Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Israël

Berichtdoor Mortlach » 15 aug 2025 19:58

elbert schreef:Dan zul je toch echt met overtuigend bewijs moeten komen

Ik hoop dat ik me vergis, maar ik heb zo het vermoeden dat als er een officiële e-mail van Netanyahu zelf aan zijn ministers boven water komt waarin staat "Kom, laten we die Palestijnen eens voorgoed van de kaart vegen" jij en anderen dit nog steeds niet als overtuigend zouden zien.

Dat kan. Maar veel Israelische soldaten hebben familie en bekenden die op 7 oktober zijn omgebracht. En elke soldaat heeft meerdere keren in een schuilkelder moeten zitten omdat er met raketten op ze geschoten is. Ik weet niet hoor, maar in het veilige Canada is het wel makkelijk om te overwegen om dienstweigeraar te zijn. Jij en je familie en vrienden staan niet letterlijk onder schot.

Net zo min dat het makkelijk overwegen voor jou is omdat jij niet in Gaza woont en jouw familie niet door Israel kapot is geschoten. Zullen we deze manier van discussiëren even laten voor wat het is, want daar schieten we echt niets mee op.

In Gaza zijn in 2 jaar tijd ongeveer 60.000 doden gevallen. Dat is 3 % van de bevolking. Dus leg dat eens naast de Koreaanse oorlog en je kunt appels met appels vergelijken.
Dat zijn merkwaardige cijfers omdat datzelfde PCBS iets meer dan 62.000 doden meldt. Dat is 3%, niet 6%. Dat is ook nog eens inclusief Hamasstrijders. We kunnen er vanuit gaan dat dat ongeveer de helft van die 62.000 is.

A) Waarom kunnen we daar van uitgaan, en B) 50% burgerslachtoffers is acceptabel voor jou?

Dat ben ik wel met je eens. Die kolonisten zijn geen lieverdjes en dat de regering ze de hand boven het hoofd houdt, is verre van fraai.

Man, dat taalgebruik. "geen lieverdjes", "verre van fraai", zo zalvend en verzachtend. Alsof ik zou zeggen dat Hamas zich niet gehoord voelde en dat de aanval enigszins teleurstellend was. Nee. Hamas zijn monsters, absoluut. Maar dat Israel-knuffelen, daar gaan mijn haren ook van overeind staan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 aug 2025 20:44

BartjesmetR schreef:De Foto's die je ziet, in scene gezet.

Echt? Allemaal? Inclusief de satellietbeelden?

De statistieken ongeverifieerd.
'onschuldige journalisten' die gedood worden hebben gejuicht tijdens 7 oktober 2023 en staan op de foto met de leiding van Hamas.

Hier een artikel uit de Guardian dat wellicht interessant voor je is. Het oorspronkelijke artikel van +972 bevat meer informatie.

Beelden die uit Gaza komen lijken niet op uithongering. en als het wel lijkt is het kind vaak ziek, wat doet Israël dan?
(We hebben allemaal de beelden gezien van de moeder die zo'n kindje in haar armen heeft waar je de ruggengraat zag.
Kindje had een ziekte en word nu behandeld in Italië dankzij Hamas?
Nee dankzij Israël!!

En gelukkig was dat ook het enige kindje, nietwaar? De rest van de kinderen daar blaakt van de gezondheid.

Maar goed, laat ik heel even aannemen dat alles wat je zegt klopt. Zeg ik dat Israel helemaal nooit iets goeds doet? Nee. Maar dat betekent niet dat ze niet ook heel veel verkeerd doen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

BartjesmetR
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BartjesmetR » 15 aug 2025 22:14

Ik vind alle quotes vrij verwarrend met reacties dus ik ga even op alles reageren:

Satellietbeelden tonen wel degelijk flinke verwoesting, maar ze geven geen uiteindelijk als we eerlijk zijn 0 context over hoe of waarom dat is gebeurd. Juridisch gezien wordt iets pas als genocide aangemerkt als er bewezen opzet is om een specifieke bevolkingsgroep geheel of gedeeltelijk te vernietigen gaat dus niet alleen om het kapotschieten van wijken, maar ook om aantoonbare intentie. Het punt dat ik wilde maken ging vooral over de rol van geënsceneerde beelden in de publieke perceptie, die losstaat van de feitelijke schade op de grond.

2e punt:

Ja dit is een Schokkend artikel, Als dit klopt is dit een bewijslast dat ook Israël niet heilig is, t zijn ook geen lieverdjes! maar laten we kritisch blijven: het verhaal komt grotendeels van één Israëlisch-Palestijnse bron (+972 Magazine) en is niet onafhankelijk geverifieerd. Ernstige beschuldigingen zoals het doelbewust koppelen van journalisten aan Hamas vragen meerdere, onafhankelijke bevestigingen. Tot die tijd blijft dit een claim, geen bewezen feit.

3e punt

Al was dat het enige kindje.
Hamas steelt feitelijk het eten van hun eigen bevolking, wil je dat beter noemen dan een kindje van de vijand hulp bieden?

4e punt (Ik reageer ook even wat je tegen Elbert zegt)
Elbert schreef: Dan zul je met overtuigend bewijs moeten komen.
Ik heb een hele hoop beelden uit Gaza bemachtigd.
De beelden die de media niet laat zien omdat het tegen het narratief ingaat.

"Jij en anderen dit nog steeds niet als overtuigend zouden zien"
Áls zulke dingen boven tafel komen is het heftig, maar het is niet veel anders dan de dingen die Hamas roept.
Niet alleen over Israël, ik heb beelden gezien (en opgeslagen) Waar Hamas letterlijk zegt, eerst de Joden, dan Europa.
Dus ik zou het zelfde in tegenstelling kunnen suggereren maar met suggereren en verwijten komen we geen enkele stap verder.

5e punt over burgerslachtoffers.
We moeten simpelweg accepteren dat als het ene land een ander aanvalt dat er slachtoffers vallen, en ja ook burgers!
Zeker als de 'soldaten' zich achter burgers verschuilen en in tunnels gaan zitten onder openbare plekken helaas...
Daarnaast is Gaza geen partij voor Israël ze zijn véél zwakker en dat is logisch.
Als Cyprus morgen besluit Turkije aan te vallen en Turkije dringt door tot Cyprus en neemt delen over is het dan Turkije die een fout maakt of had Cyprus in de eerste plaatst beter niet kunnen aanvallen?
Want dat is wat uiteindelijk wel de situatie was op 7 oktober, als zij dit niet hadden geflikt was er nu niets aan de hand.
Geen slachtoffers aan beide kanten overigens!

Punt 6
Is het israël knuffelen als je ze als geen lieverdjes bestempeld?
Ik denk dat we kritisch moeten zijn op inhoud, niet op hoe iemand iets verwoord, We schelden hier Hamas toch ook niet de huid vol?
Terwijl zij objectief gezien de boosdoener zijn.
Israël een terroristenstaat noemen (zeg niet dat je dat doet maar dat gebeurd helaas vandaag de dag) is louter Antisemitisme het is een nieuwe variant op: De Joden veroorzaken alle kwaad van 80 jaar geleden.

Punt 7 Het was voor mij niet letterlijk een citaat van Nethanyahu maar nu je het zegt is me vaag bij dat hij zoiets gezegd heeft.
Maar we weten welke militaire middelen Israël heeft inclusief kernwapens.
Dus uiteindelijk is het wel wat het is.
Dat zijn simpelweg feiten.

Daarnaast is Nethanyahu vergelijken met Hamas (in geloofwaardigheid) een aparte interpretatie, je kan niet de enige democratie in het midden-oosten vergelijken met een terreurgroep van een staatje waar al sinds 2006 geen verkiezingen geweest zijn.
Ik ben erg benieuwd waarom je dat zo ziet.

Punt 8: Tenslotte vind ik je punt simpelweg niet valide, wat je nu probeert is eigenlijk de wortel van het probleem, iets wat emotioneel beladen is omdraaien, exact dit gebeurd constant met Gaza en Israël, aangezien je op refoweb zit ga ik er van uit dat je de bijbel kent, je quote een stuk uit Exodus, althans je verwijst er naar!
Maar wat gebeurde er ook al weer voor?
Wat probeerde farao?
Hij probeerde het Israëlische volk uit te roeien omdat zij te groot werden.
dus ik vind het eigenlijk nog mooier dat je me er wat dieper over laat nadenken want eigenlijk is het dus gewoon een terugkerend fenomeen!
En wie bracht redding?
De Heere, hij gebruikte Moses, die Farao probeerde te doden omdat er helemaal geen mannelijke kindjes geboren mochten worden.

hier begon het kwaad bij farao vandaan en bracht God redding door zijn volk te verlossen, Farao wilde de israelieten niet laten gaan.
In het geval van Gaza, wilt Hamas de gijzelaars niet vrijlaten, Dan moet het dus over een andere boeg gegooid worden en dan is dat opeens fout.
Ik neem aan dat je de vergelijking zelf ook ziet toch?

Terug naar “Actualiteit & Politiek”