Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Israël

Berichtdoor benefietdiner » 01 aug 2025 10:26

Wie wil er mee denken wat Rabbi Dr. Yitzhak Shapira in de video hieronder zegt over het Bijbelse 'Gog en Magog'.

Rabbi dr. Itzhak Shapira geeft je een uniek inzicht in de profetische connectie tussen de gruwelijke tragedie van Gog en Magog, naar onzetijd de eindtijd en de komst van de Messias.

Gog en Magog zijn figuren en/of plaatsen die voorkomen in de Bijbel. Ze worden vaak geassocieerd met een eindtijdstrijd en kwaadaardige machten. In Oude Testament, met name in het boek Ezechiël, is Gog de naam van een heerser en Magog de naam van een land of volk dat tegen Israël zal strijden in de eindtijd. In het Nieuwe Testament, in het boek Openbaring, worden Gog en Magog genoemd als kwaadaardige machten die zich bij Satan aansluiten in de eindstrijd.
In Oude Testament:
Gog: is een persoon, een koning of heerser. Magog: is het land of volk waar Gog vandaan komt. Beiden worden beschreven als vijanden van Israël en worden genoemd in profetieën over een eindtijdstrijd.
In Ezechiël 38-39 wordt een oorlog beschreven waarin Gog en Magog Israël zullen aanvallen.

In het Nieuwe Testament:
Gog en Magog: worden genoemd in Openbaring 20:8 als onderdeel van de strijd aan het einde van de tijden. Ze worden hier gezien als vertegenwoordigers van het kwaad, die zich verenigen met Satan in de eindstrijd.

https://youtu.be/66m45smdLFs

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2025 18:00

elbert schreef:Ik denk niet dat Gazanen door sancties tegen Israel ook maar 1 broodkruimeltje extra zullen ontvangen. Kortom: ik zie niets in sancties. Voedselhulp zou veel beter zijn, lijkt me.

Dat is maar de vraag. Netanyahu heeft al eens gezegd dat ze enige hulp in wel moeten toelaten omdat bondgenoten dat eisen. bron.

Daarnaast wordt telkens gesproken over het toelaten van minimale hulp en wat minimaal is is op deze manier wel rekbaar.

De reden dat Wilders het over Marokkaanse jongeren heeft, is omdat die voor nogal wat overlast zorgen en bovendien zonder uitzondering een moslimachtergrond hebben. Dus in dat verband snap ik het wel waarom hij dat doet, wat iets anders is dan dat ik zijn woorden 1 op 1 zou willen overnemen. Hij is daarin nogal achteloos, vind ik.
Dat Wilders volgens jou die 2 door elkaar haalt, is bovendien nog geen excuus om racisme en islamkritiek als hetzelfde te benoemen natuurlijk. En evenmin groepsbelediging en racisme. Zelfs de rechtbank had er in dat "minder, minder" proces moeite mee. Het kwam uiteindelijk tot de conclusie dat het om groepsbelediging ging, geen racisme.
Het is ook uiterst vreemd om het in dit verband over racisme te hebben. Welk ras wordt hier precies beledigd? De lagere rechtbank kwam tot de conclusie dat Marokkanen een ras zijn, maar dat is bespottelijk en werd dan ook wijselijk in hoger beroep van tafel geveegd. Marokkanen vormen inderdaad een nationale/etnische groepering, geen ras.
Nou, je zult mensen de kost moeten geven die dat roepen.

Prima, dan noemen we het discriminatie op basis van etniciteit. Komt redelijk op hetzelfde neer, je discrimineert een groep vanwege het gedrag van een deel van een groep. Zoals je verderop zegt, dat is net zoiets als Reformatorische christenen allemaal als fout wegzetten op basis van het gedrag van een groepje jongeren waar je zo te zien ook moeite mee hebt. En terecht. Maar types als Wilders en bijv Benefietdiner hier vinden het ene wel erg en het andere niet. Sterker nog, als in Katwijk mensen zich misdragen juicht hij dat zelfs toe :roll:

Dat zijn er best veel. Zeg je nu bovendien eigenlijk dat er niet zoiets als collectieve schuld bestaat? In dat geval vraag ik me af waar al die slavernij excuses van de Nederlandse regering voor nodig waren. Dan had volstaan kunnen worden met te zeggen: "die mensen toen en toen maakten verkeerde beslissingen, daar hebben wij niks mee te maken".

Dan heb je er weinig van begrepen. Excuses maken houdt niet in dat iedereen er stuk voor stuk schuldig aan is. Er waren ook mensen die zich tegen slavernij verzet hebben. Maar als land hebben we wel andere landen uitgebuit en bovendien daar enorm van geprofiteerd met blijvende gevolgen en daar kan je wel excuses voor maken zonder dat je daarmee iedere Nederlander daarvoor aansprakelijk stelt.

