Geert Wilders PVV

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Geert Wilders PVV

Berichtdoor benefietdiner » 30 sep 2025 11:19

Ik heb die man werkelijk nog nooit vrolijk gezien.

Foutje bedankt
https://www.google.com/search?sca_esv=b ... 2&dpr=1.56 :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2025 12:40

benefietdiner schreef:Ik heb die man werkelijk nog nooit vrolijk gezien.

Foutje bedankt
https://www.google.com/search?sca_esv=b ... 2&dpr=1.56 :mrgreen:

Gelukkig dat als je erop zoekt er toch nog wel wat te vinden is... ik hoor hem zo vaak klagen hoe verschrikkelijk het hier allemaal is dat ik er even aan twijfelde :-D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 30 sep 2025 13:54

Nee jo. Je lijkt wel op Timmermans die waarschuwde dat Geert Wilders ‘geen dronken oom’ is die je kunt negeren, maar de leider van de grootste fractie. :lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2025 14:08

benefietdiner schreef:Nee jo. Je lijkt wel op Timmermans die waarschuwde dat Geert Wilders ‘geen dronken oom’ is die je kunt negeren, maar de leider van de grootste fractie. :lol:

Nee jo. Dronken mensen lachen toch juist heel veel?!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 01 okt 2025 08:06

Afgelopen weekend trachtte Frans Timmermans op het congres van zijn partij een humoristische vergelijking te maken door Geert Wilders te typeren als “de dronken oom die onaanvaardbare dingen zegt.” Echter, de kiezers konden er niet smakelijk om lachen. Wat blijkt namelijk uit de meest recente sondages? De PVV blijft stevig voor liggen op alle andere partijen. Ondanks het scherpe politieke spel blijft de realiteit dat de partij van Wilders hoge ogen gooit met een virtuele score tussen de 31 en 34 zetels, zoals gerapporteerd door De Telegraaf. Hoewel dit iets onder het huidige aantal van 37 zetels ligt, is het nog altijd aanzienlijk meer dan de 23 virtuele zetels die GroenLinks-PvdA weet te behalen. Het CDA, ooit een machtige speler in de Nederlandse politiek, zakt nog verder weg. Het verschil is inmiddels opgelopen tot zo’n tien zetels.
Bron:leeshetnieuws
Afbeelding

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 01 okt 2025 08:43

benefietdiner schreef:Afgelopen weekend trachtte Frans Timmermans op het congres van zijn partij een humoristische vergelijking te maken door Geert Wilders te typeren als “de dronken oom die onaanvaardbare dingen zegt.” Echter, de kiezers konden er niet smakelijk om lachen. Wat blijkt namelijk uit de meest recente sondages? De PVV blijft stevig voor liggen op alle andere partijen. Ondanks het scherpe politieke spel blijft de realiteit dat de partij van Wilders hoge ogen gooit met een virtuele score tussen de 31 en 34 zetels, zoals gerapporteerd door De Telegraaf. Hoewel dit iets onder het huidige aantal van 37 zetels ligt, is het nog altijd aanzienlijk meer dan de 23 virtuele zetels die GroenLinks-PvdA weet te behalen. Het CDA, ooit een machtige speler in de Nederlandse politiek, zakt nog verder weg. Het verschil is inmiddels opgelopen tot zo’n tien zetels.
Bron:leeshetnieuws

Voor zover ik weet was de vergelijking niet humoristisch bedoelt.
Er zijn wat algemene overeenkomsten zoals een grote mond, aggressieve taal, doorslaan, weinig of geen oog voor nuance en feiten ...
Maar het punt was dat je het raaskallen van de dronken oom gewoon kan negeren in tegenstelling tot wat Wilders uitbraakt.

Dat Wilders in de peilingen zo'n 21-22% van de 150 zetels heeft houdt in dat de overgrotee meerderheid, ongeveer 80% van Nederland, hem niet ziet zitten.
Omdat geen andere partij met hem wil regeren om hem aan een meerderheid te helpen blijft Wilders netjes waar hij hoort: aan de zijlijn! d:)b
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2025 09:22

naamloos schreef:Voor zover ik weet was de vergelijking niet humoristisch bedoelt.
Er zijn wat algemene overeenkomsten zoals een grote mond, aggressieve taal, doorslaan, weinig of geen oog voor nuance en feiten ...
Maar het punt was dat je het raaskallen van de dronken oom gewoon kan negeren in tegenstelling tot wat Wilders uitbraakt.

Dat Wilders in de peilingen zo'n 21-22% van de 150 zetels heeft houdt in dat de overgrotee meerderheid, ongeveer 80% van Nederland, hem niet ziet zitten.
Omdat geen andere partij met hem wil regeren om hem aan een meerderheid te helpen blijft Wilders netjes waar hij hoort: aan de zijlijn! d:)b

Precies. Los van de dingen die je al noemt is de dronken oom ook symbool voor iemand die vooral klaagt vanaf zijn stoel (inderdaad met grote mond en agressieve taal) maar ondertussen er niks aan doet.

benefietdiner schreef:Afgelopen weekend trachtte Frans Timmermans op het congres van zijn partij een humoristische vergelijking te maken door Geert Wilders te typeren als “de dronken oom die onaanvaardbare dingen zegt.” Echter, de kiezers konden er niet smakelijk om lachen. Wat blijkt namelijk uit de meest recente sondages? De PVV blijft stevig voor liggen op alle andere partijen. Ondanks het scherpe politieke spel blijft de realiteit dat de partij van Wilders hoge ogen gooit met een virtuele score tussen de 31 en 34 zetels, zoals gerapporteerd door De Telegraaf. Hoewel dit iets onder het huidige aantal van 37 zetels ligt, is het nog altijd aanzienlijk meer dan de 23 virtuele zetels die GroenLinks-PvdA weet te behalen. Het CDA, ooit een machtige speler in de Nederlandse politiek, zakt nog verder weg. Het verschil is inmiddels opgelopen tot zo’n tien zetels.

Mooi objectief stuk. "Het CDA, ooit een machtige speler in de Nederlandse politiek, zakt nog verder weg."
Bij mijn weten stonden ze 5 zetels en staan ze in de laatste peilingen op 23 zetels en zijn ze tov de eerdere peilingen niet gezakt.

Maar goed, de vraag blijft wie er met zo'n onfatsoenlijke partij vol mensen met een strafblad, incompetente mensen op de lijst en een agressieve en onbetrouwbare lijsttrekker in zee wil gaan. Een coalitie vormen wordt lastig, helemaal over rechts.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 okt 2025 12:32

Marnix schreef:Precies. Los van de dingen die je al noemt is de dronken oom ook symbool voor iemand die vooral klaagt vanaf zijn stoel (inderdaad met grote mond en agressieve taal) maar ondertussen er niks aan doet.
Ondertussen staat de "dronken oom" wel weer ruim voor in de peilingen. Aangezien er nog debatten aankomen en Wilders daar sterk in is, kun je verwachten dat er misschien nog wel wat bij komt.
Waarom hij het zo goed doet in de peilingen? 2 redenen: veel kiezers vinden migratie nog steeds heel belangrijk en vinden ook dat andere partijen met dingen bezig zijn waar ze niet op aanslaan.
Een voorbeeld, zie dit stukje van GroenLinks/PvdA:
Afbeelding
Kun je je voorstellen dat met name blanke mannen na het lezen van zo'n absurd stukje tekst gaan denken: "hee, GroenLinks/PvdA, dat is nou echt een partij voor mij, want dit is een thema waar ik erg mee bezig ben!"?
Ik niet. Dit is een succesvolle poging om een groot deel van die kiezers weg te jagen, al zal dat vast niet de bedoeling geweest zijn.
Feitelijk is in Nederland precies hetzelfde aan de hand als in de VS. Bill Maher (toch een zelfverklaarde linkse talkshowhost) legde afgelopen weekend de vinger op de zere plek. Linkse (en in mindere mate centrum) partijen zijn vooral bezig met zaken waar de gemiddelde kiezer geen bal om geeft en zijn niet bezig met de zaken waar die kiezers wel mee bezig zijn. Dus stemmen ze op "dronken ooms". Als die partijen willen winnen, dan zullen ze de zorgen van die kiezers toch echt centraal moeten stellen. Dat betekent luisteren naar die kiezer en daar je beleid op afstellen.

Marnix schreef:Mooi objectief stuk. "Het CDA, ooit een machtige speler in de Nederlandse politiek, zakt nog verder weg."
Bij mijn weten stonden ze 5 zetels en staan ze in de laatste peilingen op 23 zetels en zijn ze tov de eerdere peilingen niet gezakt.
Wat je hier ziet is dat de kiezers van NSC weer bij het CDA zijn terechtgekomen. Deze kiezers zijn vrijwel uitwisselbaar tussen beide partijen. Aangezien NSC op 0 staat, kun je die optelsom heel makkelijk maken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 okt 2025 13:00

elbert schreef:Ondertussen staat de "dronken oom" wel weer ruim voor in de peilingen. Aangezien er nog debatten aankomen en Wilders daar sterk in is, kun je verwachten dat er misschien nog wel wat bij komt.
Waarom hij het zo goed doet in de peilingen? 2 redenen: veel kiezers vinden migratie nog steeds heel belangrijk en vinden ook dat andere partijen met dingen bezig zijn waar ze niet op aanslaan.
Een voorbeeld, zie dit stukje van GroenLinks/PvdA:
Afbeelding
Kun je je voorstellen dat met name blanke mannen na het lezen van zo'n absurd stukje tekst gaan denken: "hee, GroenLinks/PvdA, dat is nou echt een partij voor mij, want dit is een thema waar ik erg mee bezig ben!"?
Ik niet.

Je hoeft maar naar Andrew Tate te kijken om te zien dat het denkbeeld waartegen GL/PVDA hier ageert, in bepaalde kringen populair is en dat het wel degelijk speelt. Dat iemand veel volgers heeft wil nog niet zeggen dat iemand goed of geschikt is.... Meer dan de helft van de Amerikanen wilde ook Trump als president dus wat zegt dat?

Ik ken overigens genoeg witte mannen die zoiets lezen en denken: Die partij wil ik stemmen want ik zie wat benoemd werd terug in de samenleving, ik zie het opkomen en ik wil dat dat anders wordt. Je hoeft maar naar Amerika te kijken om te zien dat dit een thema is dat, wanneer het politiek omarmd wordt, enorme impact kan hebben op doelgroepen die niet wit en man zijn. Ik zou ook dolgraag willen voorkomen dat we hier ook die kant op gaan. Ik vind het raar dat je insinueert dat dit witte mannen totaal niet aan zou spreken (omdat ze dan hun witte privilege verliezen of zo?). Alsof iedereen daar zo blij mee is. Op links willen mensen juist gelijkheid. Dus denk dat dit de linkse kiezer wel aanspreekt. Jou als rechtse kiezer misschien niet maar dat is toch logisch?

Waarom moet ik hier eigenlijk wat vinden van GL/PVDA, dat ik Wilders een incompetente schreeuwer vind wil nog niet zeggen dat ik het beleid van GL/PVDA moet verdedigen toch? :mrgreen:

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 01 okt 2025 13:07

benefietdiner schreef:Afgelopen weekend bladiebla onzin bladibla

Er staat nog steeds een vraag van mij aan jou open.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 01 okt 2025 14:42

https://www.nporadio1.nl/nieuws/opinie-commentaar/a636db16-310a-487f-bc38-f87dd2da0422/column-aj

Gelukkig zijn er ook mensen die hem in de smiezen hebben. Helemaal eens met deze analyse.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 01 okt 2025 14:44

https://decorrespondent.nl/16158/de-grote-propagandashow-van-geert-wilders-volgt-het-draaiboek-van-het-fascisme/0d676ef0-f0b6-0594-12c5-89af53f0b688Gelukkig zijn er ook mensen die hem in de smiezen hebben. Helemaal eens met deze analyse.
Overigens is het gedachten’goed’ van Wilders in strijd met de leer van Jezus Christus en kan iemand die zich christen noemt het niet verantwoorden met de PVV te flirten of op de PVV te stemmen.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 01 okt 2025 14:46

https://www.youtube.com/watch?v=mYDlvtswu20
Gelukkig zijn er ook mensen die hem wel in de smiezen hebben. Helemaal eens met deze analyse.
Overigens is het gedachten’goed’ van Wilders in strijd met de leer van Jezus Christus en kan iemand die zich christen noemt het niet verantwoorden met de PVV te flirten of op de PVV te stemmen

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 01 okt 2025 14:57

En dit is waarom de leer van Wilders en zijn PVV in strijd is met de leer van Jezus:

1. Macht tegenover dienstbaarheid
Wilders/PVV verheerlijkt macht, orde, geweld en de sterke leider. Het individu moet zich onderwerpen aan de natie of de leider. Jezus daarentegen zegt: “Wie de grootste wil zijn, moet de dienaar van allen zijn” (Marcus 10:43-45). Hij wast de voeten van zijn leerlingen en laat zien dat echte grootheid niet in overheersen ligt, maar in dienen.
2. Uitsluiting tegenover radicale inclusie
De ideologie van Wilders/PVV werkt met strikte wij/zij-schema’s: volk tegenover vreemdeling, ras tegenover ras, de “zuiveren” tegenover de “anderen”. Jezus doorbreekt juist voortdurend grenzen: hij gaat naar tollenaars, zondaars, Samaritanen, vrouwen, zieken en vreemdelingen. Zijn koninkrijk sluit niet uit, maar nodigt uit: “Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijn” (Matteüs 11:28).
3. Geweld tegenover vrede
Wilders/PVV verheerlijkt strijd, discipline en tegenstellingen. Jezus weigert geweld als weg naar verlossing. Wanneer zijn discipelen het zwaard trekken in Getsemane, zegt hij: “Steek je zwaard in de schede; wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen” (Matteüs 26:52). De kern van zijn boodschap is shalom – vrede, heelheid, verzoening.
4. Angst tegenover vrijheid
Wilders/PVV voedt zich met angst: angst voor de ander, angst voor chaos, angst voor verlies van identiteit. Jezus bevrijdt juist van angst: “In de wereld lijdt gij verdrukking, maar houdt moed: Ik heb de wereld overwonnen” (Johannes 16:33). Zijn Geest wekt vrijheid: “Waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid” (2 Korintiërs 3:17).
5. Afgodendienst tegenover Gods Koninkrijk
Wilders/PVV verheft de leider of het volk tot hoogste gezag – dat is afgoderij. Jezus roept mensen om slechts één Heer te dienen: God. “Gij kunt niet God dienen én de mammon” (Matteüs 6:24). Het rijk van God staat tegenover ieder rijk dat zichzelf absoluut maakt.

Samengevat:
De leer van Wilders/PVV is gebouwd op angst, uitsluiting en macht. Jezus verkondigt een Koninkrijk van vrijheid, inclusie en liefde.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 okt 2025 15:51

Way betreft die houding van PvdA/GL, daar kun je ook als blanke man vóór zijn. Marnix noemde al Andrew Tate, wat een extreme uitwas van dat systeem is en waar je als man echt niet blij mee zou moeten zijn.

Ik herinner me ook een podcast of iets dergelijks, waarin een man vertelde dat hij recent brood bakken als hobby had opgepakt. Maar hij voegde er wel aan toe dat er een hoop wetenschap en wiskunde bij komt kijken en dat het daarom wel oké is.

Wat een ellende dat mannen onder dit systeem niet gewoon kunnen zeggen dat breien of bakken eigenlijk gewoon leuk is. Dat het moet worden verdedigd omdat "echte mannen" dat niet horen te doen.

En dan hebben we het nog niet eens over de enorme emotionele beperking die aan mannen van jongs af aan word opgelegd.

Daar denk ik aan wanneer ik PvdA/GL zoiets zie zeggen en dan denk ik "goed zo! Eindelijk aandacht voor een enorm probleem, ook voor mannen."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Actualiteit & Politiek”