Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Israël

Berichtdoor elbert » 09 aug 2025 08:22

naamloos schreef:Palestijnen zijn ook mensen, en over het algemeen voel ik me meer solidair met de underdog.
De gewone Palestijn (niet de Hamas met hun fanatieke aanhangers) hebben net zo goed recht op een menswaardige behandeling.
Je zou dus ook solidair zijn met de nazi's in de laatste paar jaar van WO2? Ze waren per slot van rekening de underdog tegenover een enorme overmacht.
Solidair zijn met de underdog komt me veel te veel over alsof dit een sportwedstrijd is. Dat is het niet. Het is ook een heel onverstandige manier om naar internationale conflicten te kijken.
Gewone Palestijnen hebben zeker recht op een menswaardige behandeling.
Over menswaardige behandeling gesproken: kun je een voorbeeld geven van een strijdende partij die in een conflict voedsel, water, elektriciteit, medicijnen enzovoorts levert aan de partij waar het mee in conflict is? Bijvoorbeeld: Rusland-Oekraine, Jemen, Soedan, Nigeria enzovoorts? Daar ken ik in elk geval geen voorbeeld van.
Toch doet Israel dat wel richting de Palestijnen. Maar op de 1 of andere manier maakt dat helemaal niet uit voor het beeld dat sommigen van Israel hebben. "Te weinig! Genocide, genocide" wordt er dan geschreeuwd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 09 aug 2025 08:50

elbert schreef:Je zou dus ook solidair zijn met de nazi's in de laatste paar jaar van WO2? Ze waren per slot van rekening de underdog tegenover een enorme overmacht.

Maak je geen zorgen. Ik ben zeker niet solidair met de extreemrechtse, racistische en antisemitische leer
Evenmin ben ik voor regeringsvormen van sterke leiders die de macht hebben en militaire strijd verheerlijken.
elbert schreef:Solidair zijn met de underdog komt me veel te veel over alsof dit een sportwedstrijd is. Dat is het niet. Het is ook een heel onverstandige manier om naar internationale conflicten te kijken.

Je had niet begrepen dat ik het over gewone burgers had? Ook niet nadat ik bij voorbaat Hamas met hun fanatieke aanhangers uitgesloten had en het over 'de gewone Palestijnen' had?
Ik vat het maar weer op als je zoveelste poging me in een hoek te framen waar ik helemaal niet zit.

Overigens, als het over sportwedstrijden gaat dan ben ik niet perse solidair met de underdog. Ik heb meer zoiets van: ''dat de beste moge winnen.''
En nou ben ik zeker weer een soort landverrader als ik in die zin ''oranje'' niet op nummer 1 heb?
elbert schreef:Gewone Palestijnen hebben zeker recht op een menswaardige behandeling.
Over menswaardige behandeling gesproken: kun je een voorbeeld geven van een strijdende partij die in een conflict voedsel, water, elektriciteit, medicijnen enzovoorts levert aan de partij waar het mee in conflict is? Bijvoorbeeld: Rusland-Oekraine, Jemen, Soedan, Nigeria enzovoorts? Daar ken ik in elk geval geen voorbeeld van.
Toch doet Israel dat wel richting de Palestijnen. Maar op de 1 of andere manier maakt dat helemaal niet uit voor het beeld dat sommigen van Israel hebben. "Te weinig! Genocide, genocide" wordt er dan geschreeuwd.

Tuurlijk, dat ik dat nou niet zag ....
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 09 aug 2025 15:32

elbert schreef:Over menswaardige behandeling gesproken: kun je een voorbeeld geven van een strijdende partij die in een conflict voedsel, water, elektriciteit, medicijnen enzovoorts levert aan de partij waar het mee in conflict is? Bijvoorbeeld: Rusland-Oekraine, Jemen, Soedan, Nigeria enzovoorts? Daar ken ik in elk geval geen voorbeeld van.

Het is de ENIGE manier om er voedsel binnen te krijgen, ook jij met je, redelijk halsstarrige opvattingen zit in een zelfde doosje als Benefiet, jij wilt ook geen nuances zien.
Dat je over nazi's begon spreekt boekdelen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2025 16:01

elbert schreef:Je zou dus ook solidair zijn met de nazi's in de laatste paar jaar van WO2? Ze waren per slot van rekening de underdog tegenover een enorme overmacht.
Solidair zijn met de underdog komt me veel te veel over alsof dit een sportwedstrijd is. Dat is het niet. Het is ook een heel onverstandige manier om naar internationale conflicten te kijken.
Gewone Palestijnen hebben zeker recht op een menswaardige behandeling.

Kom op, dit is te simpel. Je kan de situatie Rusland - Oekraine of andere conflicten niet vergelijken met Israel-Gaza. Gaza ligt ingesloten tussen Israel en de zee en een klein stukje Egypte. Die grens is al lang dicht, de overige grenzen (zowel qua goederen als wat er in en uit gaat is al veel langer dan sinds 2023 volledig door Israel onder controle. Israel bepaalt dat al lang en sinds Hamas aan de macht is is er ook een economische blokkade. Ook voor water(zuivering) en elektriciteit is Gaza altijd afhankelijk geweest van Israel en hebben ze ze dat de afgelopen jaren enorm beperkt. Volgens een VN-rapport uit 2020 zorge 15 jaar van blokkades ervoor dat de leefsituatie in Gaza ronduit slecht is en allerlei gezondsheidsproblemen (zowel fysiek als mentaal) groot zijn.

Maar in 2006 zei Weisglass al dat de Palestijnen op dieet moesten maar net genoeg moesten krijgen om niet te sterven. In 2008 informeerde Israel (volgens op Wikileaks uitgelekte documenten dat ze de economie van Gaza “on the brink of collapse” wilden houden. Het probleem is groter dan dat men een in het huidige conflict geen hulp leveren. En buiten dat heb je dan in conflicten normaal ook nog hulporganisaties uit het buitenland die wel noodhulp kunnen leveren maar ook dat wordt controleerd en gelimiteerd, als je toch met andere conflicten wil gaan vergelijken…

Kortom, men controleert en beperkt al tijden wat er het land in gaat, dat wordt zwaar beperkt totdat er honger, dorst, tekort aan voorzieningen, hulp etc ontstaat en dan zeg je: tja, Rusland voorziet Oekraïne toch ook niet van electra, medicijnen en water?! Als Rusland een deel van Oekraine had omsingeld en de bevolking bewust uithongerde was dat een heel ander verhaal geweest en was er net zoveel verontwaardiging geweest.

Dit is een typisch geval van ten onrechte de kaart van antisemitisme trekken en doen alsof Israel veel minder mag dan andere landen. Ik denk dat als het een ander land in de buurt wat geweest, er al veel meer kritiek en maatregelen waren geweest, je ziet dat veel landen (bijvoorbeeld Amerika en Duitsland maar ook Nederland) heel voorzichtig zijn, juist omdat het Israel betreft en hebben lang gewacht met het nemen van maatregelen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 aug 2025 19:25

Dat is nog eens een creatieve Godwin...

In welke van die gevallen is de ene partij volledig afhankelijk van de andere partij? Voor zover ik weet is er in geen van de genoemde voorbeelden sprake van een enclave die volledig door een van de partijen omsingeld en afgegrendeld is. Je kunt die situaties dus niet zomaar vergelijken.

Omdat het er ongelooflijk sterk op lijkt dat Israel precies genoeg geeft om te kunnen zeggen dat ze iets doen, maar dat het voor de hongersnood en de humanitaire situatie niets uitmaakt. Een soort van Potemkin-dorp dus.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Actualiteit & Politiek”