Femicide

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

KR38
Verkenner
Verkenner

Femicide

Berichtdoor KR38 » 31 aug 2025 17:31

Hoe denken jullie over alles wat er de laatste tijd wordt geschreven over femicide?
Is het echt alleen een algemeen mannen probleem voor alle mannen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Femicide

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2025 21:32

KR38 schreef:Hoe denken jullie over alles wat er de laatste tijd wordt geschreven over femicide?

Vanwaar deze vraag? Ik heb dit nog niemand horen zeggen. Wat ik wel heb gehoord: Het wordt bijna altijd veroorzaakt door mannen. Maar niemand die beweert dat het een algemeen probleem is voor alle mannen. Waarom heb je dat zo opgevat en voel je je (blijkbaar) aangevallen? En wat kunnen we in het algemeen er aan doen? We zouden ons in ieder geval vaak er over kunnen uitspreken, een geluid laten horen dat het niet oke is. En daar is een groot deel van de mannen het ongetwijfeld mee eens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 01 sep 2025 07:57

KR38 schreef:Hoe denken jullie over alles wat er de laatste tijd wordt geschreven over femicide?

Femicide wordt meestal gepleegd door mannen. Vaak gaat het om de (ex-)partner, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Vanuit die definitie zou je kunnen stellen dat het vooral een mannenprobleem is, zoals jij ook aangeeft. Het merendeel van de moorden op vrouwen wordt gepleegd door mannelijke ex-partners, vaak als een extreme vorm van huiselijk geweld.

Ik ben zelf een man, en in mijn opvoeding wees vooral mijn vader mij op het zogenaamde ‘haantjesgedrag’ dat in veel mannen aanwezig lijkt te zijn. Dit wordt ook wel macho-gedrag genoemd: mannen die zich overdreven mannelijk voordoen en hun fysieke kracht en belangstelling voor vrouwen op een agressieve manier tonen. Machogedrag, ook wel aangeduid als machismo, kan zelfs overlappen met eerwraak wanneer mannen hun eer door vrouwen bedreigd voelen.

Natuurlijk geldt dit gelukkig niet voor alle mannen. Toch is het belangrijk dat juist in de opvoeding aandacht wordt besteed aan dit thema, omdat dit gedrag zomaar in een man kan opkomen. Het kan zich ook van man tot man uiten, zoals we afgelopen week in Gouda hebben gezien, waar twee broers elkaar om het leven brachten.
https://nos.nl/artikel/2580180-verdacht ... lachtoffer

KR38
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor KR38 » 01 sep 2025 08:22

Marnix schreef:Vanwaar deze vraag? Ik heb dit nog niemand horen zeggen. Wat ik wel heb gehoord: Het wordt bijna altijd veroorzaakt door mannen. Maar niemand die beweert dat het een algemeen probleem is voor alle mannen. Waarom heb je dat zo opgevat en voel je je (blijkbaar) aangevallen? En wat kunnen we in het algemeen er aan doen? We zouden ons in ieder geval vaak er over kunnen uitspreken, een geluid laten horen dat het niet oke is. En daar is een groot deel van de mannen het ongetwijfeld mee eens.

De wethouder zei dat het belangrijk is dat de samenleving verandert en mannen in het bijzonder. "Alle mannen hebben een rol, alle mannen moeten veranderen. Stop met in twijfel trekken van wat wij elke dag meemaken. Spreek je buurman, je vader, je collega aan op fout gedrag."
https://www.nu.nl/binnenland/6367404/vr ... rland.html

Daar staat ook in hoe het begint en kan eindigen in moord.

'Veiligheid van vrouwen op straat is een mannenprobleem' - https://nos.nl/l/2579990

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2025 08:41

KR38 schreef:De wethouder zei dat het belangrijk is dat de samenleving verandert en mannen in het bijzonder. "Alle mannen hebben een rol, alle mannen moeten veranderen. Stop met in twijfel trekken van wat wij elke dag meemaken. Spreek je buurman, je vader, je collega aan op fout gedrag."
https://www.nu.nl/binnenland/6367404/vr ... rland.html

Daar staat ook in hoe het begint en kan eindigen in moord.

