Refowebkids deel 21

Moderators: Memmem, Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Refowebkids deel 21

Berichtdoor ajl » 24 jul 2025 14:06

Wat is het verschil tussen kostgeld vragen en dit voor hen sparen of heb verzoeken zelf te sparen? Het uiteindelijke resultaat is hetzelfde. Waarbij ik/wij een kind willen leren daar zelf invloed op te hebben in plaats van dat een derde dat voor hen regelt. Het doel van het sparen is namelijk niet dat wij daar invloed op kunnen uitoefenen, maar het doel van het sparen is een eigen woonomgeving zoeken en vinden.

Even voor mijn beeldvorming; welke subsidie valt weg? Kinderbijslag?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 jul 2025 14:54

ajl schreef:Wat is het verschil tussen kostgeld vragen en dit voor hen sparen of heb verzoeken zelf te sparen? Het uiteindelijke resultaat is hetzelfde. Waarbij ik/wij een kind willen leren daar zelf invloed op te hebben in plaats van dat een derde dat voor hen regelt. Het doel van het sparen is namelijk niet dat wij daar invloed op kunnen uitoefenen, maar het doel van het sparen is een eigen woonomgeving zoeken en vinden.

Even voor mijn beeldvorming; welke subsidie valt weg? Kinderbijslag?

Voor mij is autonomie het belangrijkste. Als ik voor mijn geld werk, beslis ik wat ik met dat geld doe en niemand anders. En dat houdt in dat ik keuzes mag maken die anderen niet zouden maken. Het resultaat is dus misschien wel hetzelfde, maar het is verder totaal anders. Ik weet dat dit ik hier anders in sta dan een hoop anderen. Maar ik vertrouw erop dat kinderen op een gegeven moment wel de verantwoordelijke beslissingen zullen nemen, als ze zo zijn opgevoed.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe alles hier precies heet, maar kinderbijslag en allerlei andere subsidies die hielpen met de medische kosten die voor ons vanwege handicaps behoorlijk hoog waren en nog steeds zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 24 jul 2025 15:10

Volkomen autonomie krijg je door zelfstandig te wonen. Tot die tijd gelden er binnen elk gezin regels waar zij ieder zich aan moeten houden. Daarin zijn wij echt niet zo strict als het hier zou staan, maar een onderdeel van de voorwaarden zou kunnen zijn dat ze een groot deel van hun inkomen sparen zolang zij in huis wonen. Het doel is immers dat kinderen uitvliegen. Zonder sparen is de kans op een woning in Nederland nihil. En op je 30e nog thuiswonen lijkt mij voor beide partijen niet gezond.

Uit het niets hierover in gesprek gaan is natuurlijk niet iets wat pas op volwassen leeftijd plaatsvindt. Als het goed is, ga je dit gesprek al aan als zij zakgeld en kleedgeld krijgen. Dan stuur je in het begin ook op de uitgaven en van lieverlee worden kinderen in hun tienerjaren hierin zelfstandig en krijgen ze steeds meer verantwoordelijkheid.

Terug naar “Relaties”