Mortlach schreef:En hoe komt dat? Het spijt me, maar daarvoor leg ik toch echt de schuld bij rechts. Rechts roept al jaren dat bepaalde minderheden niet zouden moeten bestaan, dat het zo jammer is dat ze niet meer mogen discrimineren, etc. Op een gegeven moment wordt het toch lastig empathie op te brengen voor een groep die jou dood wil hebben.
Dat is te simpel en dus onjuist. Ook op links heb je hele ongure types die demoniseren. Ik noem er een paar:
- degenen die naar aanleiding van de oorlog in de Gazastrook oproepen om "zionisten" op te zoeken en te doden. Daar hebben we in Nederland weer een
fraai staaltje van gezien. Dan zien we het merkwaardige feit dat degenen die "woorden doen ertoe" roepen als rechtse personen iets roepen wat weerstand oproept, ze dan opeens zeggen: "ach, het zijn maar woorden, waar maak je je druk om?".
- groepen die mannen, en dan meer specifiek witte mannen en nog specifieker heteroseksuele christelijke witte mannen (dat tikt alle boxes aan) als het grootste probleem in de maatschappij zien. Dat komt allemaal uit de koker van de identity politics dat weer een uitvloeisel is van
Critical Theory, een soort van pseudowetenschap die alles in termen van machtsstructuren probeert in te delen op basis van sommige identiteitsmarkers. Ben je man, wit, hetero enzovoorts, dan ben je per definitie een racistische, seksistische en transfobe onderdrukker en moet die macht afgepakt worden en ben je zwart, vrouw, trans en gehandicapt (die combinatie tikt weer alle intersectionele boxjes aan) enzovoorts dan word je onderdrukt en moet je "geholpen" worden om bevrijd te worden van die onderdrukking. Wat krijg je nu als je Critical Theory loslaat op de maatschappij? Nou, dan krijg je polarisatie natuurlijk. Want mensen reageren er nogal slecht op als je hen zonder meer tot het kwaad rekent enkel op basis van eigenschappen waar ze ook niks aan kunnen doen. Ik denk ook dat Critical Theory en dan vooral de politieke uitwerking ervan zich slecht verhoudt tot de antidiscriminatie gedachte, ook al zeggen aanhangers ervan juist tegen discriminatie te strijden.
De opkomst van Trump is voor een deel te verklaren doordat de Democraten (en dan vooral de linkerkant van deze partij) Critical Theory hebben omarmd.
- bewegingen zoals Antifa die al jarenlang door middel van intimidatie en geweld rechtse burgers lastigvallen of aanvallen. De stad Portland in Oregon is een plaats waar die beweging nogal sterk vertegenwoordigd is en waar die beweging het burgerlijke leven al meerdere keren min of meer lam heeft weten te leggen.
- een
opiniepeiling door YouGov wijst uit dat politiek geweld door Republikeinen en ouderen als een groter probleem wordt ervaren dan door Democraten en jongeren. Van Democraten en jongeren vindt een groter deel dat politiek geweld acceptabel is dan bij Republikeinen en ouderen. Dat komt dus niet overeen met jouw opmerking dat "de schuld toch echt bij rechts ligt".
Ik geef dit maar als tegenvoorbeelden en wil hiermee dus niet zeggen dat links het enige probleem is, integendeel. Wat ik zie is dat er extremisten aan beide zijden zijn en dat die al jarenlang op voet van oorlog met elkaar leven. En er wordt dus ook daadwerkelijk geschoten.
Waar ik bang voor ben is dat er dwazen zijn in Amerika (of ze nou links of rechts zijn, maakt me niet uit, het zijn dwazen) die dit nog verder willen voeren en een daadwerkelijke burgeroorlog willen beginnen. Dat zou rampzalig zijn en mogelijk een einde aan de Amerikaanse democratie tot gevolg kunnen hebben.
Mortlach schreef:Eens zien of er iemand bij FOX ontslagen gaat worden.
Hier een clip van "Fox & Friends" (het weekendprogramma, geloof ik) waar ze het hebben over het daklozenprobleem en wat daar aan gedaan moet worden. Op 0:47 zegt Brian Kilmean (de knakker rechts) het volgende: "involuntary lethal injection or something, just kill them." Oftewel, vermoord de daklozen toch gewoon.
En dan vragen mensen zich af waarom links niet langer de andere wang toekeert. Nou, omdat er op tv wordt opgeroepen om potentieel driekwart miljoen mensen om te leggen. En omdat het FOX is, is het nu op tv en zeggen mensen "nee, dan zouden we niet moeten doen" maar is het volgende week "dat is eigenlijk zo'n gek idee nog niet." en over 2 weken is het beleid.
Deze clip was inderdaad bizar. Degene die deze opmerkingen deed heeft inmiddels
zijn excuses aangeboden, maar het leed is alweer geschied.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)