Oorlog Oekraïne

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Oorlog Oekraïne

Berichtdoor Mortlach » 27 aug 2025 16:52

Ja, het idee dat Rusland "betrokken" zou zijn bij de veiligheidsgaranatie was al bizar genoeg, maar ik wist niet dat ze een veto wilden. Totaal onacceptabel, natuurlijk.

We moeten trouwens ook niet vergeten dat Rusland een hele hoop Oekraiense kinderen heeft afgevoerd, bijna 20.000 volgens de wiki. Voor het geval mensen er even aan herinnerd moeten worden wie hier de kwade is... Mocht er iets van vrede komen, dan zou de terugkeer van die kinderen daar absoluut deel van moeten uitmaken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elbert
Moderator

Re: Oorlog Oekraïne

Berichtdoor elbert » 29 aug 2025 15:24

Over het aantal burgerslachtoffers in Oekraïne wordt officieel (de VN) er vanuitgegaan dat er minstens 13.883 burgers zijn omgekomen. Dat aantal is veel te laag. Het werkelijke aantal ligt ergens tussen de 50.000 en 100.000. Alleen al in de stad Marioepol zijn in 2022 tussen de 25.000 en 75.000 mensen omgekomen. De bandbreedte is hier zo groot omdat de stad door Rusland bezet is en er geen onafhankelijke pottenkijkers worden toegelaten. Maar we weten wel uit satellietfoto's dat er grote massagraven zijn gegraven. Waarom het officiele dodenaantal zo laag is? Rusland is een permanent lid van de Veiligheidsraad, heeft nogal wat vrienden in de (vooral Tweede en Derde) wereld en dus wordt het bewust nogal laag gehouden. Bovendien doen de Russen er alles aan om het werkelijke aantal burgerslachtoffers te verbergen zodat onafhankelijke verificatie moeilijk is.
Het aantal burgerslachtoffers aan Russische kant? Minder dan 5.000. Wat dat betreft is het duidelijk dat Rusland minder nauw kijkt als het om burgers gaat dan Oekraïne.

Over het aantal militaire slachtoffers is iets meer bekend. Onder de Russen zijn dat meer dan 1 miljoen doden, gewonden en vermisten. Tenminste volgens het Oekraïense leger en ook westerse schattingen. Daarvan zijn er minstens 220.000 doden die met naam en toenaam zijn geïdentificeerd.
De Oekraïense verliezen zijn wat moeilijker na te gaan. Er gaan Russische berichten rond over 1,7 miljoen Oekraïense doden, maar dat is nepnieuws.
De meest betrouwbare schattingen gaan uit van ongeveer 400.000 doden, gewonden en vermisten, waarvan ongeveer 90.000 zijn gedood.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Actualiteit & Politiek”