Geert Wilders PVV

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Geert Wilders PVV

Berichtdoor Marnix » 04 sep 2025 11:03

benefietdiner schreef:Je hebt je mond vol over “christelijk”, maar inhoudelijk is daar niets van te merken.

Ik kom op voor de Nederlandse nationale identiteit, precies waar PVV en SGP voor staan: onze waarden en normen, tradities en symbolen waardoor wij ons als Nederlanders herkennen en onderscheiden van andere landen. Denk aan Koningsdag en het Koningshuis, ons Volkslied en de Vlag, Sinterklaas, klompen, molens en wind, Delfts blauw, tulpen, kaas, fietsen, haring, stroopwafels, dijken, polders en schaatsen.

Voor de SGP is daar bovendien onlosmakelijk het christendom mee verbonden: vanaf de vroege middeleeuwen met Willibrord en Bonifatius, de kerk die cultuur, onderwijs en politiek diepgaand beïnvloedde, de Reformatie van de 16e eeuw met Luther, Calvijn en de calvinistische stroming, de Tachtigjarige Oorlog en de Nederlandse Hervormde Kerk als publieke kerk, de strijd tussen remonstranten en contraremonstranten, de Afscheiding van 1834 en de Doleantie van 1886 die de Gereformeerde Kerken vormden.

Daarom gaat het om het beschermen van de Nederlandse cultuur en gewoonten tegen ondermijnende invloeden van buitenaf, zoals de islam of de EU.

Precies. Maar Jezus leert ook heel andere dingen. Dat wie zijn leven wil behouden, het zal verliezen en vice versa. Over naastenliefde, zelfs over je vijanden lief hebben. Wie is hier nou de pacifist, wie denkt er nou aan zijn eigen hachje en wil alles graag laten zoals het vroeger was? Ik kan je vertellen, dat is niet de opdracht van Jezus, dat is niet de weg die hij leerde. Anderen haten, uitsluiten, weigeren, in de kou laten staan om je eigen hachje, je eigen veiligheid, je eigen geldbuidel en je eigen gewoonten te beschermen. Naamchristendom die alleen aan zichzelf denkt.

(dat is wat anders dan dat je nadenkt over het reguleren van migratie, wat prima is en ook nodig, het gaat om het sluiten van je grenzen voor iedereen, het uit elkaar halen van gezinnen en het constant zwartmaken van hele bevolkingsgroepen / mensen met een migratieachtergrond / moslims.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 04 sep 2025 13:04

benefietdiner schreef:Je hebt je mond vol over “christelijk”, maar inhoudelijk is daar niets van te merken.

Je hebt je mondvol over christelijk maar in je gedweep met onchristelijke opvattingen is daar niets van te merken.

benefietdiner schreef: Ik kom op voor de Nederlandse nationale identiteit, precies waar PVV en SGP voor staan: onze waarden en normen, tradities en symbolen waardoor wij ons als Nederlanders herkennen en onderscheiden van andere landen. Denk aan Koningsdag en het Koningshuis, ons Volkslied en de Vlag, Sinterklaas, klompen, molens en wind, Delfts blauw, tulpen, kaas, fietsen, haring, stroopwafels, dijken, polders en schaatsen.

Als dat de Nederlandse normen en waarden zouden zijn, mag Nederland vandaag opgeheven worden.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 sep 2025 13:35

Erik1960 schreef:Je hebt je mondvol over christelijk maar in je gedweep met onchristelijke opvattingen is daar niets van te merken.

Als dat de Nederlandse normen en waarden zouden zijn, mag Nederland vandaag opgeheven worden.

