Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Israël

Berichtdoor elbert » 04 sep 2025 14:53

Marnix schreef:Ik mis bewijslast. Want ik geloof dat een deel (nood)gedwongen of bewust met Hamas samenwerkt maar voor heel veel is dat helemaal niet zo aannemelijk behalve in de zin dat je moeilijk helemaal om Hamas heen kan werken en je er ook inderdaad niet echt vrije pers hebt. Maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal in opdracht van Hamas werken, alleen dingen laten zien die Hamas wil laten zien enz. Maar goed, het gaat hier niet om de journalistiek op zich maar om het feit dat Israel dit blijkbaar genoeg bewijs vindt om journalisten om te leggen. Je maakt namelijk zelf al wel duidelijk dat de journalisten in kwestie niet zoveel keuze hebben, Hamas heeft de macht, of ze dat willen of niet.

Je maakt zelf al duidelijk dat je als journalist in Gaza misschien kan willen dat je niets met Hamas te maken hebt maar dat het in de praktijk nogal lastig is.
Het is nog sterker: kun je überhaupt wel journalist (willen) zijn in een omgeving waarin Hamas de dienst uitmaakt? Wie wil dat eigenlijk in Gaza zijn? Dat lijkt me de vraag die je hier kunt stellen.
Ik heb geaarzeld of ik naar dit account wil verwijzen, maar ik doe het toch maar omdat mensen blijkbaar nog in de illusie leven dat je best redelijk onafhankelijk journalist wilt of kunt zijn in een omgeving waar Hamas de dienst uitmaakt. Goed, ik noem alleen de naam, van een Palestijnse Amerikaan: Ahmed Fouad Alkhatib. Op zijn account op X staat een filmpje (je moet even zoeken, zodat je het niet meteen vindt) van hoe Hamas de bevolking terroriseert. Degenen die niet tegen geweld kunnen verzoek ik zeer dringend om hier niet naar op zoek te gaan en te bekijken.
Kun je je voorstellen dat mensen die in zo'n omgeving leven, journalist willen zijn en zo ja, dat ze dat op een onafhankelijke manier kunnen zijn?
Dit is al 20 jaar lang aan de orde van de dag in Gaza. Op zich is het wel opvallend dat dit soort video's gemaakt worden, maar het kan ook door Hamas sympathisanten gemaakt zijn om de bevolking te intimideren. IS deed het ook op die manier.
Je zegt: "er is niet echt vrije pers". Ik zeg: "er is echt niet vrije pers, dat kan ook niet". Dat is denk ik het verschil naar hoe we ernaar kijken.
Marnix schreef:De vraag is dan maar Israel de grens legt, zeker als je ziet hoeveel journalisten er zijn gedood en ook direct getarget. En of de informatie klopt, Israel heeft wel vaker mesen gedood met dat motief, waarbij het vervolgens toch niet bleek te kloppen.
Dat is een terechte vraag. In Gaza is er nogal wat collateral damage, om die term maar te gebruiken. Dat heeft te maken met het feit dat het om een dichtbevolkt gebied gaat. In andere gevallen (Libanon, Syrie, Iran) blijkt dat wanneer er een duidelijk onderscheid gemaakt kan worden tussen militanten en burgers, er ook veel minder burgerslachtoffers vallen.
Daar komt nog eens bij dat Palestijnen die beelden maken van mensen die gebrek aan voedsel en water hebben, natuurlijk een narratief verspreiden wat Hamas goed uitkomt. Dat terwijl Hamas zelf ook een flink aandeel heeft bij dat gebrek aan voedsel en water.
Marnix schreef:Maar goed, al die vragen hebben ook weer te maken met hoe de regering Netanyahu opereert. Als Palestijnse journalisten hongernood zichtbaar maken maar Netanyahu vervolgens roept dat er helemaal geen hongersnood is en dit propaganda is (terwijl verder de hele wereld inmiddels wel weet dat die honger er is)
Dat is niet wat Netanyahu zegt, als ik zijn statements goed beluister en lees. Hij zegt dat Israel geen uithongeringsbeleid voert en dat het integendeel strijdt tegen honger in Gaza. Hij zegt vervolgens dat de honger die er is te wijten is aan Hamas die het voedsel inpikt en zo de bevolking gebrek laat lijden.
Je kunt natuurlijk aanvoeren dat hij niet (helemaal) de waarheid spreekt, maar hij zegt volgens mij niet dat niemand in de Gazastrook gebrek lijdt.
Ik heb eerder in dit topic al aangegeven dat ik Netanjahoe een sluw en glibberig politicus vind, maar we kunnen in elk geval nagaan wat hij wel en niet zegt.
Marnix schreef:en die journalisten worden vervolgens onschadelijk gemaakt, wordt het allemaal wel wat schimmiger.
Dan moet je eerst aantonen dat Israel bewust een hongersnood veroorzaakt en vervolgens moet je aantonen dat het land degenen die daar beelden van maakt daarom ombrengt. Dat gaat nogal ver.
Marnix schreef:Helemaal als ze eerst worden bedreigd, gevraagd te stoppen met hun werk omdat ze anders gedood kunnen worden. Een tactiek die doorgaans bij terroristen niet wordt toegepast. En als je naar het grotere plaatje kijkt, naar de Westoever, met wie Natanyahu samenwerkt en hoe die tegen Palestijnen of Arabieren aankijken, wat ze gedogen enz wordt heel duidelijk dat Palestijnen worden gezien als mensen wiens leven gewoon minder waard is, waarbij het ook gewoon wordt uitgesproken dat de strategie is om hun leven zo onmogelijk te maken dat ze wel moeten vertrekken. Het gebeurt in Gaza en op de Westoever. Stellingen als "misschien proberen ze wel duidelijk het kaf van het koren te scheiden" worden wel steeds minder geloofwaardig als uit alles blijkt dat men palestijnen gewoon per definitie als "kaf" bestempelt...
Ik sluit niet uit dat het onuitgesproken beleid van de Israelische regering (of in elk geval de extreem-rechtse elementen daarin) erop neerkomt dat Palestijnen via allerlei drukmiddelen wordt aangemoedigd om te vertrekken. Als dat zo is, is het een bijzonder slecht beleid en brengt dat een smet op de politici die zo'n beleid voeren. Ik heb eerder al aangegeven dat ik vind dat de oorlog begin dit jaar beeindigd had moeten worden met een wapenstilstand en ik zou ook graag een andere regering in Israel zien. De verkiezingen komen er niet voor volgend jaar, dus tot zolang zal deze regering wel in het zadel blijven zitten met het huidige beleid.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Actualiteit & Politiek”