'Veiligheid van vrouwen op straat is een mannenprobleem' - https://nos.nl/l/2579990

Ik vind dat het wel aardig wordt uitgelegd in die artikelen. Er is staat niet is als "alle mannen zijn dominante wezens die het liefst vrouwen kleineren" of iets dergelijks toch? Maar het is wel een cultuur-ding waar de meesten wel een bepaalde rol in spelen. En dat begint bij grapjes waarin je vrouwen als minderwaardig ziet.

Van Tricht ziet dat het voor veel mannen moeilijk is om zich uit te spreken tegen vrienden die seksistische grapjes maken of zulke plaatjes delen in bijvoorbeeld groepchats. "Maar dat is wel heel belangrijk", aldus van Tricht. "Door je niet uit te spreken geef je voeding aan het idee dat vrouwen minderwaardig zijn. Ook al deel je de grapjes zelf niet."
Reputatie van mannen

Holwijn ziet die seksistische grapjes ook op sociale media. "Dan schrijven mannen onder berichten van vrouwen: 'terug de keuken in' of 'je kunt beter gaan afwassen'." Ze doen dit volgens hem af als iets lolligs, maar zo'n opmerking straalt uit dat sommige jongens en mannen vrouwen niet als gelijkwaardig zien, zegt Holwijn.

Tegelijkertijd ziet de presentator langzaam het bewustzijn onder zijn volgers groeien. Zo stuurden sommige jongens hem een privébericht met de vraag hoe zij kunnen bijdragen. "Of ze vertellen dat ze nu beter begrijpen wat het probleem is." Holwijn hoopt dat dat bewustzijn blijft hangen. "Ik hoop dat het de norm wordt dat meer mannen zich uitspreken."

Van Tricht ziet dat mannen vaak onzeker zijn om zich uit te spreken tegen vrienden. Ze vrezen als hypocriet over te komen omdat ze eerder ook wel eens een fout grapje maakten of zijn bang vrienden te verliezen. "Waar ligt je hart en wat heeft nu prioriteit?", wil hij hen meegeven. "We moeten in deze samenleving met z'n allen aan de slag."

Holwijn is het daarmee eens. Daarbij heeft hij de toekomst van zijn dochter van zestien maanden in gedachten. "Maak je eerst drukker over de veiligheid van vrouwen. Als we allen een actieve bijdrage leveren aan die veiligheid komt het wel goed met die reputatie van mannen."

Dat is toch een prima uitwerking van hoe het probleem in de cultuur zit en wat we daar allemaal aan kunnen doen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 sep 2025 09:48

Femicide is een deel van de hoeveelheid moorden die er worden gepleegd. Als ik het goed begrepen heb, is dit de moord op vrouwen omdat ze vrouw zijn. Meestal gebeurt dit door mannen.
Overigens worden de meeste moorden gepleegd op mannen. Dat gebeurt ook vooral door mannen. Ik zeg dit niet om femicide hiermee te relativeren, wel om aan te geven dat we het hier over een deel van het probleem van moord op zich hebben.

Ik denk trouwens dat de kwestie van veiligheid op straat voor vrouwen veel meer omvat dan het risico op moord alleen. Vrouwen hebben ook nog eens (veel meer dan mannen in elk geval) seksueel geweld, zoals aanranding en verkrachting, te vrezen.
Marnix schreef:Dat is toch een prima uitwerking van hoe het probleem in de cultuur zit en wat we daar allemaal aan kunnen doen?
Dat veronderstelt een soort van piramide die begint bij het maken van bepaalde grapjes en eindigt met moord. Alsof iemand die een opmerking of een minder geslaagd grapje over vrouwen maakt, de eerste stap zet richting femicide. Er zijn organisaties die dat daadwerkelijk zo zeggen (deze bijvoorbeeld).
Maar ik denk dat dat wat te simplistisch is. Zowel over mannen als vrouwen worden generaliserende opmerkingen en grapjes gemaakt (kijk eens naar hoe vaak in reclames bijvoorbeeld de man als de kluns of domoor wordt neergezet) en die hoeven zeker niet de eerste stap richting moord te betekenen. Het hangt er maar helemaal van af of zo'n opmerking kwaadaardig bedoeld is of niet en of er een patroon aanwezig is waarbij vrouwen als minderwaardig of als objecten worden neergezet. Dan kan het inderdaad wel een eerste stap zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Actualiteit & Politiek”