Mortlach schreef:En het is natuurlijk totaal onmogelijk dat Netanyahu daar een potje staat te liegen uit politiek eigenbelang...
Nee dat acht ik zeker niet onmogelijk!!
Moderators: Memmem, Moderafo's
Mortlach schreef:En het is natuurlijk totaal onmogelijk dat Netanyahu daar een potje staat te liegen uit politiek eigenbelang...
God werkt soms op verborgen manieren. Sterker nog: Hij is volgens de Bijbel een God die zich verborgen houdt (Jesaja 45:15). In datzelfde hoofdstuk van Jesaja wordt namelijk ook de heidense koning Kores als een gezalfde (messias staat er letterlijk!) van God beschreven. Een ongelovige heidense koning als (tijdelijke) messias voor Israël ? Is dat naar Gods wil? Blijkbaar kan het soms.Huisje_op_de_hei schreef:Ik heb nu net het boek uit van Coen Verbraak over Israël ‘de zoektocht naar het beloofde land’. Er is nogal wat te doen rondom het behoud van de staat Israël. Als je nagaat dat Israël (de staat) op 14 mei 1948 is gesticht door athëisten. Ben Goerion was geen gelovig man. Kun je dan zeggen dat dat naar Gods Wil is?
elbert schreef:Ik zie dat ik nogal wat kritiek krijg op het feit dat Israel als strijdende partij voedsel verstrekt aan een bevolking waarmee het in oorlog is.
Toch is het onjuist om Israel daar als enige de schuld van te geven.
Een paar (soms ongemakkelijke) feiten voor degenen die denken dat Israel hier als enige verantwoordelijk is:
- Israel heeft sinds het begin van de oorlog op 7 oktober 2023 1.876.948 ton hulp binnengelaten, dat is ongeveer anderhalve kilo per persoon per dag.
- het probleem is niet de hoeveelheid voedsel (ongeveer 3000 kCal per dag per persoon is aanwezig), maar de distributie. Er ligt namelijk een hoop voedsel te wachten aan de andere kant van de grens. En dat kun je niet alleen aan Israel wijten, de VN wil het alleen distribueren samen met Hamas (!). Of misschien is het beter om te zeggen dat de VN het niet erg vindt dat het voedsel dat de VN uitdeelt binnen no-time wordt geconfisqueerd door Hamas (zie hieronder). Dat komt feitelijk op hetzelfde neer.
- Hamas en andere groepen confisqueren het voedsel zodra ze daar de kans toe krijgen. ... Dus als er mensen honger lijden, moet je ook de vraag stellen hoe en door wie dat komt. Hint: dat is dus lang niet altijd Israel.
- Hamas valt Palestijnen aan die voedsel van het door de VS en Israel opgezette GHF afnemen. (toch niet bepaald pro-Israelische media). Ook wel logisch, want GHF werkt zeker niet samen met Hamas en is dus een bedreiging voor de machtsbasis van Hamas. Omdat GHF niet samenwerkt met Hamas en de VN wel, is het nogal wrang dat de VN GHF "omstreden" noemt, nietwaar? Dus als er doden vallen bij schietpartijen bij voedseldistributiepunten, mogen we ons ook wel afvragen door wie dat komt. Hint: dat is dus niet altijd door Israel.
- dat er mensen honger lijden in Gaza, is een enorm propagandavoordeel voor Hamas. Israel heeft daar geen enkele baat bij, want wie wordt er wereldwijd op aangekeken? Juist.
Tot slot: deze oorlog is vooral ook een propagandaoorlog. Beelden van echte hongerende mensen zijn er, maar er zijn ook beelden waar wat mee aan de hand is. Zo zagen we foto's van een vermagerd kind met een totaal niet magere moeder, zien we fotografen die beelden ensceneren (zie dit Bild artikel), worden er beelden van hongerende kinderen uit andere conflictgebieden uit de wereld "geleend" enzovoorts.
Deze hele oorlog is verrot: zowel de echte oorlog als de propaganda oorlog eromheen.
elbert schreef:Dat is een nogal passief-agressieve reactie, vind je niet?
@Elbert "Wel dienen we altijd solidair te zijn met het Joodse volk. Solidair zijn is niet hetzelfde als alles maar goedkeuren. Ik keur ook niet alles goed wat mijn kinderen doen, maar ik laat ze nooit vallen. Zo'n houding dus."elbert schreef:Je reageerde vooral op jezelf, vermoed ik, niet op mij. Want de term "onvoorwaardelijke solidariteit" komt van jou, niet van mij. Je was het dus niet eens met je interpretatie van wat ik schreef.
Dit is wat ik letterlijk schreef:
elbert schreef:Dat is dus een solidariteit die niet alles goedkeurt, maar wel altijd betrokken blijft. De term onvoorwaardelijke solidariteit laat bij mij in elk geval de indruk achter dat daarmee een vorm van solidariteit bedoeld wordt die alles wel prima vindt. Dat bedoel ik in elk geval niet, omdat dat eerder een vorm van onverschilligheid is dan betrokkenheid.
Het feit dat we allebei bij dit conflict onze mening hebben, geeft ook aan dat we ons er in elk geval beiden bij betrokken voelen. En dus ook een bepaalde mate van solidariteit hebben met de betrokken bevolkingsgroepen.
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast