Moderators: Memmem, Moderafo's
Ik snap je terughoudendheid als het gaat om berichtgeving van de mainstreammedia. Dat wantrouwen zie je breder terug, en dat mag ook besproken worden. Maar ik baseer mijn mening niet alleen op krantenkoppen of nieuwsflarden — ik heb de betreffende EO-uitzending zelf gezien waarin Chris Stoffer werd geïnterviewd. Dat was geen verdraaid fragment of suggestieve montage. De vragen werden hem rechtstreeks gesteld voor de camera, en zijn antwoorden waren heel duidelijk. Ook zijn eerdere uitspraken over Gaza zijn publiek terug te vinden, o.a. in Kamerdebatten en andere media-optredens. Het beeld dat ik schets is dus geen opgeklopt verhaal van eenzijdige media, maar gebaseerd op zijn eigen woorden.benefietdiner schreef:Omdat je geen broninformatie vermeldt, krijg ik de indruk dat je vooral geïnformeerd bent via de mainstreammedia. Mijn ervaring is dat die niet altijd het volledige of juiste beeld geven.
Erik1960 schreef:Er wordt gevraagd om empathie met de burgerslachtoffers. Is die ook ongeclausuleerd verkrijgbaar?
Pcrtje schreef:@Johan37, mijn eerlijke reactie ist.
benefietdiner schreef:Wanneer je voornamelijk afgaat op wat de zogenoemde mainstreammedia
Nee, dat is niet wat ik zeg. Aan mensen die vinden dat Israël n.a.v. de terreuraanval van Hamas disproportioneel hard terugslaat stel ik nu hardop de vraag of je überhaupt wel disproportioneel terug kunt slaan als de tegenpartij jouw uitroeiing beoogt en actief nastreeft.Erik1960 schreef:‘Het doel heiligt de middelen’, is dat samenvattend wat je zegt?
Pcrtje schreef:Nee, dat is niet wat ik zeg. Aan mensen die vinden dat Israël n.a.v. de terreuraanval van Hamas disproportioneel hard terugslaat stel ik nu hardop de vraag of je überhaupt wel disproportioneel terug kunt slaan als de tegenpartij jouw uitroeiing beoogt en actief nastreeft.
Als een huurmoordenaar de opdracht heeft om jou te vermoorden en alles dat aan je bestaan herinnert te verbranden, kun je dan jegens hem disproportioneel handelen als hij gewapend en met een vat benzine in je huiskamer staat?
benefietdiner schreef: In mijn ervaring sluiten die bronnen vaak beter aan bij een bredere en meer waarheidsgetrouwe kijk op de werkelijkheid.
Erik1960 schreef:Ja, dat kan zeker: wanneer je verblind door haat en angst niet alleen de huurmoordenaar om zeep helpt, maar ook zijn vrouw, zijn kinderen en hun partners, hun kinderen, de mensen in de straat waar deze huurmoordenaar woont, de
Wijk, het dorp.., moet ik verder gaan?
Ja, doe dat vooral.Erik1960 schreef:Ja, dat kan zeker: wanneer je verblind door haat en angst niet alleen de huurmoordenaar om zeep helpt, maar ook zijn vrouw, zijn kinderen en hun partners, hun kinderen, de mensen in de straat waar deze huurmoordenaar woont, de
Wijk, het dorp.., moet ik verder gaan?
elbert schreef:Ja, doe dat vooral.Want ik vraag me af hoeveel verder je wil gaan om dit beeld nog schever te trekken.
Want je veronderstelt een bepaalde emotie (haat en angst) en bovendien een bepaalde motivatie (iedereen ombrengen die gelieerd is aan die huurmoordenaar).
Ik merk dat heel veel mensen er zo instaan: er zit geen rem meer op de boosaardigheid die aan de Joodse staat wordt toegeschreven. De vraag is in hoeverre dit nog gezond en normaal is en of dit te rijmen valt met de feiten.
Je kunt mijns inziens terecht vinden dat Israel deze oorlog te ver doorvoert en er goed aan doet om deze oorlog af te ronden en meer humanitaire hulp toe te laten. En dat het doorgaan op dezelfde voet moreel gezien behoorlijk problematisch is.
Je moet daarbij wel maat kunnen houden en dat mis ik nogal eens. Zeker als daar de woorden "genocide" en "Auschwitz" worden gebruikt om de situatie in Gaza mee te beschrijven, zoals ik regelmatig in de media tegenkom. Dat is een vorm van begripsinflatie die feitelijk nergens op slaat, zeker als je de oorlog in Gaza met andere lopende conflicten in de wereld (waar veel minder focus op is) gaat vergelijken.
elbert schreef:Ja, doe dat vooral.Want ik vraag me af hoeveel verder je wil gaan om dit beeld nog schever te trekken.
Want je veronderstelt een bepaalde emotie (haat en angst) en bovendien een bepaalde motivatie (iedereen ombrengen die gelieerd is aan die huurmoordenaar).
Ik merk dat heel veel mensen er zo instaan: er zit geen rem meer op de boosaardigheid die aan de Joodse staat wordt toegeschreven. De vraag is in hoeverre dit nog gezond en normaal is en of dit te rijmen valt met de feiten.
Je kunt mijns inziens terecht vinden dat Israel deze oorlog te ver doorvoert en er goed aan doet om deze oorlog af te ronden en meer humanitaire hulp toe te laten. En dat het doorgaan op dezelfde voet moreel gezien behoorlijk problematisch is.
Je moet daarbij wel maat kunnen houden en dat mis ik nogal eens. Zeker als daar de woorden "genocide" en "Auschwitz" worden gebruikt om de situatie in Gaza mee te beschrijven, zoals ik regelmatig in de media tegenkom. Dat is een vorm van begripsinflatie die feitelijk nergens op slaat, zeker als je de oorlog in Gaza met andere lopende conflicten in de wereld (waar veel minder focus op is) gaat vergelijken.
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten