Wij vragen geen kostgeld. Onze oudste rijd in mijn auto, daar betaald ze wel een vast bedrag per maand voor (ze krijgt ook reiskostenvergoeding van haar werkgever) ik heb dat zelf aangeboden omdat er bij ons eigenlijk altijd één en soms zelfs 2 auto's stilstaan maar we beide niet weg kunnen doen.
Ze weten dat sparen heel belangrijk is, tot nu toe doen ze dat allemaal (ook van hun bijbaan)
Ik vind het vooral belangrijk dat ze zelf leren omgaan met geld, niet dat ze sparen omdat het van ons moet.
Als ze iets (duurs) willen kopen overleggen ze dat. Soms zeg ik dat ik het echt overbodig vind en zonde van het geld. Dan merk je dat ze toch gaan nadenken of ze het echt graag willen. Meestal besluiten ze dan om het niet te doen, maar soms ook niet en dat is dan hun eigen keuze. Tis uiteindelijk hun geld
Vanaf 18 moeten ze trouwens wel zelf hun zorgverzekering incl tandartskosten zelf betalen, kleding, reparaties aan hun fiets etc. Hier doet de oudste bbl en de tweede wil dat komend jaar ook gaan doen. Als ze zouden gaan studeren zou ik daar misschien anders over denken.
Als ze straks 25+ zijn en nog steeds thuis wonen, vind ik het niet vreemd om kostgeld te vragen.
Lijkt me niet onredelijk om dan een bedrag van 200/300 euro per maand te laten betalen voor water, stroom en boodschappen. Maar dat ligt er ook aan hoe we er zelf financieel voor staan. Kostgeld vragen en dan terug geven kan natuurlijk ook altijd, maar ik heb liever dat ze zelf die keuze maken om te sparen eerlijk gezegd.