Hoe denken jullie over alles wat er de laatste tijd wordt geschreven over femicide?
Is het echt alleen een algemeen mannen probleem voor alle mannen?
Moderators: Memmem, Moderafo's
KR38 schreef:Hoe denken jullie over alles wat er de laatste tijd wordt geschreven over femicide?
KR38 schreef:Hoe denken jullie over alles wat er de laatste tijd wordt geschreven over femicide?
Marnix schreef:Vanwaar deze vraag? Ik heb dit nog niemand horen zeggen. Wat ik wel heb gehoord: Het wordt bijna altijd veroorzaakt door mannen. Maar niemand die beweert dat het een algemeen probleem is voor alle mannen. Waarom heb je dat zo opgevat en voel je je (blijkbaar) aangevallen? En wat kunnen we in het algemeen er aan doen? We zouden ons in ieder geval vaak er over kunnen uitspreken, een geluid laten horen dat het niet oke is. En daar is een groot deel van de mannen het ongetwijfeld mee eens.
KR38 schreef:De wethouder zei dat het belangrijk is dat de samenleving verandert en mannen in het bijzonder. "Alle mannen hebben een rol, alle mannen moeten veranderen. Stop met in twijfel trekken van wat wij elke dag meemaken. Spreek je buurman, je vader, je collega aan op fout gedrag."
https://www.nu.nl/binnenland/6367404/vr ... rland.html
Daar staat ook in hoe het begint en kan eindigen in moord.
'Veiligheid van vrouwen op straat is een mannenprobleem' - https://nos.nl/l/2579990
Dat veronderstelt een soort van piramide die begint bij het maken van bepaalde grapjes en eindigt met moord. Alsof iemand die een opmerking of een minder geslaagd grapje over vrouwen maakt, de eerste stap zet richting femicide. Er zijn organisaties die dat daadwerkelijk zo zeggen (deze bijvoorbeeld).Marnix schreef:Dat is toch een prima uitwerking van hoe het probleem in de cultuur zit en wat we daar allemaal aan kunnen doen?
elbert schreef:Dat veronderstelt een soort van piramide die begint bij het maken van bepaalde grapjes en eindigt met moord. Alsof iemand die een opmerking of een minder geslaagd grapje over vrouwen maakt, de eerste stap zet richting femicide. Er zijn organisaties die dat daadwerkelijk zo zeggen (deze bijvoorbeeld).
Maar ik denk dat dat wat te simplistisch is. Zowel over mannen als vrouwen worden generaliserende opmerkingen en grapjes gemaakt (kijk eens naar hoe vaak in reclames bijvoorbeeld de man als de kluns of domoor wordt neergezet) en die hoeven zeker niet de eerste stap richting moord te betekenen. Het hangt er maar helemaal van af of zo'n opmerking kwaadaardig bedoeld is of niet en of er een patroon aanwezig is waarbij vrouwen als minderwaardig of als objecten worden neergezet. Dan kan het inderdaad wel een eerste stap zijn.
Ook kennis waarbij geput wordt uit wetenschappelijke onderzoeken kan simplistisch zijn. Ik zal hieronder uitleggen waarom naar mijn mening dat in dit geval ook zo is. Deze piramide kent eigenlijk maar 1 variabele (nl. denigrerende stereotypen) en dat is echt te simpel.naamloos schreef:De inhoud is niet simplistisch, het kennis uit wetenschappelijke onderzoeken.
Ik ook niet. Ik heb ook niet gehoord dat er een moord gevolgd is die verband houdt met stereotiepe grapjes over bijvoorbeeld blonde vrouwen. Dan moet er iets ernstigers aan de hand zijn, bijvoorbeeld een psychische stoornis bij de moordenaar, het feit dat er al langdurig relatieproblemen zijn, verslavingsproblematiek enzovoorts.naamloos schreef:De onderste lagen worden gezien als een voedingsbodem voor de ernstiger bovenste lagen, waarvan de ergste moord is.
Dat uit onderzoeken blijkt dat die voedingsbodem de eerste stap is, daar volgt niet uit dat elke eerste stap uiteindelijk tot moord leidt, ongeacht of een uitspraak 'leuk' of kwaadaardig bedoeld is. (een koe is een dier, maar niet elk dier is een koe)
Dat wordt ook meermaals gezegd het hele stuk. Trouwens, ook vrouwen worden niet uitgesloten van deelname aan de 'piramide'.
Een voedingsbodem die volgt uit genderongelijkheid moeten we gewoon niet willen hebben, ook niet als het alleen maar grapppig bedoelt is.
Het helpt mee het steriotype beeld over mannen en vrouwen in stand te houden, wat juist NIET helpend is.
Overigens, ik heb nog nooit gehoord dat er een moord gevolgd is die verband houdt met 'grappige' reclames over 'klunzige domme' mannen.
Dit is wat de AI van Google me voorschotelt en dat is ook correct.Bij geweld tegen vrouwen is de dader bijna altijd een bekende, vaak een partner of familielid. Uit onderzoek blijkt dat ruim de helft van alle geweldsdelicten tegen vrouwen wordt gepleegd door iemand uit de directe omgeving van het slachtoffer, en dit percentage ligt nog hoger bij slachtoffers van moord of seksueel geweld, waarbij de dader een bekende is in 80-90% van de gevallen.
elbert schreef:Femicide is een deel van de hoeveelheid moorden die er worden gepleegd. Als ik het goed begrepen heb, is dit de moord op vrouwen omdat ze vrouw zijn. Meestal gebeurt dit door mannen.