Er wordt wel eens vergeten dat tolerantie, godsdienstvrijheid enz ook onderdeel is van de Nederlandse traditie. Sterker nog, omdat hier vrijheid van godsdienst was vluchtten veel Vlaamse en Waalse protestanten en later ook Hugenoten uit Frankrijk naar ons land dus zowel de tolerantie als de protestantse wortels hebben we te danken aan een oudere traditie, godsdienstvrijheid en gelijkheid. Vreemde is dat sommigen dat graag opgeven om en zeggen: Om onze identiteit te beschermen moeten we intolerant zijn en andersdenkenden weren. Onze tolerante identiteit wordt makkelijk overboord gegooid voor eigen gewin.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 05 sep 2025 06:29

De godsdienstvrijheid van toen (ontstaan) en de manier waarop die nu wordt toegepast verschillen van elkaar, vooral omdat de context veranderd is.
Vrijheid van godsdienst (17e–19e eeuw) ging vooral om protestanten, katholieken en joden.
De discussies waren: mag je als katholiek een kerk hebben, of als protestant je geloof belijden zonder dwang van Rome?
Islam bestond toen wel in de wereld, maar speelde in Nederland geen rol – er waren nauwelijks moslims.
Door migratie en koloniale geschiedenis (o.a. Indonesië, later gastarbeiders en vluchtelingen) is de islam een zichtbare religie in Nederland geworden. (20e–21e eeuw)
De grondwet beschermt alle godsdiensten, dus ook islam, hindoeïsme, boeddhisme enz.
Daardoor is de praktijk van godsdienstvrijheid veel breder geworden dan de grondleggers zich ooit hadden kunnen voorstellen.
Oorspronkelijk dus bedoeld om verschillende christelijke stromingen en joden gelijk te behandelen.
Nu wordt het universeel toegepast, ook op religies die in de 18e en 19e eeuw nauwelijks of niet aanwezig waren in Nederland.
Dus godsdienstvrijheid wordt nu anders toegepast – niet omdat de wet veranderd is, maar omdat de religieuze samenstelling van de samenleving totaal anders is geworden.
Hierdoor kapen andere religies / godsdiensten, bijvoorbeeld de islam, onze Nederlandse godsdienstvrijheid.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 05 sep 2025 07:33

Joodse studenten UvA starten meldpunt

Joodse studenten voelen zich op de Universiteit van Amsterdam (UvA) bedreigd, eenzaam en uitgestoten. Daarom hebben ze een nieuw meldpunt voor antisemitisme opgericht: L'Chaim. Dat meldt De Telegraaf. "Ik had gedacht tijdens mijn studie een heleboel nieuwe vrienden te maken. Maar mijn vriendenkring blijft beperkt tot andere Joodse studenten."

Het verhaal dat mede-initiatiefnemer Avigail Asuss vertelt is treurig. De voorbeelden van antisemitisme waarmee zij en haar Joodse medestudenten te maken krijgen zijn eindeloos. "Ik ben derdejaars. Ik heb op de universiteit één normale maand meegemaakt. Toen gebeurde '7 oktober' en daarna was alles anders. De wereld staat sindsdien op zijn kop."

Bij een demonstratie bij het UvA-complex Oudemanhuispoort, waar zij als Joods-Israëlische werd herkend, kreeg ze doodsbedreigingen naar haar hoofd geslingerd."'Kijk uit waar je loopt kankerzionist, we gaan je steken', en dat soort teksten."

Hoezo godsdienstvrijheid?
Dankjewel Timmer Frans.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2025 09:40

benefietdiner schreef:De godsdienstvrijheid van toen (ontstaan) en de manier waarop die nu wordt toegepast verschillen van elkaar, vooral omdat de context veranderd is.
Vrijheid van godsdienst (17e–19e eeuw) ging vooral om protestanten, katholieken en joden.
De discussies waren: mag je als katholiek een kerk hebben, of als protestant je geloof belijden zonder dwang van Rome?
Islam bestond toen wel in de wereld, maar speelde in Nederland geen rol – er waren nauwelijks moslims.
Door migratie en koloniale geschiedenis (o.a. Indonesië, later gastarbeiders en vluchtelingen) is de islam een zichtbare religie in Nederland geworden. (20e–21e eeuw)
De grondwet beschermt alle godsdiensten, dus ook islam, hindoeïsme, boeddhisme enz.
Daardoor is de praktijk van godsdienstvrijheid veel breder geworden dan de grondleggers zich ooit hadden kunnen voorstellen.
Oorspronkelijk dus bedoeld om verschillende christelijke stromingen en joden gelijk te behandelen.
Nu wordt het universeel toegepast, ook op religies die in de 18e en 19e eeuw nauwelijks of niet aanwezig waren in Nederland.
Dus godsdienstvrijheid wordt nu anders toegepast – niet omdat de wet veranderd is, maar omdat de religieuze samenstelling van de samenleving totaal anders is geworden.
Hierdoor kapen andere religies / godsdiensten, bijvoorbeeld de islam, onze Nederlandse godsdienstvrijheid.

Je kan godsdienstvrijheid niet kapen maar een godsdienst, dan is er blijkbaar geen godsdienstvrijheid. Daarnaast waren er vroeger al samenwerkingen met islamieten (denk bijvoorbeeld aan de leus van de Watergeuzen: “Liever Turks dan paaps”. En in de handelssteden kwamen en woonden soms ook buitenlandse handelaren die een andere religie hadden. Om nog maar te zwijgen over de nieuwe tijd toen de grondwet werd samengesteld, waarin overduidelijk geen onderscheid wordt gemaakt in de religies. Ze zijn allemaal inbegrepen in artikel 6 met de rest van de grondwet al kader.

In een poging om “Nederlands” te zijn gooi je allerlei dingen die ons Nederlands maken overboord. Het idee is zo dom dat zelfs Wilders het verbod op Korans en Moskeeën uit het verkiezingsprogramma heeft gehaald.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 05 sep 2025 10:23

Benefiet: "Ik kom op voor de Nederlandse nationale identiteit, precies waar PVV en SGP voor staan: onze waarden en normen, tradities en symbolen waardoor wij ons als Nederlanders herkennen en onderscheiden van andere landen. Denk aan Koningsdag en het Koningshuis, ons Volkslied en de Vlag, Sinterklaas, klompen, molens en wind, Delfts blauw, tulpen, kaas, fietsen, haring, stroopwafels, dijken, polders en schaatsen.

Daarom gaat het om het beschermen van de Nederlandse cultuur en gewoonten tegen ondermijnende invloeden van buitenaf, zoals de islam of de EU."

Verandering is inherent aan het leven, logisch dat culturen in de loop van de tijd veranderen en zich ontwikkelen.
Dat is helemaal niet erg voor het christendom met de morele waarden en de intenties.
Jezus vat alles samen: God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf.
Daaruit volgt, zoals Jezus leert, zorg voor zieken, zwakken, armen, vreemdelingen.
Rechtvaardigheid, vergeving en genade, nederigheid en dienstbaarheid, eerlijkheid en integriteit, vrede en verzoening, oprechtheid van hart en intentie.
Recht doen aan mensen en verzet tegen onderdrukking: "Behandel de ander zoals je zelf behandelt wilt worden."
Verandering is een natuurlijk onderdeel van het leven, maar alle christelijke grondprincipes kun je elke cultuur toepassen.
Je hoeft qua normen en waarden niets in te leveren als er wat tradities en symbolen vervagen/verdwijnen en er andere voor in de plaats komen.
Sterker, wie zich op allerlei uiterlijkheden focust degradeert daarmee het christendom tot conservatieve vastgeroeste vormen.
Gristenen met een boekje in een hoekje, wij zijn niet van deze wereld, raak niet smaak niet roer niet aan .... enz.
Dat in plaats van meebewegen in je cultuur, en morele situaties herkennen en er gepast op reageren vanuit liefde en mededogen met je naaste.

Ik zou zeggen: ga met allebei je benen in de werkelijkheid staan en leef volgens de basis van de christelijke leer; en pas op (verder) radicaliseren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 05 sep 2025 11:06

Marnix schreef:Je kan godsdienstvrijheid niet kapen maar een godsdienst, dan is er blijkbaar geen godsdienstvrijheid. Daarnaast waren er vroeger al samenwerkingen met islamieten (denk bijvoorbeeld aan de leus van de Watergeuzen: “Liever Turks dan paaps”. En in de handelssteden kwamen en woonden soms ook buitenlandse handelaren die een andere religie hadden. Om nog maar te zwijgen over de nieuwe tijd toen de grondwet werd samengesteld, waarin overduidelijk geen onderscheid wordt gemaakt in de religies. Ze zijn allemaal inbegrepen in artikel 6 met de rest van de grondwet al kader.

In een poging om “Nederlands” te zijn gooi je allerlei dingen die ons Nederlands maken overboord. Het idee is zo dom dat zelfs Wilders het verbod op Korans en Moskeeën uit het verkiezingsprogramma heeft gehaald.

Dat is een mooi verzinsel van jezelf oftewel onzin.
De uitspraak “Liever Turks dan paaps” komt uit de Tachtigjarige Oorlog plusminus 1600.
De leus betekende: liever onder islamitisch bestuur dan onder de dwang van de paus en de Spaanse koning. Het was dus vooral een anti-Spaans / anti-katholiek protest, niet een daadwerkelijke voorkeur voor de islam.
Het was geen uitspraak van één persoon, maar een slagzin die in de jaren 1570 door de aanhangers van Willem van Oranje en de opstandelingen gebruikt werd.
Het weerspiegelde de haat tegen de onderdrukking door Spanje en de Inquisitie: men vond dat de islam (Ottomanen) meer tolerantie kende voor christelijke minderheden dan de Spaanse koning Filips II voor de protestanten. Het had met handel of handelaren al helemaal niets te maken een verzinsel van jezelf dus.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 05 sep 2025 11:08

naamloos schreef:Benefiet: "Ik kom op voor de Nederlandse nationale identiteit, precies waar PVV en SGP voor staan: onze waarden en normen, tradities en symbolen waardoor wij ons als Nederlanders herkennen en onderscheiden van andere landen. Denk aan Koningsdag en het Koningshuis, ons Volkslied en de Vlag, Sinterklaas, klompen, molens en wind, Delfts blauw, tulpen, kaas, fietsen, haring, stroopwafels, dijken, polders en schaatsen.

Daarom gaat het om het beschermen van de Nederlandse cultuur en gewoonten tegen ondermijnende invloeden van buitenaf, zoals de islam of de EU."

Verandering is inherent aan het leven, logisch dat culturen in de loop van de tijd veranderen en zich ontwikkelen.
Dat is helemaal niet erg voor het christendom met de morele waarden en de intenties.
Jezus vat alles samen: God liefhebben boven alles en de naaste als jezelf.
Daaruit volgt, zoals Jezus leert, zorg voor zieken, zwakken, armen, vreemdelingen.
Rechtvaardigheid, vergeving en genade, nederigheid en dienstbaarheid, eerlijkheid en integriteit, vrede en verzoening, oprechtheid van hart en intentie.
Recht doen aan mensen en verzet tegen onderdrukking: "Behandel de ander zoals je zelf behandelt wilt worden."
Verandering is een natuurlijk onderdeel van het leven, maar alle christelijke grondprincipes kun je elke cultuur toepassen.
Je hoeft qua normen en waarden niets in te leveren als er wat tradities en symbolen vervagen/verdwijnen en er andere voor in de plaats komen.
Sterker, wie zich op allerlei uiterlijkheden focust degradeert daarmee het christendom tot conservatieve vastgeroeste vormen.
Gristenen met een boekje in een hoekje, wij zijn niet van deze wereld, raak niet smaak niet roer niet aan .... enz.
Dat in plaats van meebewegen in je cultuur, en morele situaties herkennen en er gepast op reageren vanuit liefde en mededogen met je naaste.

Ik zou zeggen: ga met allebei je benen in de werkelijkheid staan en leef volgens de basis van de christelijke leer; en pas op (verder) radicaliseren.

Dat zie ik totaal anders. Kijk maar eens eerlijk om je heen naar de islamitische landen, en vooral naar wat er in Gaza gebeurt. Ik verwijs naar het filmpje van Elbert met de Palestijns-Amerikaan Ahmed Fouad Alkhatib op X. Ik zet het hier ook niet neer, want het is te gruwelijk: het laat zien wat Hamas zijn eigen Palestijnse bevolking aandoet, onder de vlag van de islam.

En dan jij, die zo graag praat over “Gristenen” en wat die zouden moeten leren… Je mist al drie kwart van wat Jezus werkelijk leerde, maar dat schuif je moeiteloos terzijde. Ondertussen leg jij je hoofd vrijwillig op het hakblok van de islam – en geloof me, zij hakken het er met genoegen af.

Wees vooral bevriend met Timmer Frans, die het ook niet snapt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2025 15:29

benefietdiner schreef:Dat is een mooi verzinsel van jezelf oftewel onzin.
De uitspraak “Liever Turks dan paaps” komt uit de Tachtigjarige Oorlog plusminus 1600.
De leus betekende: liever onder islamitisch bestuur dan onder de dwang van de paus en de Spaanse koning. Het was dus vooral een anti-Spaans / anti-katholiek protest, niet een daadwerkelijke voorkeur voor de islam.
Het was geen uitspraak van één persoon, maar een slagzin die in de jaren 1570 door de aanhangers van Willem van Oranje en de opstandelingen gebruikt werd.
Het weerspiegelde de haat tegen de onderdrukking door Spanje en de Inquisitie: men vond dat de islam (Ottomanen) meer tolerantie kende voor christelijke minderheden dan de Spaanse koning Filips II voor de protestanten. Het had met handel of handelaren al helemaal niets te maken een verzinsel van jezelf dus.

Als je nou wat beter had gelezen had je je de moeite van deze post kunnen besparen want dan lees je dat ik twee dingen los noem, het “liever Turks dan paaps” en buitenlandse handelaren in steden als Amsterdam. Daar zit niet echt een verband tussen nee.

Maar je bewering dat de godsdienstvrijheid vooral gaat over katholieken, protestanten en joden en niet voor andere godsdiensten omdat die er niet waren is dus grote onzin. De vrijheid van godsdienst in de grondwet die gebaseerd is op de Nederlandse tolerantie maakt geen onderscheid in religies en als jij dat wel doet ben je onnederlands bezig.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 05 sep 2025 17:25

Marnix schreef:Als je nou wat beter had gelezen had je je de moeite van deze post kunnen besparen want dan lees je dat ik twee dingen los noem, het “liever Turks dan paaps” en buitenlandse handelaren in steden als Amsterdam. Daar zit niet echt een verband tussen nee.

Maar je bewering dat de godsdienstvrijheid vooral gaat over katholieken, protestanten en joden en niet voor andere godsdiensten omdat die er niet waren is dus grote onzin. De vrijheid van godsdienst in de grondwet die gebaseerd is op de Nederlandse tolerantie maakt geen onderscheid in religies en als jij dat wel doet ben je onnederlands bezig.

Jij blijft in je kringetje redeneren, ik ga mijn tijd daar niet langer aan besteden. We begrijpen elkaar niet en dat gaat ook niet gebeuren. Punt. Ik zal verder op jou dus ook niet meer reageren.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 05 sep 2025 17:28

benefietdiner schreef:Dat zie ik totaal anders. Kijk maar eens eerlijk om je heen naar de islamitische landen, en vooral naar wat er in Gaza gebeurt. Ik verwijs naar het filmpje van Elbert met de Palestijns-Amerikaan Ahmed Fouad Alkhatib op X. Ik zet het hier ook niet neer, want het is te gruwelijk: het laat zien wat Hamas zijn eigen Palestijnse bevolking aandoet, onder de vlag van de islam.

Je hoeft mij niet te overtuigen van het bizarre regime van landen als Afghanistan, Iran, Saoedie-Arabië, Syrië, Jemen ... enzo, daarvan ben ik altijd al overtuigd geweest. .
Maar waarom zouden wij daar in Nederland bang voor moeten zijn?
Zelfs bij een flinke groei blijft blijft de over-overgrote meerderheid tot in ieder geval 2050 niet-moslim.
De islam heeft invloed op een aantal buurten en gemeenschappen. Dat heeft het christendom ook (o.a. de biblibelt).
Maar is dat een bedreiging voor onze huidige Nederlandse seculiere cultuur?
Zelfs het vertrouwde ingeburgerde overheersende christendom heeft het moeten het afleggen tegen de secularisatie.
Hoe moet een relatief klein groepje moslims dat dan voor elkaar krijgen? (Niemand zit hier op een Sharia of een heilige oorlog te wachten hoor)
De Nederlandse wetgeving is gebaseerd op universele rechten, en jij denkt dat die 5-6 procent daar verandering in gaat brengen?
Hun politieke macht is hier in Nederland beperkt en gebonden aan het democratische systeem, net zoals dat voor christenen (en alles en iedereen) geldt.

En over Gaza, dat filmpje ga ik niet kijken, ik geloof Elbert op zijn woord dat het gruwelijk is.
Ik heb geen behoefte om daar beelden bij te zien, daar kan ik slecht tegen. (ik heb meer verbeeldingskracht dan me lief is).
Beter voor een ander topic bedoelt, maar nu je het toch over Gaza hebt:
https://youtu.be/65uSF_6wHsg?si=AmuVB3iDx_N6Oysk
https://youtu.be/2wid53tQNCU?si=s_hZuJkhDpv_OQwI

benefietdiner schreef:En dan jij, die zo graag praat over “Gristenen” en wat die zouden moeten leren… Je mist al drie kwart van wat Jezus werkelijk leerde, maar dat schuif je moeiteloos terzijde. Ondertussen leg jij je hoofd vrijwillig op het hakblok van de islam – en geloof me, zij hakken het er met genoegen af.

Vertel, wat mis ik allemaal volgens jou? Wat schuif ik terzijde? Wees eens concreet!
En waarom zou ik dat 'graag' doen, eerder vind ik het erg jammer en zie ik het als gemiste kansen.
Ik citeer maar een klein gedeelte van de leer van Jezus (anders wordt mijn post te lang) waarvan ik vind dat het op het onderwerp van toepassing is.
Verder leg ik mijn hoofd niet op het hakblok van de islam, ik ga voor mensenrechten en de kern van het gedachtengoed van Jezus (of noem het humanisme, er is veel overlap, dus wat mij betreft:what's in a name!)
Maar zelfs als ze m'n kop eraf hakken (letterlijk of figuurlijk)... ik eindig liever aan de goede kant van de geschiedenis.

benefietdiner schreef:Wees vooral bevriend met Timmer Frans, die het ook niet snapt.

Stukken liever dan partijen als PVV, SGP, Ja21, FVD .... Ver, zeer ver van mijn bed.
En verder heb ik een gezond (denk ik) wantrouwen bij mensen die denken het als enige te snappen.
Ik kan de gedachtengang van iemand vaak best volgen/snappen, maar toch tot een andere overtuiging hebben.
Verder ben ik van plan om collectief te stemmen (wat in het belang is van heel Nederland/mensenrechten/klimaat) en niet voor mijn eigen portemonnee of geloof o.i.d, en ik hoop dat het komende kabinet centrum links wordt. Of in ieder geval rond het midden uitkomt.
(Overigens, ik zou alleen voor mezelf eerder D66 stemmen dan GroenLinks-PvdA, maar ik hou de optie open!)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2025 23:15

benefietdiner schreef:Jij blijft in je kringetje redeneren, ik ga mijn tijd daar niet langer aan besteden. We begrijpen elkaar niet en dat gaat ook niet gebeuren. Punt. Ik zal verder op jou dus ook niet meer reageren.

Fijn!

Voor ons allebei, voor jou omdat je liever je eigen propaganda gewoon spamt en voor mij omdat je toch nooit inhoudelijk reageert.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”