Geert Wilders PVV

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Geert Wilders PVV

Berichtdoor benefietdiner » 01 okt 2025 16:05

naamloos schreef:Dat Wilders in de peilingen zo'n 21-22% van de 150 zetels heeft houdt in dat de overgrotee meerderheid, ongeveer 80% van Nederland, hem niet ziet zitten.
Omdat geen andere partij met hem wil regeren om hem aan een meerderheid te helpen blijft Wilders netjes waar hij hoort: aan de zijlijn! d:)b
Voorafgaand aan de verkiezingen van 2023 werd de PVV tijdens peilingen telkens op gemiddeld 19 zetels ingeschaald. Het werd uiteindelijk een historische overwinning met 37 zetels, wat ongeveer 194% bedraagt van de gemiddelde zetels tijdens de peilingen.
Voorafgaand aan de huidige verkiezingen, wordt de PVV tijdens peilingen telkens op gemiddeld 30 zetels ingeschaald. Het zou toch wat zijn als de peilingen er wederom finaal naast zitten en het wederom een historische uitslag wordt. Wat als die 30 zetels in de peilingen uiteindelijk ook op 194% uitkomen en wel 58 zetels? Zouden CDA en VVD dan nog steeds de PVV uitsluiten of luisteren ze dan wel naar de wil van de meeste Nederlanders?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 okt 2025 16:06

Feitelijk is in Nederland precies hetzelfde aan de hand als in de VS. Bill Maher (toch een zelfverklaarde linkse talkshowhost) legde afgelopen weekend de vinger op de zere plek. Linkse (en in mindere mate centrum) partijen zijn vooral bezig met zaken waar de gemiddelde kiezer geen bal om geeft en zijn niet bezig met de zaken waar die kiezers wel mee bezig zijn. Dus stemmen ze op "dronken ooms". Als die partijen willen winnen, dan zullen ze de zorgen van die kiezers toch echt centraal moeten stellen. Dat betekent luisteren naar die kiezer en daar je beleid op afstellen.

In zekere zin wel, natuurlijk, maar aan de andere kant zijn er ook zaken die "te groot" zijn voor de gewone burger. De gemiddelde kiezer geeft geen barst om klimaatverandering, maar betekent dat dat je het dus maar voor je uit schuift? Tot het echt te laat is? Of laat je je verkiezen en zeg je dan "haha, nu gaan we lekker alsnog het klimaat regelen." Beide zijn niet echt een optie.

Maar het is inderdaad wel een zware klim. Maar het is toch deel van de taak van politici om kiezers te overtuigen dat bepaalde dingen toch belangrijk zijn en dan een oplossing vinden waar iedereen mee kan leven. En dat is lastig wanneer er zo veel desinformatie rondgaan want soms zijn mensen tegen iets omdat ze op Facebook iets compleet onzinnige hebben gelezen. En soms omdat ze oprecht geïnformeerd zijn en ergens tegen zijn op basis van feiten, en dat is dus niet altijd gemakkelijk om je daar een weg in te vinden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 01 okt 2025 16:07

elbert schreef:Kun je je voorstellen dat met name blanke mannen na het lezen van zo'n absurd stukje tekst gaan denken: "hee, GroenLinks/PvdA, dat is nou echt een partij voor mij, want dit is een thema waar ik erg mee bezig ben!"?

Hier het hele artikel waar het zogenaamde "absurde" stukje uit is gehaald: https://www.wetenschappelijkbureaugroen ... aal-rechts
Het zegt mij wel wat als er zo gereageerd wordt, al ben ik tegelijk niet verbaasd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 okt 2025 17:47

naamloos schreef:Hier het hele artikel waar het zogenaamde "absurde" stukje uit is gehaald: https://www.wetenschappelijkbureaugroen ... aal-rechts
Het zegt mij wel wat als er zo gereageerd wordt, al ben ik tegelijk niet verbaasd.

Bedankt voor de link. Er staat inderdaad heel helder in wat ik met mijn eerdere bericht bedoelde:

"In haar omvangrijke oeuvre levert de feministische denker en schrijver bell hooks (bewust met kleine letters geschreven, omdat ze haar werk belangrijker vindt dan haar identiteit) een vlijmscherpe analyse van wat zij het ‘imperialistisch, wit-supremacistisch, kapitalistisch patriarchaat’ noemt; een systeem – ons systeem – waarin rijkdom, mannelijkheid en witheid de norm stellen, en waarin hiërarchie, uitsluiting en onderdrukking centraal staan. Ze stelt in haar boek The Will to Change: Men, Masculinity, and Love (2004) dat dit systeem niet alleen vrouwen en gemarginaliseerde groepen onder de duim houdt, maar ook diepe schade toebrengt aan de mannen die er ogenschijnlijk van profiteren.

Het patriarchaat, schrijft hooks, onderwerpt mannen namelijk aan een vorm van emotionele afstomping die begint in hun jeugd. Ze leren dat gevoelens zwak maken. Dat kwetsbaarheid iets is om te verbergen. Dat controle en woede wél tellen, want die zijn mannelijk. Wat volgt is een emotionele amputatie: jongens worden afgeleerd om te voelen, om te verbinden, om te helen. Maar onderdrukte pijn verdwijnt niet. De pijn wordt verdrongen, vervormd en naar buiten gekeerd.

Volgens hooks is veel patriarchale mannelijkheid een vorm van projectie: de angst en schaamte niet te voldoen aan de mannelijke norm wordt op anderen geplakt. Mannen die afwijken van de norm – te zacht, te vrouwelijk, te queer – worden uitgelachen, gepest of uitgesloten. En dat, stelt hooks, zegt meer over de dader dan over zijn doelwit. Het is een wanhopige poging om de eigen angst om te falen als man af te wenden op anderen, door juist degenen te straffen die laten zien hoe fragiel mannelijkheid eigenlijk is.

Die fragiele mannelijkheid laat sporen na – in de samenleving, maar ook onder de mannen zelf. Mannen in Europa sterven drie tot vier keer vaker dan vrouwen aan deaths of despair: zelfmoord, drugsoverdosis, alcoholmisbruik. Ze zitten ook veel vaker achter tralies: zo’n 95 procent van de gedetineerden in Europa is man. Dat is geen biologisch lot, maar het gevolg van een systeem dat mannen leert om te gaan met hun problemen door middel van zelfdestructie, agressie en dominantie."

Dit dus.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 01 okt 2025 20:52

benefietdiner schreef:bladiebla

Er staat nog een vraag van mij aan jou open. Zou je die nog willen beantwoorden?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Terug naar “Actualiteit & Politiek”