elbert schreef:Ik denk niet dat Gazanen door sancties tegen Israel ook maar 1 broodkruimeltje extra zullen ontvangen. Kortom: ik zie niets in sancties. Voedselhulp zou veel beter zijn, lijkt me.
Dat is maar de vraag. Netanyahu heeft al eens gezegd dat ze enige hulp in wel moeten toelaten omdat bondgenoten dat eisen.
bron.
Daarnaast wordt telkens gesproken over het toelaten van minimale hulp en wat minimaal is is op deze manier wel rekbaar.
De reden dat Wilders het over Marokkaanse jongeren heeft, is omdat die voor nogal wat overlast zorgen en bovendien zonder uitzondering een moslimachtergrond hebben. Dus in dat verband snap ik het wel waarom hij dat doet, wat iets anders is dan dat ik zijn woorden 1 op 1 zou willen overnemen. Hij is daarin nogal achteloos, vind ik.
Dat Wilders volgens jou die 2 door elkaar haalt, is bovendien nog geen excuus om racisme en islamkritiek als hetzelfde te benoemen natuurlijk. En evenmin groepsbelediging en racisme. Zelfs de rechtbank had er in dat "minder, minder" proces moeite mee. Het kwam
uiteindelijk tot de conclusie dat het om groepsbelediging ging, geen racisme.
Het is ook uiterst vreemd om het in dit verband over racisme te hebben. Welk ras wordt hier precies beledigd? De lagere rechtbank kwam tot de conclusie dat Marokkanen een ras zijn, maar dat is bespottelijk en werd dan ook wijselijk in hoger beroep van tafel geveegd. Marokkanen vormen inderdaad een nationale/etnische groepering, geen ras.
Nou, je zult mensen de kost moeten geven die dat roepen.
Prima, dan noemen we het discriminatie op basis van etniciteit. Komt redelijk op hetzelfde neer, je discrimineert een groep vanwege het gedrag van een deel van een groep. Zoals je verderop zegt, dat is net zoiets als Reformatorische christenen allemaal als fout wegzetten op basis van het gedrag van een groepje jongeren waar je zo te zien ook moeite mee hebt. En terecht. Maar types als Wilders en bijv Benefietdiner hier vinden het ene wel erg en het andere niet. Sterker nog, als in Katwijk mensen zich misdragen juicht hij dat zelfs toe

Dat zijn er best veel. Zeg je nu bovendien eigenlijk dat er niet zoiets als collectieve schuld bestaat? In dat geval vraag ik me af waar al die slavernij excuses van de Nederlandse regering voor nodig waren. Dan had volstaan kunnen worden met te zeggen: "die mensen toen en toen maakten verkeerde beslissingen, daar hebben wij niks mee te maken".
Dan heb je er weinig van begrepen. Excuses maken houdt niet in dat iedereen er stuk voor stuk schuldig aan is. Er waren ook mensen die zich tegen slavernij verzet hebben. Maar als land hebben we wel andere landen uitgebuit en bovendien daar enorm van geprofiteerd met blijvende gevolgen en daar kan je wel excuses voor maken zonder dat je daarmee iedere Nederlander daarvoor aansprakelijk stelt.
Maar zo werkt het blijkbaar toch niet,want als christelijke jongeren in Staphorst, Urk of Katwijk zich misdragen dan straalt dit af op het hele christelijke volksdeel. Het christelijke volksdeel heeft dan ook de verantwoordelijkheid om zelfcorrigerend op te treden naar deze extremen.
Waar zie je eenzelfde zelfcorrigerend gedrag in het islamitische volksdeel? Ik zal wel blind zijn, maar ik zie het nauwelijks. Debat en publieke tegenspraak binnen die gemeenschap is al een hachelijke zaak. Misschien is het daarom wel dat extremisme in de islam een groter probleem is dan in het christendom.
Je hebt gelijk dat mensen uit deze gebieden die hier asiel aanvragen lang niet allemaal moslim zijn. Velen zijn juist gevlucht voor islamitisch geinspireerde onderdrukking, zoals christenen, jezidi's, homo's enzovoorts.
Dat je het geen probleem vindt om het over discriminatie (in dit geval groepsbelediging) i.p.v. racisme te hebben, is prima. We hebben er niets aan als consequent de verkeerde zaken worden bestreden. Daarbij geldt dat islamkritiek natuurlijk niet hetzelfde is als discriminatie.
Dat klopt. Dat is niet zo eenvoudig als wordt gesteld. In het opiniestuk dat ik aanhaalde wordt dat wel gedaan. Daarom merkte ik ook op dat ik het maar gedeeltelijk met dit stuk eens ben.
Eens hoewel dat voor Urk, Katwijk, Veen enz ook niet zo geldt heb ik het idee. Dat zou zeker meer mogen zijn. Aan de andere kant, daar voel ik me bijvoorbeeld ook niet heel erg verantwoordelijk voor. Wie moet wanneer correctief optreden richting anderen omdat ze net dezelfde religie aanhangen of dezelfde etniciteit hebben? Die verantwoordelijkheid ligt meer bij de familie, misschien bij de kerk of moskee als die jongeren daar heen gaan enz.