Overigens worden de meeste moorden gepleegd op mannen. Dat gebeurt ook vooral door mannen. Ik zeg dit niet om femicide hiermee te relativeren, wel om aan te geven dat we het hier over een deel van het probleem van moord op zich hebben.
Ik denk trouwens dat de kwestie van veiligheid op straat voor vrouwen veel meer omvat dan het risico op moord alleen. Vrouwen hebben ook nog eens (veel meer dan mannen in elk geval) seksueel geweld, zoals aanranding en verkrachting, te vrezen.
Dat veronderstelt een soort van piramide die begint bij het maken van bepaalde grapjes en eindigt met moord. Alsof iemand die een opmerking of een minder geslaagd grapje over vrouwen maakt, de eerste stap zet richting femicide. Er zijn organisaties die dat daadwerkelijk zo zeggen (deze bijvoorbeeld).
Maar ik denk dat dat wat te simplistisch is. Zowel over mannen als vrouwen worden generaliserende opmerkingen en grapjes gemaakt (kijk eens naar hoe vaak in reclames bijvoorbeeld de man als de kluns of domoor wordt neergezet) en die hoeven zeker niet de eerste stap richting moord te betekenen. Het hangt er maar helemaal van af of zo'n opmerking kwaadaardig bedoeld is of niet en of er een patroon aanwezig is waarbij vrouwen als minderwaardig of als objecten worden neergezet. Dan kan het inderdaad wel een eerste stap zijn.
Overigens is het wel opvallend dat de campagne rondom femicide is opgestart naar aanleiding van de moord op een meisje door een mannelijke asielzoeker. Dan kunnen we ons wel de vraag stellen of deze asielzoeker ook al deel van onze cultuur uitmaakte en of dat dat de reden was om die moord te plegen. Het antwoord daarop is niet moeilijk: nee natuurlijk niet, hij maakte immers nog geen deel uit van onze cultuur.
Sowieso worden er nogal opvallende dingen gezegd naar aanleiding van deze moord. Zo zou het ook liggen aan de ontwerpers van onze steden die mannen zouden zijn en die dus meewerken aan de moorden op vrouwen. Dat wordt in elk geval geimpliceerd door deze reportage in Nieuwsuur. Dat is wel heel erg vergezocht, hoewel ik niet zal ontkennen dat er best verbeteringen op dit vlak mogelijk zijn. Maar dat is dan eerder 1% van het probleem aanpakken, dan 99%.
Zie mijn reactie hierboven: het piramidemodel gaat uit van 1 variabele en is als zodanig ontoereikend. Ik ben het met je eens dat die ene variabele het wel makkelijker kan maken (dus drempelverlagend werkt) om over te gaan tot geweld, maar het is er zelf meestal niet de primaire oorzaak van.Marnix schreef:Het woord "voedingsbodem" dat Naamloos ook gebruikt zat ook in mijn hoofd en ik denk dat het het idee van de piramide wel goed beschrijft. Dat is dus wat anders dan dat je als je zelf een vrouwonvriendelijke opmerking maakt, je zelf een eerste stap zet naar femicide of zo. De piramide loopt naar boven en wordt steeds smaller omdat de meeste mensen zich beperken tot de opmerkingen / grapjes. Maar voor een groep mensen kan dat breed gedragen gedrag het wel makkelijker maken om een stap verder te gaan. Zoals een Andrew Tate bijvoorbeeld doet. En schrik er niet van hoeveel volgers zo iemand heeft. En ga zo maar door.
elbert schreef:Ook kennis waarbij geput wordt uit wetenschappelijke onderzoeken kan simplistisch zijn. Ik zal hieronder uitleggen waarom naar mijn mening dat in dit geval ook zo is. Deze piramide kent eigenlijk maar 1 variabele (nl. denigrerende stereotypen) en dat is echt te simpel.
Ik ben er helemaal voor om elkaar met respect te (leren) behandelen en als dat een sociaal veiliger omgeving oplevert, ben ik helemaal voor.naamloos schreef:Deze piramide is bedoelt voor een sociaal veilige omgeving, en hoe wij kunnen meewerken aan de cultuurverandering die daarvoor nodig is.
De piramide ontkent niet dat er daarnaast dadertypes zijn zoals psychische stoornissen, verslavingsproblematiek, narcisten enz; maar daar kunnen wij niet zoveel aan veranderen.
En dus blijf ik erbij dat deze piramide voldoet waar hij voor bedoelt is: handelingsadviezen voor professionals die met jongeren werken.
naamloos schreef:Deze piramide is bedoelt voor een sociaal veilige omgeving, en hoe wij kunnen meewerken aan de cultuurverandering die daarvoor nodig is.
De piramide ontkent niet dat er daarnaast dadertypes zijn zoals psychische stoornissen, verslavingsproblematiek, narcisten enz; maar daar kunnen wij niet zoveel aan veranderen.
En dus blijf ik erbij dat deze piramide voldoet waar hij voor bedoelt is: handelingsadviezen voor professionals die met jongeren werken.
En vergeet ook niet dat vrouwen doorgaans al met 1-0 achterstaan vanwege eeuwenlange vrouwenonderdrukking en mannelijke superioriteit.
De praktijk leert dat ze lang niet altijd gelijkwaardig behandeld worden, ondanks als het wettelijk geregeld is.
Die sporen zitten nog diep in de cultuur, ook al zijn ze op het eerste gezicht niet altijd direct herkenbaar.
Ze kunnen, ook als het niet denigrerend bedoeld is, in een 'grapje' ofzo verpakt worden.
Bewustwording van de onderste lagen van de piramide is daarom relevant, ook voor de 'grapjassen' die geen kwaad in de zin hebben, want op die manier helpen ze wel mee de cultuur in stand te houden.
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 13 gasten