Maar zo werkt het blijkbaar toch niet,want als christelijke jongeren in Staphorst, Urk of Katwijk zich misdragen dan straalt dit af op het hele christelijke volksdeel. Het christelijke volksdeel heeft dan ook de verantwoordelijkheid om zelfcorrigerend op te treden naar deze extremen.
Waar zie je eenzelfde zelfcorrigerend gedrag in het islamitische volksdeel? Ik zal wel blind zijn, maar ik zie het nauwelijks. Debat en publieke tegenspraak binnen die gemeenschap is al een hachelijke zaak. Misschien is het daarom wel dat extremisme in de islam een groter probleem is dan in het christendom.
Je hebt gelijk dat mensen uit deze gebieden die hier asiel aanvragen lang niet allemaal moslim zijn. Velen zijn juist gevlucht voor islamitisch geinspireerde onderdrukking, zoals christenen, jezidi's, homo's enzovoorts.
Dat je het geen probleem vindt om het over discriminatie (in dit geval groepsbelediging) i.p.v. racisme te hebben, is prima. We hebben er niets aan als consequent de verkeerde zaken worden bestreden. Daarbij geldt dat islamkritiek natuurlijk niet hetzelfde is als discriminatie.
Dat klopt. Dat is niet zo eenvoudig als wordt gesteld. In het opiniestuk dat ik aanhaalde wordt dat wel gedaan. Daarom merkte ik ook op dat ik het maar gedeeltelijk met dit stuk eens ben.

Eens hoewel dat voor Urk, Katwijk, Veen enz ook niet zo geldt heb ik het idee. Dat zou zeker meer mogen zijn. Aan de andere kant, daar voel ik me bijvoorbeeld ook niet heel erg verantwoordelijk voor. Wie moet wanneer correctief optreden richting anderen omdat ze net dezelfde religie aanhangen of dezelfde etniciteit hebben? Die verantwoordelijkheid ligt meer bij de familie, misschien bij de kerk of moskee als die jongeren daar heen gaan enz.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 01 aug 2025 20:48

Marnix schreef:Prima, dan noemen we het discriminatie op basis van etniciteit. Komt redelijk op hetzelfde neer, je discrimineert een groep vanwege het gedrag van een deel van een groep. Zoals je verderop zegt, dat is net zoiets als Reformatorische christenen allemaal als fout wegzetten op basis van het gedrag van een groepje jongeren waar je zo te zien ook moeite mee hebt. En terecht. Maar types als Wilders en bijv Benefietdiner hier vinden het ene wel erg en het andere niet. Sterker nog, als in Katwijk mensen zich misdragen juicht hij dat zelfs toe :roll:

De islam kenmerkt zich door gebrek aan wederkerigheid en het gevolg is een opgeblazen houding. Daarbij passen symptomen zoals grenzen overschrijden, geen rekening met anderen houden, arrogantie en narcisme. De islam heeft van narcisme een strategie gemaakt. Islam kinderen worden opgevoed in narcisme. Hen wordt geleerd dat de islam in alle opzichten superieur is en dat daarom een islamiet dat ook is. Alles wat als niet-islamitisch kan worden beschouwd, moet worden verwijderd uit de wereld. In het dagelijks leven voor een islamiet in een niet-islamitisch land, leidt dit veelvuldig tot botsingen. In het onderwijs, op de werkplek, in de buurt botst het voortdurend en laat de islamiet zich in zijn narcisme kennen. Het streven naar dominantie en het gebrek aan zelfkritiek is altijd opnieuw herkenbaar.
Islamieten hebben een lage frustratietolerantie. Dat heeft ook te maken met het narcistische eergevoel dat geen kritiek verdraagt. Als het eergevoel wordt aangetast vereist dat een reactie om te voorkomen dat de reputatie in de gemeenschap wordt aangetast.
Een van de strategieën die bij narcisme behoren is slachtofferschap. Dat is een gewiekste strategie omdat een narcist door manipulatief gedrag altijd medestanders weet te vinden. Verdeeldheid is daarvan het gevolg. We kunnen dat niet alleen in specifieke situaties zien, maar ook in de samenleving als geheel.
Ja……… ja, jaja Marnix ik haast mij om het te zeggen. Niet iedere islamiet heeft een narcistische persoonlijkheidsstoornis, maar het zijn er wel veel.
En……. ben ik nu aan het discrimineren? Ja zeg jij.
Nee zeg ik, immers genoemde aangeleerde arrogantie en narcisme is de bron.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2025 21:31

Yup. Want jij scheert iedereen over één kam en zegr daarna nog ff: ok misschien zijn er ook nog wel een paar normale maar de meesten zijn wel zo.

Maar ik zie (al jaren) dat het narcisme, gebrek aan wederkerigheid, manipulatief gedrag, arrogantie en gebrek aan zelfkritiek dat je anderen verwijt, in veel grotere mate bij jou aanwezig is dan bij de gemiddelde moslim in Nederland.

Daarom vind ik jou ook een stuk gevaarlijker dan de gemiddelde moslim die ik spreek, van hen heb ik nooit boodschappen van haatzaaierij gehoord, van jou al duizenden keren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 02 aug 2025 10:06

Marnix schreef:Yup. Want jij scheert iedereen over één kam en zegr daarna nog ff: ok misschien zijn er ook nog wel een paar normale maar de meesten zijn wel zo.

Maar ik zie (al jaren) dat het narcisme, gebrek aan wederkerigheid, manipulatief gedrag, arrogantie en gebrek aan zelfkritiek dat je anderen verwijt, in veel grotere mate bij jou aanwezig is dan bij de gemiddelde moslim in Nederland.

Daarom vind ik jou ook een stuk gevaarlijker dan de gemiddelde moslim die ik spreek, van hen heb ik nooit boodschappen van haatzaaierij gehoord, van jou al duizenden keren.
Ik heb de meeste (niet alle) islamieten in hun gedragingen en opvattingen getypeerd. Jouw reactie daarop is eerst dat ik discrimineer, en vervolgens dat juist ík die eigenschappen zou hebben, dat ik gevaarlijk zou zijn en haat zou zaaien.

Dat vind ik een teken van gebrek aan zelfreflectie. Je weigert onder ogen te zien dat er islamieten naar Nederland komen die hun folklore en denkbeelden aan ons willen opdringen. Op die manier verdwijnt Nederland zoals we het kennen, en daarmee ook de joods-christelijke waarden en normen die onze samenleving hebben gevormd.

viewtopic.php?f=1&t=28356&p=2142202#p2142202

En laten we niet vergeten: dit topic gaat over Israël. In de Gazastrook zie je exact hetzelfde patroon — met Hamas dat expliciet uit is op de vernietiging van Israël.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2025 10:47

Ik heb bij jou nog nooit enige vorm van zelfreflectie gezien. Sowieso houdt het wat anders is dan jij hierboven stelt. Zelfreflectie heeft te maken met kijken naar jezelf, niet naar anderen…. ](*,)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 02 aug 2025 15:03

Marnix schreef:Ik heb bij jou nog nooit enige vorm van zelfreflectie gezien. Sowieso houdt het wat anders is dan jij hierboven stelt. Zelfreflectie heeft te maken met kijken naar jezelf, niet naar anderen…. ](*,)

Je hebt eerst een verkeerde definitie gegeven van discriminatie. Het vergelijken van je eigen opvattingen met die van de islam is immers geen discriminatie; het gaat om ideeën, niet om het ongelijk behandelen van mensen.

Nu geef je ook een onjuiste definitie van zelfreflectie. Als je meent dat je gelijk hebt (dat zal ongetwijfeld je overtuiging zijn), verzoek ik je hierbij mij excuses aan te bieden voor de woorden waarin je mij hebt betiteld als narcistisch, niet-wederkerig, manipulatief, arrogant, zonder zelfkritiek en gevaarlijk. =D>

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2025 17:59

benefietdiner schreef:Je hebt eerst een verkeerde definitie gegeven van discriminatie. Het vergelijken van je eigen opvattingen met die van de islam is immers geen discriminatie; het gaat om ideeën, niet om het ongelijk behandelen van mensen.

Nu geef je ook een onjuiste definitie van zelfreflectie. Als je meent dat je gelijk hebt (dat zal ongetwijfeld je overtuiging zijn), verzoek ik je hierbij mij excuses aan te bieden voor de woorden waarin je mij hebt betiteld als narcistisch, niet-wederkerig, manipulatief, arrogant, zonder zelfkritiek en gevaarlijk. =D>

Nee hoor, die definities zijn redelijk op zijn plaats en ik denk dat de meesten die je hier een paar jaar volgen. Je plaatst hier al jaren dit soort haatdragende berichten maar ook allerlei feitelijke, aantoonbare onzin (o.a. rond corona) gepost en enige vorm van zelfreflectie was ook toen ver te zoeken. Het enige wat je doet is telkens je zelfde riedeltje afdraaien over moslims / mensen met een migratieachtergrond, je grote blonde leider, mainstream media enz.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”