensen die "Free, free Palestine" riepen. Dit is dus hoe een "free Palestine" er in de praktijk uitziet. Dat was mijn punt. Er leeft bij sommige mensen in het westen het idee dat een onafhankelijke Palestijnse staat een vrije westerse staat zal worden waarin men met respect jegens andersdenkenden omgaat. Dat is totaal onrealistisch.
Daar heb je zeker een punt, maar dat er ná een stopgezette oorlog een machtsvacuum ontstaat is niet vreemd. Hetzelfde hebben we eerder gezien, op het moment dat een "regerende" partij zijn overwicht verliest in een oorlog kom je in een machtsvacuum waar de verhoudingen niet helemaal duidelijk zijn.
Volledig met je eens dat dat vacuum nu wel op een vervelende manier wordt opgelost, maar het is niet heel realistisch om de huidige onrust (na het platbombarderen van een land) volledig aan de verliezende partij van deze oorlog toe te schrijven.
elbert schreef:Pardon, wie heeft de regio op 7 oktober 2023 in een chaos gestort? En bedenk wel: zeggen dat het daarvoor ook al geen pretje was en dat het een voorgeschiedenis had (duh! dat geldt voor alles), is totaal geen excuus voor wat er op die datum en daarna gebeurde, waarbij het ook nog eens zo is dat je Israel niet de schuld kan geven voor het feit dat al sinds de oprichting van deze staat de Arabieren dit land hebben proberen te vernietigen.
Die ik noem? Jij kwam met dit getal op de proppen.
Als je denkt dat deze oorlog op 7 oktober begonnen is ligt de oorzaak vrij duidelijk bij Hamas.
Het conflict is echter ouder dan dat...
Het klopt dat ik dat getal genoemd heb, omdat dat het getal is van mensen die geidentificeerd zijn.
Het zou wat naief zijn om te dneken dat dat de volledige score is.
elbert schreef:Geef een voorbeeld waarin die wens werd geuit? Want als we het over wensen hebben, dan moet daar ook onderbouwing voor zijn. Mijn opmerking tegenover Mortlach geldt ook richting jou: is dit speculatie van jouw kant waarbij je de zwartste motieven toedicht aan de Israelische regering, of zit er meer achter dan een onderbuikgevoel?
Er zijn voldoende opmerkingen van Ben Givr die aanleiding geven om van Genocide te spreken.
En de grap is dat dat standpunt niet eens meer controversieel is.
Ik denk dus dat de bewijslast eerder andersom ligt.
elbert schreef:Dit bedoel ik dus. Ik heb in het verleden me ook uiterst kritisch uitgelaten over Netanyahu, maar hem in hetzelfde rijtje zetten als Hitler? Dan ben je gewoon helemaal de weg kwijt, sorry.
Ten eerste had ik het over de gedachtengang achter het gedrag, en niet zozeer over het gedrag zelf.
Het 'je eigen volk/etniciteit als waardevoller bestempelen" lijkt achterlijk veel ope elkaar.
Of je het nu over übermenchen vs Juden hebt, of over "het Uitverkoren" volk vs palestijnen: de wijze van denken is exact hetzelfde.
En inderdaad; het is erg triest om te zien dat uitgerekend een Joodse staat hetzelfde gedrag vertoont als hun grootste vijand, maar het is nog enger om dat niet eens meer te mogen benoemen omdat het (nog) controversieel is.
En als jij je uiterst kritisch oven Netanhayu hebt uitgelaten: echt kritische posts van jou in zijn richting heb ik nog niet gelezen...
elbert schreef:Geldt dat ook voor het verkrachten van vrouwen, het neerschieten van mannen, vrouwen, kinderen en dieren bij een terreuraanval en het ontvoeren van burgers? Dat alles was geen ongelukje, dit was exact het plan op 7 oktober 2023.

ik heb dan ook gesteld dat Hamas een terorristisch organisatie is. Dat maakt echter niet dat het verzet wat er gepleegd wordt tegen de Israelische bezetting per direct inlegitiem is.
Het is een beetje een rare logica om te stellen dat het Palestijnse verzet niet legitiem is omdat Hamas zijn boekje te buiten is gegaan.
Dat terwijl het bombarderen van ziekenhuizen door jou werd goedgepraat met het verhaal dat het Hamas-bases waren (waarvoor je dan weer geen bewijs hoefde zien).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 okt 2025 09:05

[quote="elbert"
1. Hamas vernietigen

Van deze 4 doelen is alleen doel 1. (de totale vernietiging van Hamas) niet behaald. Ik denk dat ze in de Israëlische regering wel zo realistisch zijn dat ze weten dat dat ook nooit helemaal mogelijk was. [/quote]

Wat punt 2 betreft, toen dit punt werd geformuleerd leefden er nog veel meer gijzelaars. Alle nog levende gijzelaars zijn gelukkig terug de lichamen van overleden gijzelaars worden voor zover mogelijk als het goed is ook overgedragen maar toen dit doel werd geformuleerd denk ik denk het doel wel was om veel meer gijzelaars levend terug te krijgen.

En wat punt 3 betreft, ik ben benieuwd of Hamas geen enkele bedreiging meer gaat vormen, ook al leveren ze hun wapens in en komt er een andere partij aan de macht, dan vraag ik me af of ze daarna niks meer van ze horen. Ik ben bang dat ook dat een iets te hoog gegrepen doelstelling was. Maar goed, hopen op een situatie waarin er meer veiligheid is in Israel en meer stabiliteit in Gaza.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Actualiteit & Politiek”